Temperatur i skorstenstoppen.

OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag vet inte säkert men antar att det är venturi-effekten som gör sig påmind.
Alltså samma effekt som gör att en gammal förgasare suger bensin bara av den enkla anledningen att det är ett luftdrag förbi ett rör som skapar ett undertryck i röret. Detta borde ju också hända i skorstenen.
Draget blir förstärkt genom att luften bara har en väg att gå istället som med utan huv då det blir ett sammelsurium p.g.a. turbulensen.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Jag tror det är som OPEC säger om dragets ökning.
Hur som helst skulle draget öka på grund av den effekten är det
ju posetivt.

För varje gång man tänder när skorstenen är kall är draget 0 om
det då inte finns någon temperatur skillnad som skapar draget i skorstenen.

All förbränning behöver ett jämt drag för att bränsle syreblandning skall bli rätt.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar