Dagens Industri har förstått!

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Hmmmm... höga priser på sotning du räknar med. Jag har betalat 325:- per sotning sedan jag bytte till pellets mot 600:- med olja.
Jag räknar inte, DET ÄR VAD JAG BETALAR :twisted:

Sotning 2x428:- = 856:-/år
Brandskyddskontroll för 2 år sedan gick på 826:- o den lär inte bli billigare nu då det är dags igen....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

856:- fick du betala för två år sedan....

Undra vad min kommer att kosta när det nu kan tänkas bli av...... väntar fortfarande på den första brandskyddskontrollen :roll: :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ring och tjata lite på dem så kommer nog dom :)

Priserna brukar finnas på kommunens hemsida
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det är väl inte min skyldighet att se till att brandskyddskontrollen utförs eller ??????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Kan rekommendera er att börja sota själva, ni slipper förvisso inte branskyddskontrollen, men sotarn är väck :thumleft: plus att man sparar pengar = MERA ÖL!!!!!

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Roli skrev:Det är väl inte min skyldighet att se till att brandskyddskontrollen utförs eller ??????
Nej jag skoja ju bara.

Så här skriver dom.Frågan är ju hur man skall tolka det

Den enskilde har det primära ansvaret för sitt eget brandskydd. Enligt 2 kap.
2 § lagen om skydd mot olyckor skall också ägare eller nyttjanderättshavare
till byggnader och andra anläggningar vidta de åtgärder som behövs för att
förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.
Som en följd av den enskildes ansvar för brandsäkerheten bör ägare eller
nyttjanderättshavare av byggnader eller andra anläggningar anmäla sådana
förändringar som kan föranleda ändring av sotnings- eller kontrollfristerna
för en anläggning.

http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jo anmäla förändringar är väl en sak men för min del så är inget ändrat. Anläggningen har alltid gått på pellets sedan vi byggde huset för 11 år sedan. Och det är besiktigat och godkänt av sotarn.
I början var sotarn här och sotade 2 ggr per år sedan ändrades ju intervallet till en gång per år när krav på brandskyddskontroll infördes 2005 (tror jag). Och det intervallet har sotarn haft nu i 3 år, har jag för mig eller om det nu är 4.......

Men någon brandskyddskontroll har inte sotarn ännu gjort trots att han mycket väl vet om att jag eldar med pellets....

Alla ni andra som fått kontrollen utförd, har ni ringt och sagt att ni vill ha brandskyddskontroll utförd eller har de "bara" kommit och gjort den ????
Moderator
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det där sköts lite olika från distrikt till distrikt, här fick jag papper på det för fyra år sedan när dom införde detta och sotarn har hunnit med två kontroller.

Det är väl bara att vänta, det är väl deras beskymmer om dom inte utför deras jobb rätt.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:
Icecap skrev:Hmmmm... höga priser på sotning du räknar med. Jag har betalat 325:- per sotning sedan jag bytte till pellets mot 600:- med olja.
Jag räknar inte, DET ÄR VAD JAG BETALAR :twisted:

Sotning 2x428:- = 856:-/år
Brandskyddskontroll för 2 år sedan gick på 826:- o den lär inte bli billigare nu då det är dags igen....
Om du inte tycker det är passande så kan du väl alltid gå en sotarkurs eller köpa en värmepump så slipper du största delen av utgifterna. Har du en köksfläkt, ventilationssystem så lär dom väl komma ibland ändå även fast du har en värmepump.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jojo med sotarmästaren vi har så kan man nog räkna med eldningsförbud om inte skorsten är ny...
En kompis som bara frågade om det inte räckte med 1 gång/år då han stänger flispannan i början på april o har den avstängd till kylan kommer i okt/nov fick bara som svar "ja kan ge eldningsförbud direkt om du vill" sa han med en ilsken blick.. :shock:

Vet inte vad många sotare har för problem o vad de kan bero på, Kanske påverkar sotet hjärnan på nå vis :roll:

Ja VP är nog troligt att det kommer bli framöver, Har iaf börjat med att köpa in 12000 kWh i kvarkenvinds förening vilket jag skulle klara mej med efter golvvärmen är installerad..
Ska köra med både befintliga radiatorer o golvvärme så minst cop 4 ska man få iaf 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Karla1 skrev: Har du en köksfläkt, ventilationssystem så lär dom väl komma ibland ändå även fast du har en värmepump.
Nej sånt där gör inte sotaren längre.Det får man göra själv

Roli hos mig kom dom bara.Har ej hört av mig eller så.
Jag antar att det inte finns tillräkligt med utbildad personal för att utöva brandskydds kontrollen.
Många komuner ligger tydligen efter.

I grann komunen fick dom sparka han som gjorde kontrollerna.
Det blev nästan ett uppror sedan han dömde ut allt.
Jøtul I 520 FL
Flexifuel
Fröträd

Ang jämförelsepriser

Inlägg av Flexifuel »

Det jag saknar vid jämförelsen är de fasta nätavgifterna samt de rörliga avgifterna per kwh.

Vi som är beroende av E. OFF Syd har för 20 A säkring fast avg på 3625 sek per år samt rörlig överföring per kwh 18.25 öre.

Vid ett uttag på 20000 kwh blir priset ytterligare 36.62 öre .

Vid ett uttag på 12 000 kvh blir priset ytterligare 47.37 öre

Det påslaget får man ju inte vid en biobränsleeldning men dock har man ju en viss elförbrukning hänförbar till exempelvis pelletspannan.

Dock tror jag inte att fjärrvärmen kommer att ligga speciellt "lågt" utan där kommer "marknaden" att justeras så den kommer i paritet med andra, dvs höjas till el respektive oljemarknaden.

För övrigt så vill Eon ej heller betala mer än 1075 kr per ton + moms för pellets! (Fått denna uppgift av tre olika tillverkare av pellets norröver!)

Det ger ungefär 28 öre per kwh att jämföra med utdebiterad kwh på ungefär 70 öre i fjärrvärmen. En liten nett diff på 40 öre per kwh!

Kan i min vildaste fantasi inte tänka mig att Eon skulle sälja bulkpellets för 1700 kr ton inkl transport! 2050 är det billigaste jag har fått erbjudande om och då ingick transporten.

I och med att kutterspånet idag kostar från Vida 1050+moms per ton vilket är en ganska kraftig höjning sedan tidigare. Förra året var priset beroende på var man kunde köpa ungefär 725 kr per ton.

Vill nog påstå att det är inte pelletsbranschen som är skojaraktig utan elbolagen!

Citat med komplettering från ovan (Karla)
2008:
El: 134,11 + 36 öre = 170 öre
Olja: 129,08 + el = ?
Pellets (Bulk): 47,54 +el = ?
Pellets (Småsäck):54,59 +el= ?

Fjärrvärme exempel
Älmhult EON 20 000 kwh 63.25 öre
Lagan mfl 20 000 kwh 72.5 öre
Kumla 20 000 kwh 71.8 öre

Källor för priser
http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=79311
http://www.elprisguiden.se/elpriser.php/elnat/0/0/+
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Flexifuel!
Vårt elpris vi redovisar på ÄFAB är rörligt, och uppgivet pris är inkl. Elcertifikat, Energiskatt samt nättjänstpris + moms. Källa = VB Energi.

2008-
Energiskatt - 27,0 öre
Elcertifikat - 5,80 öre
Nättjänstpris - 13,12 öre

Sedan vilka påslag du sedan får angående förbrukning av el skiljer nog mellan bolagen, så dina uppgifter här kanske inte är helt relevant, men ändå intressant.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Andreas Hansson skrev:
Karla1 skrev:Har du en köksfläkt, ventilationssystem så lär dom väl komma ibland ändå även fast du har en värmepump.
Nej sånt där gör inte sotaren längre.Det får man göra själv.
Fel av mig, du har helt rätt!
Men driver du resturang och har bergvärme så får du stå ut med detta... :lol:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Ja VP är nog troligt att det kommer bli framöver, Har iaf börjat med att köpa in 12000 kWh i kvarkenvinds förening vilket jag skulle klara mej med efter golvvärmen är installerad..
Hur kan du teckna dig för så mycket när du endast förbrukar omkring 3000-4000 kWh per år ??

På de vindkraftföreningar som jag har tittat på så får man inte teckna sig för mer än vad man har som årsförbrukning.
Moderator
Skriv svar