Risk för stopp i vacuumslang?

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Livslängden är en intressant fundering. Någon som hört/fått någon indikation på vad den skulle kunna vara.

Själv har jag en spiralarmerad gummislang.... kanske inte den bästa för pelletsen men den har nu varit i drift 10,5 år. Av ljudet att dömma så "glider" inte pelletsen i slangen utan snarare rullar runt........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Livslängden kan nog variera beroende på slang, materialval mm. Det är som du säger att pelletsen sätts i rotation och inte glider fram. Spånet trycks ut efter sidorna i slangen sedan roterar pelletsen utanpå på spånet, det bromsar även pelletsen lite. Det som kan förkorta livslängden på slangen är nog om man har många böjar, största slitaget är där, och här tar också bränslet mest stryk i transporten.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Jag kollade upp lite om den slang som Karla nämner, Plastiflex 176 antistat. Det finns en ÅF i Karlstad (KåK Kronlund) som säljer den och priset jag fick var 94 kr/m inkl moms. Rullen är 50 m, sen kapar dom till den längd jag vill ha. Han rabatterade lite sa han... :)

I tekniska data om slangen står dock inget om livslängd.

Om jag sen kör på den här slangen eller den som Pellvac säljer har jag inte bestämt mig för. Den slang som han har kan han plocka hem i valfri längd från fabriken tydligen. Dock får jag betala frakten, men det kan väl inte vara så blodigt. Fabriken är i Sverige. Pellvacs slang kostar 124 kr/m.
Det jag kan se som skiljer dom är max böjradie. Pellvacs = 500mm, Plastiflex = 220 mm. Kan det säga nåt om kvaliteten?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om det är den svarta antistatslangen som Pellvac kör med så har du en sämre kvalitet på den slangen. Vi har testat dom flesta av dessa slangar på mitt andra jobb, och vi suger både lagermetall, aluminium och vanligt metallspån med dessa slangar. Helt klart så toppar Plastiflex kvaliteten.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Intressant! På bilden från Pellvac så är det faktiskt en svart slang...
Då lutar det nog åt en Plastiflex m.a.o. Den är ju också smidigare vad det verkar.

Det är ju dock inte säkert att det är samma svarta slang som du har erfarenhet av iof... Eller?

Vad baserar du uttalandet att Plastiflexen har bättre kvalitet på? Hållbarhet, smidighet, hanterbarhet, slätare inre?

Men ev. lutar det åt en Plastiflex med det du säger. Den är ju också smidigare vad det verkar. Och billigare.

Edit: Slog ihop två inlägg från Barsk, då de innehöll likvärdigt mtrl / Roli moderator
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Under bilden som ligger i menyn produkter så visar dom denna bild på svarta antistatiska slang som man vanligtvis använder till centraldammsugare. Men det pris som du fått så kan det även vara något annat fabrikat, det får du nog fråga själv om. Men är det den svarta slangen som dom visar på bild så kan jag garantera att den håller inte samma kvalitet.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Vilket fabrikat är det du tänker på när det gäller svart slang? Dunlop Hiflex?

Pellvac säljer även en enklare slang som ingår i startpaketet. Det är en 10 m antistatisk utan kopparwire om jag förstod rätt. Det är inte den som är på bild?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om du tittar under produkter på deras hemsida (PellVac) så ser du den svarta slangen jag menar. Vad det är för typ av fabrikat vet jag inte men det ser ut som en svart antistatisk slang utan kopparfläta. Men observera dom kanske visar bilden, men datan,informationen bredvid inte stämmer överens med själva bilden. Det kanske är den billigare varianten, och då avråder jag dig från den om du ska ha denna utomhus. Om du skarvar och tar den inomhus så kanske den håller längre, men hur länge vet jag inte. Mitt råd är att du hör dig för med dom själva vad dom rekommenderar. Jag gav nog för dålig förklaring i förra inlägget.

Jag har bara get dig tips utav egen erfarenhet. Dunlop hiflex 176 är gul,bärs eller vit till färgen och har flerledad kopparfläta. Den har är armerad och slät invändigt.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Karla1 skrev: Jag har bara get dig tips utav egen erfarenhet. Dunlop hiflex 176 är gul,bärs eller vit till färgen och har flerledad kopparfläta. Den har är armerad och slät invändigt.
Det är din erfarenhet jag lutar mig emot... :)

Den slang hos Pellvac som är den bättre för transport har kopparfläta. Färgen vet jag dock ej. Det verkar ju vara fel bild dom lagt ut om bilden är en variant utan kopparfläta. Får nog fråga herr Fridell helt enkelt.
Plastiflex-slangen låter ju helt Ok dock.
Barsk
Lärjunge!

Slangfråga

Inlägg av Barsk »

Nya uppgifter om slangen från Pellvac:

"Vår transportslang är en transparent PVC-slang med 4,8 mm gods och ingjuten kopparwire och slät insida. Den fungerar bra för sitt ändamål, därför har vi valt den."

Det verkar ju vara en rejäl slang? Och som nämnt tidigare så är det en transparent PVC-slang, bilden på sajten verkar vara fel. Plastiflex 176 ser ut att ha 4.1 mm gods som jämförelse.
Vad tror Karla? Är det en bra slang eller ska jag köra på Plastiflexen? Dags för beslut nu... :) Fördelen med Plastiflexen är att jag får den något billigare i valfri längd upp till 50 m.

Har förresten ägnat halva helgen att bila mig snett genom garageväggen/betongsulan. Det blev ett större hästjobb än tänkt genom att jag lyckades pricka en regel trots att jag visste var den var. Räknade lite fel... :) Så jag fick ta en än snedare vinkelgen genom maxitegel och betong. Tacka Hilitin för att det gick vägen... :) Nu sitter röret där och det blev en perfekt vinkel trots alltmed minimal krökning. Nu ska bara nästa hål tas upp. Det blir någotlättare för där går jag genom väggen någon dm upp från mark. Och så ska jag prova att missa reglarna den här gången.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Liten fråga till Karla som byggt sin egen PLC-styrning. Vad kan en sådan kosta i princip? Tycker det verkar dyrt med drygt 5 tusen för Pellvacs system...

Jag är ju programmerare till yrket, men PLC är bortom min horisont tyvärr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Beror helt på vilket fabrikat av PLC du väljer att använda dig av.

Siemens PLC "Logo" är en bra PLC men du behöver nätdel, programvara samt överföringskabel. Pris får du kolla upp själv då detta kan variera beroende på vart du köper dessa. Kanske ca 1800kr plus moms för PLC:n, sedan tillkommer resterande tillbehör. Dom säljer även startpaket ibland har jag hört.

Sedan har du Crouzet Millenium III som är en billigare variant som du kanske får för omkring 1000-1200kr plus moms, sedan tillkommer även här nätdel,programvara, kabel.

www.conrad.se hittar du även PLC styrningar med allt i ett paket till bra pris.

Sedan måste du tänka på hur systemet är uppbyggt och investera i givare. Här rekommenderar jag endast IFM Electronic. Kapacitiva ställbara givare, kanske behövs även induktiva beroende på konstruktion.

Får jag fråga dig en sak!
Varför har du fastnat just för PellVac?
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Tack för svaren ang. PLC. Pellvacs styrning kostar 5.300:- Lite dyrt tycker jag det känns. Man kanske kan skruva ihop nåt själv...
Tillkommer också tre givare a' 894:-

Jag fastnade för Pellvac för att dom har ett system med komponenter som går att återanvända för annat ändamål, och för att konstruktören är en ingenjör med lång erfarenhet från liknande system från industrin. Dvs hundratals system. Pellvac är Thore Fridells "pensionärsprojekt" för att erbjuda hemmamarknaden en bra produkt för vacuumtransport. Skruven, sughinken och cyklonen är egenutvecklade från scratch. Just cyklonen är en fristående produkt som det skrivits lite artiklar om (Virvelvind) som förbättrar avskiljningsgraden så att man uppnår 99% med pelletsaska. Samma cyklon används som föravskiljare innan centraldammsugaren.
Alla dessa egenskaper är dock inte testade av nån, jag har inga belägg för dessa påståenden.

Jag har efterlyst feedback och kommentarer från forumet på för- och nackdelar på de kommersiella systemen jag känner till. Eurovac, Ulma, Pellvac och Mafa. Men jag har inte fått några som helst kommentarer på detta vilket lämnar det hela till mig att "gissa". Magkänslan säger Pellvac även om det är ett enmansföretag med de risker det innebär. Dock säger Thore att han är i färd att sälja systemet till en större aktör. Thore är mer entrepenör än företagare.

Just nu jobbar Thore med ett annat stort projekt som går ut på att skapa en helt dammfri fabrik för spånplattetillverkning. Om jag minns rätt...

Ulma valde jag bort dels för att de kör helt filterlöst vilket verkar märkligt och det finns dåligt med referenser för produkten. Eurovac känner jag till dåligt. Mafa jobbar med sina egna förråd och en jätteskruv som känns onödig i sammanhanget.

Sammantaget så är det ju inte rocket science. Men jag har inte tid och lust att bygga alla komponenter själv. Däremot kan man ju köra lite byggsats och plocka valda delar från olika tillverkare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Fortsätt gärna att skriva om dina framsteg (och ev. backsteg) för ämnet är intressant. Kör själv med vakuumsystem från f.d. E K Teknik (som inte saluförs längre) som jag har skrivit om tidigare. Någon gång blir det kanske dax för att bygga om/renovera/reparera systemet och då vill man ju gärna veta vad som finns.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Hittade denna Millennium Crouzet Starter Kit med 230V AC drivspänning. Borde väl innebära att man inte behöver nån nätdel? Mjukvara och datorkabel ingår.

Ser dock att de kapacitiva givarna har 10-36 V DC som drivspänning. Är detta anledningen att man behöver 24-volts modellen av PLC måntro?

http://se.rs-online.com/web/search/sear ... &R=5368979

Kostar ca 1445 + moms = 1800 Kr. Långt under Pellvacs system.
Nån som kan peka till dokumentation som beskriver programmeringsspråket?
Edit: Det finns en hel del på Crouzets internationella och amerikanska sajter. Det verkar riktigt enkelt att programmera faktiskt...
Ser också att reläerna klarar att driva 230V AC, 8 A.

Givarna ligger på ca 500 + moms= 625 Kr

Jag har behöv av följande funktioner.
1) Då nivån i veckoförrådet går under givarens nivå - slå tilll centraldammsugaren och strax efter skruven.
2) Då nivån i sughinken eller veckoförrådet indikerar fullt, slå av skruven. Låt suga lite längre så slangen blir tömd. Stäng dammsugaren. Sughinken tömmer sig...
3) Repetera tills veckoförråd fullt.
4) En funktion som gör att veckoförrådet triggas att fyllas varje kväll så den inte går igång nattetid... Kan vara en enkel timer som ger en startsignal ex. kl 20.00.

Det jag behöver i hårdvaruväg är kapacitiva givare och reläer för styrning av centraldammsugaren och skruven. Eller går det att driva dom direkt från reläutgången från PLC'n?? Det vore ju guld...

Summa summarum, borde det vara enkelt att få till även för en total PLC novis. Eller?
Senast redigerad av Barsk den mån 03 nov, 2008 15:21, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar