Ved Profilens flöden 2
Eftersom tråden heter flöden så tänkte jag ställa en flödes fråga.
Jag har någonstans hört att det är rekommenderat att skillnaden mellan stigare och retur inte skall vara högre än 5K.
Är det så?
Varför det?
Är det olika för olika systemlösningar?
Jag har någonstans hört att det är rekommenderat att skillnaden mellan stigare och retur inte skall vara högre än 5K.
Är det så?
Varför det?
Är det olika för olika systemlösningar?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Jag vill inte att tråden ska låsas jag bara såg risken.
ADMIN tycker jag är lite för hård i mina kommentarer (bannad 2 ggr på en vecka) så jag försöker sänka mitt tonläge en smula.
Tråden är, som Wodda skrev, mycket intressant och hjälp för utveckling av mitt och säkert många andras system.
Bästa hälsningar/Rayyan
ADMIN tycker jag är lite för hård i mina kommentarer (bannad 2 ggr på en vecka) så jag försöker sänka mitt tonläge en smula.
Tråden är, som Wodda skrev, mycket intressant och hjälp för utveckling av mitt och säkert många andras system.
Bästa hälsningar/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Är det temp skillnaden du tänker på??Wodda skrev:Eftersom tråden heter flöden så tänkte jag ställa en flödes fråga.
Jag har någonstans hört att det är rekommenderat att skillnaden mellan stigare och retur inte skall vara högre än 5K.
Är det så?
Varför det?
Är det olika för olika systemlösningar?
Det fick jag lära mej att det bör va 10° då jag gick vvs till vedanläggningar men det gör inget om du har mer heller om du får en kallare retur, Har du grova rör in i tanken så får du en låg flödeshastighet vilket minskar omrörningen i tanken..
Med VP rekomenderas en skillnad på 5-7°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Efter som jag inte kan visa vad jag menar med låga flöden samt bra skiktning när mitt system inte shuntar ut nämnvärt med tillräcklig temperatur till radiatorsystemet P.G.A mild väderlek så väntar jag med att skriva mera i denna tråd.
Jag åter kommer när jag tycker att det är dax att återkomma till disskutionen.
Ni som läser tråden, kolla gärna era egna värmesystem och jämför hur länge era acktankar räcker i jämförelse med olika utomhus temperaturer samt storlek på tankarna ,varmvatten förbrukning mm. Ni kan jämföra mot min loggning så åter tar vi denna diskussion senare.
Läs gärna texten om mitt hus och värmesystem i förklaringen i rutan ovan loggningen..... http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp
Lås gärna tråden,men låt nyckeln sitta i
Fortsätt gärna att diskutera....Jag fortsätter att läsa tråden..
Ved Profilen....
Jag åter kommer när jag tycker att det är dax att återkomma till disskutionen.
Ni som läser tråden, kolla gärna era egna värmesystem och jämför hur länge era acktankar räcker i jämförelse med olika utomhus temperaturer samt storlek på tankarna ,varmvatten förbrukning mm. Ni kan jämföra mot min loggning så åter tar vi denna diskussion senare.
Läs gärna texten om mitt hus och värmesystem i förklaringen i rutan ovan loggningen..... http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp
Lås gärna tråden,men låt nyckeln sitta i

Fortsätt gärna att diskutera....Jag fortsätter att läsa tråden..
Ved Profilen....
Hej igen alla. Först lite om mitt system. På pannans ladd och returkrets har jag gått på med radiatorkretsen, funkar kanon och sparade en massa meter rör, fast returen från ack till panna går ej på golvet som jag läst att det skall göra. Den går under tak liksom laddledningen, funkar kanon. Har ej laddomat utan en termisk ventil med backslag, funkar lika kanon, det är ju ej byggt för självcirkulation utan det är pumpstyrt. 1" ladd och returledning, tankarna, 2st. 800l. vardera, ena har en insvetsad rostfri vvberedare på 300l. Tankarna är parallellkopplade med 2" rör och laddkretsens 1" går på i mitten av 2" parallellkopplingen vilket tar ned vattnets hastighet någe otroligt. Det går från 1" till ca.3" och det tar ned vattnet hastighet skapligt, både vid i och urladdning. Jag tycker att självcirk mellan tankarna funkar bra. Det är sämre med skiktningen efter eldning tack vare den uppochned vända elpannan. Skulle ha skurit bort ena gaveln och modifierat kallvatten in och varmvatten ut rörena. Spelar ingen större roll för varmvattentillgången, det finns, men för skiktningen efter avslutad eldning. Det är sådant man upptäcker när man sätter in 4st tempgivare på ena tanken med 35cm:ers mellanrum. Nu till min åsikt om skiktning. Om man laddar fullt vid varje eldningstillfälle så spelar det ingen större roll, men vem gör det? Laddar man inte fullt så är det av stor betydelse. Dålig skiktning vid laddning kan medföra att returen till pannan blir för hög så pannan inte kyls tillräckligt bra så den håller på och stannar och startar omvartannat. Vid urladdning är det viktigt också med bra skiktning oavsett om man har värmebehov eller ej. Loggningen av 2500 literstanken http://web.telia.com/~u19308234/trn.jpg tycker jag att han har bra skiktning vid urladdning. Är lite avis. Vet ju var mitt fel är, men har inte lust att öppna tanken och beredaren med allt det innebär.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Kolla mina grafer igen och jag har 48 t mellan laddningarna inte 24 som VP påstår min skiktning kan klart utlösas genom att titta på skillnaderna i tanken.
Min skiktning är bra.
Hur mycke energi anläggningen behöver är en annan femma.
Titta även på förlusten i toppskiktet det är 2k på 12 t det måste vara godtjänt isolering.
Tror att det är vedis anläggning som pajar skiktningen vvb i tanken och att han användr 2 TANKAR
Min skiktning är bra.
Hur mycke energi anläggningen behöver är en annan femma.
Titta även på förlusten i toppskiktet det är 2k på 12 t det måste vara godtjänt isolering.
Tror att det är vedis anläggning som pajar skiktningen vvb i tanken och att han användr 2 TANKAR
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Det går aldrig att jämföra två hus om de inte är exakt likadana, ligger på samma plats och bebos av familjer med exakt samma vanor.Ved Profilen skrev: Ni som läser tråden, kolla gärna era egna värmesystem och jämför hur länge era acktankar räcker i jämförelse med olika utomhus temperaturer samt storlek på tankarna ,varmvatten förbrukning mm. Ni kan jämföra mot min loggning så åter tar vi denna diskussion senare.
Hur länge tankarna räcker beror på
1/ Hur mycket man laddar i dem vid eldning
2/ Hur lågt man kan ladda ur dem innan de är "tomma" (tempen är för låg låg för uppvärmning eller hus)
3/ Förbrukningen (vv+uppvärmning+förluster)
Punkt 1 och 2 går inte att påverka så mycket i ett bra system. Den stora faktorn är alltså förbrukningen. Jag uppskattar att mitt hus kräver nästan 500W högre effekt för varje grad lägre utetemp (12kWh mer per dygn). Det betyder inte att mitt uppvärmningssystem är dåligt utan att huset behöver tillägsisoleras

Byggår, typ, isolering, yta, innetemp och plats samt hur stort hushållet är ger en viss upplysning om hur stor förbrukningen kan vara men varje hus och familj har sin egen förbrukning. Ska vi "tävla" i hur länge våra acktankar räcker så vinner nog han med 6m3-tankar, eller han som har 5° innetemp. Det man däremot kan jämföra utifrån temp-loggningar är hur effktivt man utnyttjar sitt system. Dvs hur många kWh per m3 man kan utnyttja innan tankarna är "slut". Jag ställer inte upp i den tävlingen för det är inget mål för mig men om man eldar med ved så vill man naturligtvis klara sig så länge som möjligt på varje eldning.
VP, kan du svara på en jätteenkel fråga som jag ställt flera gånger nu? Har du några flödesmätare kvar eller har du tagit bort alla?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Kan vi inte roa oss med att få reda på hur många kWh som du gör av med per dygn vdi nuvarande utetemp?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Du har helt rätt i det ! Jag tänkte bara ge en fingervisning så att man kan jämföra olika system. Jag har iaf en normal villa som förbrukade ca:3,2 till 3,5 kubik olja / År innan jag köpte huset. Kan väl också vara en tanke eller fingervisning när man jämför. Här vet man ju i princip husets totala energi förbrukning. 3 kubik olja är ca: 24000 kWh el.Shakespeare skrev:Det går aldrig att jämföra två hus om de inte är exakt likadana, ligger på samma plats och bebos av familjer med exakt samma vanor.Ved Profilen skrev: Ni som läser tråden, kolla gärna era egna värmesystem och jämför hur länge era acktankar räcker i jämförelse med olika utomhus temperaturer samt storlek på tankarna ,varmvatten förbrukning mm. Ni kan jämföra mot min loggning så åter tar vi denna diskussion senare.
Tänkte bara på två saker i efterhand punkt 3/ Förbrukningen (vv+uppvärmning+förluster)
Förlusterna som du menar är det isoleringen på tankarna ? Eller glömde du denna förlust efter som den inte var med ? Samt låga flöden.
Eller menar du andra förluster?
Edit: Citering minskad för att öka läsbarheten..... långa citeringar bör undvikas / Roli moderator
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Mina tankar står i huset, så där finns ur den synvinkeln inga förluster alls.Ved Profilen skrev:Så strålningsförluster från en dåligt isolerad tank. Kommer alltså inte att tillgodose huset
Inte ens på sommaren, för jag behöver lite värme i källaren för att ha ett vettigt klimat där.
Min svägerska, som just har byggt hus, har två tankar i garaget (fristående) och en i huset, så där kan man ju säga att det blir förluster. Om man inte vill ha garaget varmt, förstås.
Som svar på en annan fråga i tråden kan jag tillägga att jag eldar mina tankar fulla i stort sett varje gång. Har jag tänt i pannan så eldar jag tills det inte får plats mer.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.