Vida har blåst mig?

Skriv svar
holken
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 sep, 2008 17:16

Vida har blåst mig?

Inlägg av holken »

Så som ny pellets eldare beställde jag hem 4 pallar vida 8mm pellets. Då ringde chauffören och sa att det var "slut" på 8mm säckar så dom använde 6mm säckar istället men det skulle vara 8mm pellets i säckarna. Det första jag gjorde var att ta fram skjutmåttet och mätte pelletsen och ja mycket riktigt det var 8mm pellets. Så skulle jag bära in skiten och staplade för brinnande livet i källaren så hittade jag en säck som inte ville passa i stapeln , den var lixom för stor. Döm om min förvåning när jag läste på den säcken och det stod 8mm pellets på den. Så då undrar jag 6mm säckarna är alltså mindre? då har jag inte fått 16kg i mina säckar då eller. Det stod ju 6mm 16kg på säckarna men det kanske dom inte väger med 8mm i. imorrn ska jag fan i mig väga 6mm säckar och den stora 8mm säcken och se om det är nån skillnad. Får kanske räkna dom oxå så inte jag har fått fler eller nåt istället. På fakturan stod det 4 pallar 8mm pellets helt enkelt.
salmon
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 22:19
Ort: Någonstans i södra sverige

Inlägg av salmon »

Låter som om du har blivit lurad, tycker absolut att du ska gå vidare med detta.
Väg alla säckarna och mät varenda pelletsplutt så du har lite kött på benen när du klagar
Baxibrännare i en Focus PE 20
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Jag tror att 6mm säckarna är mindre så du bör räkna eller iaf mäta alla pelletsar, räkna i hop alla mått och dela med 2 eftersom du har 8mm så ska det bli ca 80 meter.
Lycka till.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Hehe, och välkommen till forumet. Här är stämningen rå men hjärtlig! :wink:
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

6mm pellets "väger mer", mindre mängd luft mellan pelletsen så att säga så om du får 8mm pellets i 6mm säckar så lär dom säkert väga mindre, men kontrollväg och skäll på dom sen om dom blåst dig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Flöjto skrev:Jag tror att 6mm säckarna är mindre så du bör räkna eller iaf mäta alla pelletsar, räkna i hop alla mått och dela med 2 eftersom du har 8mm så ska det bli ca 80 meter.
Lycka till.
Du måste vara mattelärare. Det där skulle jag aldrig kommit på själv, men jag ska kolla och mäta när jag häller i nästa säck (8 mm)

Men hur räknar man om man har 6 mm pellets?

Ha en bra dag allihop!!!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Räknade du antal säckar på pallen?
Kan ju vara så att dom lagt på några extra för att kompensera upp för dom mindre säckarna.
deleted
holken
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 sep, 2008 17:16

Inlägg av holken »

Har precis räknat säckarna fick det till 208 stycken. Nu glömde frun att köpa batterier till vågen idag men, jag ska fixa det imorrn. kanske inte skiljer så mycket men nu känns det som en princip sak. Lixom hur många har beställt samtidigt som jag och oxå blivit lurade tänker jag då. Återkommer när jag vägt dom.
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Du kan ju oxå räkna pelletsen i en säck å ta antalet x 0,0015 kg då bör du hammna runt 16 kg lite beroende på hur långa dom är.
Det bästa är ändå att mäta som jag sa tidigare. :thumright:
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Rayyan skrev:
Flöjto skrev:Jag tror att 6mm säckarna är mindre så du bör räkna eller iaf mäta alla pelletsar, räkna i hop alla mått och dela med 2 eftersom du har 8mm så ska det bli ca 80 meter.
Lycka till.
Du måste vara mattelärare. Det där skulle jag aldrig kommit på själv, men jag ska kolla och mäta när jag häller i nästa säck (8 mm)

Men hur räknar man om man har 6 mm pellets?

Ha en bra dag allihop!!!
Har inte mätt på 6mm pellets så jag kan inte riktigt svara på hur det blir.
Men i en säck 8mm pellets 16 kg är det ca 160 meter om man mäter alla pluttar å plussar i hop :study:
Man måste ju ha nåt att göra när man vaktar brännaren :D
goman
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 16:50
Ort: BOR

Inlägg av goman »

Jag tror inte du blivit blåst.
Jag fick också säckar som det står 6mm på men dom säckarna
är av samma storlek som 8 mm påsarna och enligt min
badrumsvåg så väger dom exakt lika mycket också
och pelletsen är också alla samma storlek = 8 mm
Jag har kvar några säckar från leveransen i våras.
Jag bryr mig inte så mycket om vad det står utanpå utan
mer om hur det som är där inne fungerar för mej.
Värmebaronen Star med Viking Bio.
Mafa mini föråd och 2,5 meters skruv.
VIDA pellets o TermOmatic CBJ
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

6mm och 8mm packar lika tätt räknat över lite större volym, ingen skillnad i det.

De säckar som jag har haft med samma fabrikat fast olika diameter har säckarna varit lika stora och vägt lika, inget konstigt i det.

Tänk ett antal cirklar staplade så bra det går, förhållandet mellan "cirkel" och "lyft" är det samma om cirklarna är 6mm eller 8mm och ja, jag VET att pellets inte packar på det sätt men då fe ligger lika kaotisk vara sig de är 6mm eller 8mm har det ingen betydelse.
Senast redigerad av Icecap den sön 26 okt, 2008 08:15, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
salmon
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 22:19
Ort: Någonstans i södra sverige

Inlägg av salmon »

Har du vägt dom ännu :wink: Eller räknat :P
Baxibrännare i en Focus PE 20
Skriv svar