Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Roli skrev:Ju närmare horisontellt man monterar dessto större är chansen att man fyller sin acktank och systemet går i kok, gäller då främst plana solfångare där det är svårt att få till partiellförångning (går på vissa modeller).
Mina boröpaneler verkar ha en viss fördel där, iomed att själva absorbatorytan är mindre än de flesta plana solfångare och de är reflektorsolfångare så går de upp rätt kvickt i temperatur så fort solen börjar glänsa lite på dem, men de drar inte iväg så fruktansvärt i maxtemp. Som mest har det legat på cirka 110 när tanken varit fulladdad å det varit kraftig sol å runt 20-30grader varmt ute.

Men dom ger mindre utbyte per år, utanför reflektorvinkeln så är dom nästanpå stendöda.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Wodda skrev:Men som shakespear säger så bör anläggningen klara sig Juni,Juli och alla Augusti utom 2008 :( .
Du måste ha haft väldigt dåligt med sol i år.....

Hos mig så stod solfångarna för VV produktionen helt ensamma från mitten av maj till ca mitten av september (har inte exakta datumen i huvudet), förutom några få kWh el mitt i sommaren pga att jag tömde förmycket VV från acken till barnens pool. Hade jag inte gjort det så hade acken klarat sig helt från andra energikällor än solen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag har laborerat lite men inte märkt några större skilnader. Jag vill ha så låg diff som möjligt för att hålla nere tempen men jag vill inte gå under 3-4° pga att mätfelet kan bli stort (med högt flöde och låg diff har onogranheten i givarna större procentuell inverkan). Brukar ligga på 5-10° diff.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Roli skrev:
Du måste ha haft väldigt dåligt med sol i år.....
Japp och hela semstern låg där.

Skillnad blir det nog nästa år för nu har jag ju kopplat om slingorna så att jag kan toppstyra värmen om jag vill i somras gick det hela tiden nerifrån.
Sen kanske jag ska stänga av värmen så den tog nog en del den också eftersom det är samma tank.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Värme suger rejält........

Det är först när jag stänger av min värme och med den pannan som solfångarna ensamma kan klara VV produktionen. Före värmeavstängning är de "endast" ett komplement.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Under tiden april-september i år, alltså halva året eller drygt 180 dagar, har jag eldat 22 gånger. På sommaren får jag elda någon/några gånger i månaden för att hålla tillräcklig ventilation i källaren i mitt självdragshus, så det behovet kan väl sägas stå för 12 av dessa 22 eldningstillfällen.
Resten har nästan enbart varit för att det har behövts värme i huset.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Perpetum
Stor entusiast!

Inlägg av Perpetum »

Har haft bra täckning på varmvattnet under flera år i rad, men i år hände något. Halvdant väder under juni, juli och augusti följdes av en jättetråkig september med massor av dimma och moln. Har aldrig noterat så mycket elstöd i en septembermånad.

Oktober var däremot helt OK. Ovanligt bra varmvattentäckning.

Mina solfångare jobbar enbart med varmvatten, men tanken (300 liters vvb med solslinga) är på gränsen till liten i förhållande till varmvattenbehovet. Skulle sitta bra med en välisolerad 500/750-literstank med TVA.

Om jag skulle bygga idag blev det tveklöst ett passivhus med stor solfångaryta, förmodligen integrerat i sydväggen.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ska kanske förtydliga att jag använder aldrig min elpatron. Jo, om ingen är hemma när det är frysrisk, men det har hittills aldrig hänt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

apersson850 skrev:Ska kanske förtydliga att jag använder aldrig min elpatron. Jo, om ingen är hemma när det är frysrisk, men det har hittills aldrig hänt.
Lika här.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Anders S skrev:
Roli skrev:Och hur ofta behöver den avfrosta sig? Beror väl till stor del på utetemperaturen, men om vi säger just nu när tempen pendlar kring -5 till 0 grader.
Ändrar lite här för att lägga till lite.

Väldigt olika pg.a luftfuktigheten. Nu när det var kallt o klart går den timme i alla fall o lite mer, eller tills den når rätt temp på accan 50-51 grader ut ur platten.

När det är rått o runt nollan 50 minuter i alla fall.

Så här funkar det

1: den går som vanligt o ingen is på kondensorn= går till 50-51 grader, väntar till tempen sjunker till 42 grader o går igen till intemp platt är 47 grader = ut 50-51.

2: Om givare kondensor = med -7 grader under x minuter går avfrostningen igång, tar som sagt 30 sek-1 minut för kondensorn och totalttid kanske 3-5 min. Sedan går den tillbaka i stand by om tempen är över 42 grader i tanken. Är den under startar pumpen direkt.

3: Om pumpen avfrostats och det bygger på mycket, så går den på reglertid sedan förra avfrostningen, denna tid kan alltså ställas för något så när optimal COP. Denna tid står nu på 50 minuter har jag för mig. Alltså tvingas pumpen att ej köra en avfrostning innan denna tid gått ut.

Problemet som sagt är nu runt +1--3 kanske då det är mycket fuktigt. Sedan när det blir klart bygger det inte på något nämnvärt alls, även vid minus.

Pumpen klarar precis att ge till huset så jag ångrar inte 9,0 kWh, som kanske ger 7,0 kWh vid minus 7 te.x.

Drar 2,25 kWh i driftsläge har jag för mig.
Senast redigerad av Anders S den tor 06 nov, 2008 06:51, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh. Anders

Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Shakespeare skrev:Jag har laborerat lite men inte märkt några större skilnader. Jag vill ha så låg diff som möjligt för att hålla nere tempen men jag vill inte gå under 3-4° pga att mätfelet kan bli stort (med högt flöde och låg diff har onogranheten i givarna större procentuell inverkan). Brukar ligga på 5-10° diff.
mvh
Ok. Ja det kanske gör en pink i Missisippi. Men jag tror som du, lägre diff borde väl göra mer energi. Möjligtvis kanske akta sig lite för att skicka ner stopptempen för lågt.Annars så är det väl risk att man snurrar med det ut igen.

Sen den eviga frågan. Ska man ställa upp starttempen så den hinner värma lite mer, eller ställa ner den så den startar till, stannar till, o sedan går kontinuerligt?.
Mvh. Anders

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag tror man ska ställa startdiffen högt, just nu tror jag att jag kör 7-8 grader. Lika bra att samla lite varmt vatten uppe i kollektorn innan man kör igång. När man väl startar pumpen så ökar förlusterna iom att man värmer hela ledningen ner till tanken, samtidigt som man ofta pumpar ur en del värme ur tanken. Om det finns energi att hämta så kommer kollektorn snart upp till startdiffen även om den är hög.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag har en annan fundering på detta.
Vi som kör med vakuumrör har ju fördelen att ute temp inte påverkar i så stor grad som plana gör.
Så för oss vore egentligen en luxgivare det rätta.

Jag har testat att när tempen börjar stiga i kollektorn har jag tvingat pumpen att starta. Nu har jag ganska långt till mina paneler så det tar några minuter innan hela slingan värmts men sen kör den på oavsett vilken temp jag tryckt ut. Det ska vara riktigt dåligt med ljus för att systemet ska stanna.
Därav tror jag att lägsta möjliga startdiff är att föredra. Det gäller bara att få igång systemet så att det inte blir så många start och stopp där vattnet hinner svalna i ledningarna innan det kommer fram till panelen.
Kostar lite i uppstart men av alla dagar jag mätt så är det endast 2dagar då jag gått back en knapp kWh.

En teori bara
:roll:

Edit: :alien: Grattis WODDA - Du gjorde precis det 70 000:e inlägget på forumet! :alien: /Admin
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Grattis från mig också, Wodda! :D

Har tänkt en del på pumpstyrning till solfångare.

Jag har varit inne på att ha en solpanel (eller fler) som försörjer laddpumpen med el.
Mycket sol högre hastighet
Lite sol lägre hastighet.

Det är väl så Wodda tänker också med plc-styrning och luxmätere men, "keep it simple"

Finns säkert luckor i resonemanget men ändå.
Nu får man säkert stå i skamvrån igen pga korkade tankar, har någon funderat eller testat eller läst något om en sådan variant?

MVH/Rayyan

BTW.
På ett jobb jag hade för några år sedan så kallades jag för "1000 frågor" (inte utan anledning)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag har siktat på det 70000:de inlägget i flera år faktiskt, kul att det gick hem ironiskt nog :lol: Hörde även att det blir turbofart på rankingen så jag ser fram emot att bli pannrumsdiktator ganska så snart faktiskt

:jocolor:

Rayyan du är nog inne på rätt spår läste faktist om det för bara några dagar sen att det var någon som tagit fram en fångare som då även innehåll pv paneler som skulle driva pumpen. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det.
Skriv svar