Billigt system som blev bra..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Att värma 3700 l 55° motsvarar 236 kWh, Då vi startade så höjde vi tempen knappt 70° på 3700 l (300 kWh) + att huset värmdes ca 3,5° (155 m2) vilket tog 10 tim..
Calmar V33 ger 30-40 kW så medeleffekten ligger nog på ca 35 kW så det stämmer nog rätt bra med tanke på tiden det tog att värma vattnet+huset..
Det va +10° ute så husets behov va inte så stort då..
Som det verkar hos dom som har moderna pannor så får de flesta ut 1-1,1 kWh/liter eldstad o V33 rymmer ju 120 liter..
Hos kompisen så får pannan brinna för fullt i ca 8-8,5 timmar för att ladda volymen, Det tar ca 3,5 tim att bränna en full panna sen är det bara att stoppa fullt igen o möjligen gå ner o stoppa i några klabbar till efter andra ilägget brunnit ett tag så är volymen värmd då det brunnit ut..
Calmar V33 ger 30-40 kW så medeleffekten ligger nog på ca 35 kW så det stämmer nog rätt bra med tanke på tiden det tog att värma vattnet+huset..
Det va +10° ute så husets behov va inte så stort då..
Som det verkar hos dom som har moderna pannor så får de flesta ut 1-1,1 kWh/liter eldstad o V33 rymmer ju 120 liter..
Hos kompisen så får pannan brinna för fullt i ca 8-8,5 timmar för att ladda volymen, Det tar ca 3,5 tim att bränna en full panna sen är det bara att stoppa fullt igen o möjligen gå ner o stoppa i några klabbar till efter andra ilägget brunnit ett tag så är volymen värmd då det brunnit ut..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hos kompisen så får pannan brinna för fullt i ca 8-8,5 timmar för att ladda volymen, Det tar ca 3,5 tim att bränna en full panna sen är det bara att stoppa fullt igen o möjligen gå ner o stoppa i några klabbar till efter andra ilägget brunnit ett tag så är volymen värmd då det brunnit ut..[/quote] Ja tror det stämmer bra! Hos mej tar det 9tim att värma upp 3ku till 90g. började när shunten öppna fullt,typ 28g kvar i tanken.-5g ute 165m2 bostad.Ja tror Baxi pannan tappar pga sin stora vattenvolym?

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja ju mindre vattenvolym desto bättre
En panna som har vattenvolym på typ 15 liter o med en effekt på 20/25 kW (går tydligen inte få effektiv förbränning under 20 kW) o en eldstadsvolym på typ 300 l el mer skulle va nått..
Full panna brinner typ 15 tim, Är inte tanken full på morgonen är det bara att fylla mer..

En panna som har vattenvolym på typ 15 liter o med en effekt på 20/25 kW (går tydligen inte få effektiv förbränning under 20 kW) o en eldstadsvolym på typ 300 l el mer skulle va nått..

Full panna brinner typ 15 tim, Är inte tanken full på morgonen är det bara att fylla mer..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
[quote="André"]Det susar inget i rören hos min kompis
När vi luftade systemet så kördes cirk.pumpen på max (6 meters alpha 2 pump) samt att returen stängdes då va det inget problem att lufta..
När systemet körs som vanligt behövs inte pumpen köras på max längre utan vattenpelaren hänger kvar genom hävertprincipen.. Behöver han bara ha strypt ibörjan när han ska lufta? eller är det lite strypt hela tiden?Vilken höjdskillnad i m har han panna-översta element?Ja har ca5m nivå skillnad,min pump är en Grundfos 25-40 den ska orka trycka 4m ,skulle ja kunna köra med den om ja gjorde om mitt system till "trycklöst"?

När vi luftade systemet så kördes cirk.pumpen på max (6 meters alpha 2 pump) samt att returen stängdes då va det inget problem att lufta..
När systemet körs som vanligt behövs inte pumpen köras på max längre utan vattenpelaren hänger kvar genom hävertprincipen.. Behöver han bara ha strypt ibörjan när han ska lufta? eller är det lite strypt hela tiden?Vilken höjdskillnad i m har han panna-översta element?Ja har ca5m nivå skillnad,min pump är en Grundfos 25-40 den ska orka trycka 4m ,skulle ja kunna köra med den om ja gjorde om mitt system till "trycklöst"?

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Han stänger returen helt då han luftar o kör pumpen på max, Han har 5,5 meter till översta radiatorn därför behövs 6 meters pumpen vilket du oxå behöver då du luftar för att det är endast pumpen som ser till att trycka vattnet ända upp.. Då det väl är luftat så skulle du klara dej med din 4 meters..
Han hade rätt mycket strypt tidigare på returen men jag vet inte om han lättade på strypningen istället för att öka pumpen som han gjorde efter systemet varit i drift ett tag pga att 2 radiatorer i källaren hade dåligt flöde samt att övriga radiatorer inte va injusterade då..
Han har rätt fläskiga radiatorer i kåken så han har strypt returen så att returtempen är 23-27° beroende på utetemp, Framledningstempen har han begränsad på 50° i cbj´n o så varmt hade inte behövts då det va -17° i 2 dygn..
Han hade rätt mycket strypt tidigare på returen men jag vet inte om han lättade på strypningen istället för att öka pumpen som han gjorde efter systemet varit i drift ett tag pga att 2 radiatorer i källaren hade dåligt flöde samt att övriga radiatorer inte va injusterade då..
Han har rätt fläskiga radiatorer i kåken så han har strypt returen så att returtempen är 23-27° beroende på utetemp, Framledningstempen har han begränsad på 50° i cbj´n o så varmt hade inte behövts då det va -17° i 2 dygn..

-
- Pannrumstomte!
Bättre fotogalen än bindgalen.
Jag har mina bilder här.
Jag har mina bilder här.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jodå nu har vi kommit hem, Har inte kollat bilderna än om det blev några men det ska komma.. Nu syntes det inte mycket då det mesta va inbyggt, Det är bara hål i skivan/isoleringen så det va bara toppen på cirk.pumpen syns, Men kallaste rummet i källaren va pannrummet iaf..Matab skrev:Fick du med dig sambon o kameran hem ifrån festen?(kompisen)André skrev:Får ta ner sambon o fota lite, Hon är ju ändå fotogalen...![]()

Det va jag själv som fick fota så vi får väl se om det blev några bilder..

Det gick åt 2 1/2 panna (ca 300 l ved) för att värma allt till 90°, Då va oljetanken 27° o toppen på lilla tanken 45° när eldningen startade o det va -12° ute så huset förbrukade lite.. Det va fyr i pannan i ca 9 tim..
Än har han inte behövt elda oftare än var 3:e dag, Iaf fram till nyår men nu kanske han får elda varannan dag då det varit kring -18 hos dom men det kommer då klara ett dygn även om det blir -30°..
-
- Pannrumstomte!
Min panna är en DC 35 SF, alltså på 35 kW, påstår de.
Svägerskan har en Effecta Woody, med lambdasond och hela härligheten.
Bortsett från att den pannan är dum att stoppa in ved i, för det är så långt ner till bottnen på vedutrymmet och en ganska liten lucka, fungerar den bra, såvitt jag har förstått.
Däremot anser jag att installationen är helt misslyckad. Jag tycker min egen är enklare och fungerar bättre.
De har ett sprillans nytt hus, med isolering tjock som skallen på en riksdagspolitiker och måste elda varje dag när det är nollgradigt. Jag har dubbla boytan i en kåk från 1943, isolerad med tapeter, och eldar snarare mer sällan än oftare än vad de gör.
Då tycker jag något är fel gjort. Men det är klart, deras solpaneler håller +30°C när det är -10°C ute, så lite ska det väl gå åt till att skicka upp värmen där...
Svägerskan har en Effecta Woody, med lambdasond och hela härligheten.
Bortsett från att den pannan är dum att stoppa in ved i, för det är så långt ner till bottnen på vedutrymmet och en ganska liten lucka, fungerar den bra, såvitt jag har förstått.
Däremot anser jag att installationen är helt misslyckad. Jag tycker min egen är enklare och fungerar bättre.
De har ett sprillans nytt hus, med isolering tjock som skallen på en riksdagspolitiker och måste elda varje dag när det är nollgradigt. Jag har dubbla boytan i en kåk från 1943, isolerad med tapeter, och eldar snarare mer sällan än oftare än vad de gör.
Då tycker jag något är fel gjort. Men det är klart, deras solpaneler håller +30°C när det är -10°C ute, så lite ska det väl gå åt till att skicka upp värmen där...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nä det tror jag inte, Det är en 1 1/2 plans tegelvilla på 155 m2 + källare som är byggd -56 med standard fönster (2 glas) men tanken är bra isolerad iaf med 285 mm mineralull i sidorna o 500 ovanpå, Under blev det bara 45 mm o halva 500 l tanken är inbyggd i isoleringen från den stora men i övrigt är det 70 mm i sidorna på den o 100 mm i toppen..Matab skrev:Tja! det låter fint dä! behöver han inte elda mer än var tredje dag? Har han skapligt med isolering? Vilken innomhustemp håller han då?![]()
![]()
3 dagar hade han klarat sej med fram till nyår då det inte varit så kallt, Kan tänka mej att han eldat varannan dag från nyår då tempen varit 14-17° minus sen dess..
Satans böck med att fixa in bilderna

Har ju en sida med mina bilder som ja tänkt lägga in dom på men hur man gjorde det vete f-n, Har inte kollat där på nått år el så o man glömmer ju hur man gjorde med tiden..

Skicka pm med eran mailadress så skickar jag bilderna direkt till er som vill ha..
-
- Pannrumstomte!
Prova ett webalbum i stil med Picasaweb annars. Gratis och enkelt.