Pellistore - Fullt förråd men ingen pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AmiDog
Prima virke

Pellistore - Fullt förråd men ingen pellets

Inlägg av AmiDog »

Hmm, låter nästan som "mycket snö, men ingen ficklampa", men ändå.

I morse kom leverans av 3 ton bulk. En vecka tidigare än jag trodde då leverantören sa det var brist på pellets och att han inte skulle få någon leverans förrän i nästa vecka, men det dök tydligen upp en lastbil med pellets en vecka tidigare än han trodde, så...

I alla fall, runt 10 i morse fylldes förrådet och allt var frid och fröjd i minst fyra timmar. Men så nu framåt kvällen kändes det lite svalare än vanlig, och mycket riktigt var det en grad kallare inne än vi brukar ha. Började ana oråd och gick till pannrummet. Jaha, brännaren klagar på externskruv och förrådet lyser rött.

Fimpar strömmen till förrådet, trycker i kontakten igen. Låter som att skruven rör på sig (allt verkar normalt), men ingen pellets kommer och förrådet tänker blåsa upp sig. Ut med kontakten igen. Märkligt, förrådet är ju FULLT!?

Vår installatör byggde en liten plåtlåda i stället för den dära säcken mellan förråd och externskruv, så jag öppnade och kollade. Hmm, ja inte mycket pellets här inte. I med kontakten igen. Skruven snurrar så fint och allt låter normalt, men ingen pellets. Ut med kontakten igen.

Hmm, vad sjutton, så här ska det väl inte vara!? I brist på bättre tar jag ut mina aggretioner på förrådet (bankar med nävarna på sidorna) efter att återigen satt i kontakten. Nu kommer pellets...

Nu har den eldat på gladeligen i en halv timme. Pelletsmatningen verkar funka bra...

Är det möjligt för pelletsen att packa sig så väl att inget kommer ned i skruven i botten på förrådet? Eller vad kan annars ha hänt? Någon som varit med om något liknande?

Kanske ska man använda förrådet som boxboll med (o)jämna mellanrum? :D
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det som _kanske_ (sannolikt?) har hänt är att pelletsen har bildat ett "valv". Vibrationerna har sannolikt varit nog till skaka loss lagom med pellets... fram till det blev lagt ett tungt lager ovenpå.

Detta packade och "låste" valvet och inget kom ut, sedan hade du din "lilla snack" med förrådet och valvet kollapsade.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stepside
Lärjunge!

hände mig ca 1 vecka innan motorn brann!!!!!!!!!1

Inlägg av stepside »

den lyste rött och jag stoppa i/ur sladden.sen lät den något tungt till å från sen brann motorn och ingen hjälp får man om inte en janfire installatör monterat ditt föråd och stoppat i skruven till pelletslådan.garantin på pellistore är endast 2 år och man kan ju undra varför? kompressorn som du inte får öppna lådan på är en biltema 99kr skit grej som gärna går sönder.motorn kostar tydligen ung 6000kr och ny elektronikdosa 3500kr bra att veta för det kommer pajja.ångrar bittert mitt pellistore inköp och avskyr janfire över lag då de är inkompetenta lurendrejare alla jag pratat med,det kanske framgår? STOPPA GENAST I EN MINDRE SÄKRING ÄN JANFIRES EGEN,DEN ÄR FÖR STOR!!!!!!går skruven tungt av olika anledningar en längre stund smälter du motorn,den slår inte ifrån!!! rådfråga gjärna med en riktig elektriker det gjorde jag.
AmiDog
Prima virke

Inlägg av AmiDog »

Har avverkat två kompressorer och fått elektroniken utbytt en gång (på garanti, ÅF trodde det var elektroniken som tog död på kompressorerna), annars har det varit minimalt med problem med förrådet faktiskt. Det största problemet är att försöka klura ut hur mycket pellets det är kvar så man vet när det är dags att beställa mer... Hade varit trevligt med en "uppblåsningsräknare" eller liknade så man iaf hade koll på när förrådet tycker att det börjar bli ont om pellets...
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

,,
Senast redigerad av Dountless den fre 06 nov, 2009 14:02, redigerad totalt 1 gånger.
AmiDog
Prima virke

Inlägg av AmiDog »

Vi har ingen strumpa, installatören tröttnade på ett de lossnade hos folk så han fick åka dit och sätta tillbaka dem hela tiden, så han byggde plåtlådor i stället. Enklare för honom, mindre problem för oss, alla glada.
Skriv svar