I morse kom leverans av 3 ton bulk. En vecka tidigare än jag trodde då leverantören sa det var brist på pellets och att han inte skulle få någon leverans förrän i nästa vecka, men det dök tydligen upp en lastbil med pellets en vecka tidigare än han trodde, så...
I alla fall, runt 10 i morse fylldes förrådet och allt var frid och fröjd i minst fyra timmar. Men så nu framåt kvällen kändes det lite svalare än vanlig, och mycket riktigt var det en grad kallare inne än vi brukar ha. Började ana oråd och gick till pannrummet. Jaha, brännaren klagar på externskruv och förrådet lyser rött.
Fimpar strömmen till förrådet, trycker i kontakten igen. Låter som att skruven rör på sig (allt verkar normalt), men ingen pellets kommer och förrådet tänker blåsa upp sig. Ut med kontakten igen. Märkligt, förrådet är ju FULLT!?
Vår installatör byggde en liten plåtlåda i stället för den dära säcken mellan förråd och externskruv, så jag öppnade och kollade. Hmm, ja inte mycket pellets här inte. I med kontakten igen. Skruven snurrar så fint och allt låter normalt, men ingen pellets. Ut med kontakten igen.
Hmm, vad sjutton, så här ska det väl inte vara!? I brist på bättre tar jag ut mina aggretioner på förrådet (bankar med nävarna på sidorna) efter att återigen satt i kontakten. Nu kommer pellets...
Nu har den eldat på gladeligen i en halv timme. Pelletsmatningen verkar funka bra...
Är det möjligt för pelletsen att packa sig så väl att inget kommer ned i skruven i botten på förrådet? Eller vad kan annars ha hänt? Någon som varit med om något liknande?
Kanske ska man använda förrådet som boxboll med (o)jämna mellanrum?