energieffektivisera huset under sommaren-projektet!

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

energieffektivisera huset under sommaren-projektet!

Inlägg av Danne031 »

Ja mitt mest övergripande projekt över sommaren blir att energieffektivisera huset. Så jag skulle vilja ha lite tips på vad som kan göras, jag tror att jag har en ok översikt redan men man vet ju aldrig.

Det är ju i grunden ingen lätt uppgift när huset är relativt stort och isolerat som man gjorde -54. Men jag drar lite uppgifter för själv tycker jag det är lite kul att göra så ;)

Källare med 2m+ i tak, plattan ca 1.5m under mark, till 1.8m (svagt sluttande tomt). Murade lättbetongväggar med puts, ingen isolering är jag övertygad om med tanke på kyla+fuktmängd. ett tiotal små fönster i marknivå med 2-glas. Totalt ca 100kvm, garage på 20kvm är ouppvärmt och ligger rakt under vardagsrummet som är husets varmaste rum :?

Entreplan är på ca 120kvm, 20kvm är tillbyggt och står på torpargrund med bjälklag ca 50cm över mark. Husets kallaste del är tveklöst denna tillbyggnad. Originaldelens ytterväggar är ca 15cm tjocka, inifrån och ut tror jag det är såhär: Tretex, plank, luft?, plank?, hönsnät/halm/puts. Jag vet inte hur man byggde exakt och har inte borrat igenom någon yttervägg ännu för att dissikera.
Fönster är delvis 3-glas (hela väst-sidan, som är mest utsatt för väder), och delvis äldre 2-glas där färgen flagnar på utsidan. Ingen kondens i några fönster.

Vinden finns bara över original 100kvm och är i 3 delar.
Mittdelen är råspont.
Båda yttre tredjedelarna är väl isolerade rum.
Trappan går rakt ovanför källartrappan, man ser igenom springorna och det näst intill drar kallt från vind till källare.


Så var är då planerna än så länge.
En sak är säker, det blir inga fönster utbytta, det är för stora pengar. Och det känns faktiskt inte som att det är där förlusterna ligger för det är inte speciellt mycket svalare vintertid vid några av 2-glasen.
Entreplan har 4 dörrar av varierande (usel) täthet. En ska sättas igen, en ska ersättas med altandörr.
Fönster i allmänt ska ses över så tillvida att gummilister och passform ska kollas.
De 2 rummen på vinden har radiatorer som känns meningslösa, rummen funkar ju bara som förråd så jag tänkte plocka väck dom.
En radiator i en sval mini-hall ska bort, hallen är 5-10 grader kallare än innanför när det är flera minus ute och mellan hall och 'inne' sitter bara en innedörr. Hallen ska rivas och altandörr ska in istället.

2 fönster i det icke uppvärmda garaget ska troligen bort..eller saknar man dagsljus mycket om man står och grejar med något?
I rummet där en 3 kubiks oljetank står idag sitter ett fönster, det ska bort. Plockar antagligen bort en uråldrig radiator där också om det åker in ett bulkförråd.
Men..här är en sidofråga.. Ett bulkförråd på 3-4 kubik, där får man inte i många ton eller? Förhoppningen är att kunna bygga ett kubiskt förråd och skaffa en mullvad, men det har jag inte sagt till sambon ännu :P Vad ligger en mullvad på i pris?
Om inte 3-4 kubik räcker så kanske jag får ta en bit av garaget..lite synd för oljetanken står i ett rum som är otympligt att nyttja på mer daglig basis.


Dåså..det var nog vad jag tänkt mig att titta på, är det någon som har tips på vad man kan se över ytterligare? Jag tänkte på saker som rördragning mest tror jag..
Men, det känns lite som att den eventuella värme som läcker från en oisolerad meter värmerör, den värmen kommer ju ändå till godo så länge det rummet ska värmas upp, eller? Exempelvis röret som går från pannan till tanken - det är ett 28mm rör ca 3m långt liggandes ett par cm från backen, helt oisolerat. Förlorar man mycket där?
I övrigt är de mesta synligt av värmerören isolerade med ett par centimeter tjockt.

Tacksam för varje litet tips man kan få :D
Dränering med isolering ska göras förresten fast inte förrän nästa år.

redigerat; förresten, såna där sköna mässingsvred på gamla radiatorer, kan man byta dom "bara sådär", eller behöver man göra ingrepp på själva rördragningen?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: energieffektivisera huset under sommaren-projektet!

Inlägg av Shakespeare »

Danne031 skrev: redigerat; förresten, såna där sköna mässingsvred på gamla radiatorer, kan man byta dom "bara sådär", eller behöver man göra ingrepp på själva rördragningen?
Jag tycker du ska behålla vreden om du gillar dem. En shuntstyrning med bra placerad innegivare borde ge bra komfort ändå. Med de gamla vreden stryper du in flödet så att alla rum blir lagom varma.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: energieffektivisera huset under sommaren-projektet!

Inlägg av manin »

Varmast i vardagsrum medan andra rum kallare så tänker jag på http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=32-3399 det tror jag verkar bra så man kan cirkulation mellan rum och rum.

Väggytter utifrån som du har hönsnät/halm/puts.
Min farsans hus hade likadan som ert hus fast med eternit ytter, när vi rev ner allt så kommer man fram ser man äkta trä råspont brädor helt tät och fina. Så farsan börjar snikrade direkt upp med regel och isolering osv.

Prova med cellplast att lägga i mellan 2-glas i källare fönster. Så får man se hur det skillnad.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar