Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Johan_F
Entusiast!
Kontakt:

Solenergin är fantastisk nu!

Inlägg av Johan_F »

Jag satte en liten värmeväxlare (Sfinx lilla) på radiatorkretsen direkt efter bergvärmepumpen och kopplade in den på solvärmekretsen via en motorstyrd ventil.

Wow, mina 180 vakuumrör levererar nu ca 9 kW rätt in på elementen. Bergvärmepumpen har jag stängt av. Solen värmer hela husets 330 m2 och det blir värme över trots att det bara är 8 grader ute.

Jag sneglar avundsvärt på min vedeldande vän som nyss köpte en 5 m3 tank ...

Det kommer att bli varmt inne i sommar om jag inte orkar bygga kretsen för att solvärma bergborran ...
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Johan_F,
Jag kör i princip likadant. Så länge huset förbrukar mer energi än solvärmen levererar så värmer jag returen och det går direkt ut på elementen utan att passera någon tank. Blir det för varmt så stryper shunten och överskottet går istället in i panna eller acktank.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Johan_F
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Shake,

Jag har följande prioritet:

1. Producera varmvatten tills det blir 60° i toppen på 750 l tanken så att man kan duscha m.m.

2. Om solen är svag: Värm radiatorerna.

3. Om solen är stark: Värm varmvattentanken och radiatorkretsen 30 minuter vardera växelvis.

4. Om tanken blir 99°: Värm enbart radiatorkretsen.

När jag har fått fler motorstyrda ventiler ska jag koppla om med fler funktioner och få det att samverka bättre med bergvärmepumpen.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hur har du fått in växelverkan på 30 min?
Och hur gjprde du prioriteringen?
Alltså vilka programdelar har du använt?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Wodda,
Jag har fyllt UVR 1611 med 31 funktionsblock. Önskar att där var plats till fler ...

Jag använder komparatorer "COMPARISON" som jämför med t ex 60 grader.

"ANALOG FUNCTION FILTER" lågpassfiltrerar solstrålningsgivaren 10 minuter innan signalen från solsensorn går in till "COMP2" för att avgöra om det är stark sol => lönt producera varmare vatten än 60. (Så inte snabba cumulus moln växlar motorventilerna i onödan.)

En SOLAR CONTROL SOLAR1 kör pumpen. En SOLAR2 startar undre slinga. En SOLAR3 ska vara till övre slinga. Sen är där en bunke OR, AND samt OP HOURS, COUNTER, HQC, MIN, MAX för statistikberäkningar.

En TIMER FUNCTION UNSTABLE räknar 60 minuter ON med 50 % duty cycle. Utgången är kopplad till ENABLE på komparatorn efter solgivarens filter. Så trots att det är sol så lurar man komparatorn att nollställas halva tiden. Denna funktion gör att man både får varmt radiatorvatten via värmeväxlare och 90-100 grader i varmvattenackumulatorn vid stark sol.

Jag har precis beställt fler givare från Tyskland och sedan ska programmet ändras igen för jag har ingen bra styrning på radiatorkretsen pga avsaknad av givare.

Men det är kul att stå och se hur allt fungerar ...

Det var inte lika kul i förra veckan när jag satt på taknocken för att byta en otät packning mellan solfångarna. Så fort som jag hade lossat en koppling så försvann genast alla moln och alla 180 rören började producera värme för fullt. Det blir rätt snabbt ånga som är rätt varm att kämpa emot ...
Senast redigerad av Johan_F den tis 07 apr, 2009 18:31, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Anders S skrev:
André skrev:Så båda tankarna håller 80° från botten till toppen innan kvällen Anders??
Nej. Eftersom vi klarar oss på en 750L dygnet om nu så låter jag bara ladda mot tekniktanken. Den brukar sluta på 70-80 grader i botten o 75-90 grader i toppen när solen går ner.
45 kWh ska hela tanken öka 52° :roll:
Som du skrev verkar det göra ca 50° i botten o övre halvan av tanken 5-15°, Hur långt ner i undre halvan är det 73-75°??

Jag får det inte att bli över 30 kWh iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Hej igen.

+ förbrukningen/uttaget per dag.

Givaren till returen värmepumpen sitter ca. 1/3-del ner i tanken eller lite mer. Sitter lite över solslingans ingång.

Jag har kWh räknare som är kalibrerad mot glykolen och givarna sitter in/ut på solslingan i tanken.

Har stått å provkört lite med överladdningen till slavaccan för att kolla funktionen, så en del varmt vatten har jag kört över till den i toppen.

Edit: Direktcitering (citering av ovanstående inlägg) borttaget. Forumet blir mer lättläst om man undviker direktcitering. / Roli moderator
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Fantastiskt Johan :lol: .....en bunke med......... :lol: Vore kul att se ditt Tapps bord, det måste krylla av funktions rutor. Du nämner flera prylar jag inte ens sett, jag får gå in och kika lite tror jag.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Johan_F skrev:Det var inte lika kul i förra veckan när jag satt på taknocken för att byta en otät packning mellan solfångarna. Så fort som jag hade lossat en koppling så försvann genast alla moln och alla 180 rören började producera värme för fullt. Det blir rätt snabbt ånga som är rätt varm att kämpa emot ...
Säg till i förväg nästa gång, så kommer jag på nytt besök, fast med kamera och teleobjektiv i högsta hugg! :lol:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
sjönära
Prima virke

fel på energimätare?

Inlägg av sjönära »

Har just installerat 120 rör, 60 i sydöst m 60 gr lutning och 60 i sydväst med 90 gr lutning. Första dygnet ökade solen temp på 750 l vatten från 9 till 40-50 grader (snitt i tanken) men energimätaren (fr kina via sfinx) sa att den bara laddat 6 kwh.
I min värld betyder solvärmen ca 35 nerladdade kwh - eller hus?

förklaring t varför mätaren beter sig så? den är dessutom ej nollställd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det gör 26-35 kWh om tempen höjs 30-40° på 750 l
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sjönära
Prima virke

Inlägg av sjönära »

35kwh fick jag från formel jag hittade, men nu har jag tänkt lite till och kommit fram till att i fysiken får man lära sig en annan formel som lyder:
1 Joule = den energi som åtgår för att värma 1 gram vatten 1 grad. 1 J kan också uttryckas 1 Ws dvs effekten 1 W varje sekund är 1 joule.
1 kwh är detsamma som 1000Wh = 1000 W x 3600 s = 3,6 miljoner Ws = 3,6 miljoner J = 3,6 MJ.
750 l vatten som värms 40 grader kräver en tillförd energi av 750 tusen gram x 40 grader = 30 miljoner Joule = 30/3,6 kwh = 8,3 kwh.
Något som inte stämmer?
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det åtgår 4,18 kJ för att värma ett kg vatten en grad.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Johan_F
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

sjönära skrev:1 Joule = den energi som åtgår för att värma 1 gram vatten 1 grad. ... Något som inte stämmer?
Ja, ovanstående formel gäller för 1 kalori (cal) och inte en Joule.
sjönära
Prima virke

Inlägg av sjönära »

jag tackar för den påminnelsen som avslöjar min okunnighet men återställer förtroendet för internet och detta utmärkta forum.
Jag har 380 högskolepoäng, men inte i fysik som alla nog förstår
:D
Och således bör det nog vara fel på energimätaren som borde visat 30-35kwh efter ett dygn istället för 6 (den kanske också räknar i kalorier :))
Senast redigerad av sjönära den sön 12 apr, 2009 01:00, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar