Flamvakten löser ut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
J:son
Fröträd

Flamvakten löser ut

Inlägg av J:son »

Hej på Er.
Har en JanFire flex blå.
Har problem med "troligen?" flamvakten som löser ut efter 5-10 minuter.
Uppstarten går bra. Tändspiralen funkar och det tänder bra. 90 v vid tändning, 70 volt sedan som går över i 101 volt = läge tre. Brinner bra,
fallschaktet känns "kallt". Draget helt OK. Har draglucka, ställt på 15 mm.
Gång på gång händer samma sak, efter kanske 5 min. börjar det : två snabba blinkningar på övre dioden(Termok.) följda av två snabba blinkningar på den nedre(Elspiral) och så växelvis.

Jag fundrade ett tag om det finns för mycket spån i pelletsen. Jag tycker att det kan vara för mycket efter en tömmning av förrådet, då jag återförde en del av pelletsen. Men nu tror jag inte det längre. Allt upprepar sig så lika vid varje uppstart.

Min fundering nu är: Flamvakten är trasig och signalerar att det är för kallt, att starten har misslyckat (vilket är fel).
Efter den stipulerade tiden, 5 minuter?, stänger brännaren av så att den inte skall mata fullt av pellets. Alltså min tanke är att brännaren tror att starten har misslyckats pga fel signal från flamvakten.
Ni som kan detta: För det första, är det troligt att det är flamvakten som orsakar stoppet? Det kanske är något annat?
För det andra, hur ser man om flamvakten är trasig? Hur kollar jag det?
Tacksam för hjälp. Är själv inte så kunnig på detta.
Vänligast.
:D J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har inte någon erfarenhet med Flex-A utom vissa detaljer i det nya styrkort som är på väg men jag vet att termostaten (flamvakten) ibland går sönder och får bytas.

Man kan kolla den vid att mäta den när den är kall: kortis = kall, öppen = trasig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fröträd

Tack Icecap.
Kan du förtydliga lite hur du menar.
När den är kall är den då öppen så att strömmen går igenom den och
när den är varm(50 grader) bryts då kontakten för strömmen?

Jag har tagit bort den och det är kontakt genom den när den är kall.
Sedan har jag "värmt" den mot en anslutning till pannan (60-70grader)
och då bryts kontakten. Betyder det att den är hel?

Synd att din erfarenhet är begränsad av flexen, men tack för ditt försök.
Kanske finns det någon annan, t.ex. "dountless", som kan svara på denna
undran??
Vänligen
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En brytare är öppen när strömmen INTE kan flyta igenom och sluten när strömmen har en väg igenom.

Rent omedelbart låter det som att den fungerar bra men jag blir lite misstänksam till 60-70°C... är det sensorn under brännkoppen du har kollat?

Eller den på fallröret?
Är inte PK!
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

När jag läser din text så ser jag att brännaren tänder upp, vilket är bra.

Numera är uppstarten 100v.
Läge 1; 74v.
Läge2/3; 94v.
(bara en parentes..)

Det kan mycket väl vara så att din flamvakt inte klickar vid 50grader, och därmed så tror brännaren att den misslyckats med tändningen.

* Om du tar bort de bägge stiften från flamvakten (den blå=nedersta) och kopplar ihop dem på ett säkert sätt (elmässigt) så är det samma sak som att brännaren är över 50greder alltid.

Det kan man prova..

*Nästa sak, om du inte vill testa den första...

Är att du låter brännaren tända upp, bryter sen strömmen i 10sek. Slår på den igen när brännaren står i Läge 0. Och vrider ner vredet till Manuellt.

Se vad som händer efter 10-20 min....

Skriv sen om dina erfarenheter här sen....

//D
Fröträd

Hej igen.
Till Icecap: Tack för förtydligandet. Ang. var sensorn-flamvakten sitter så
måste jag kolla det du säger. Vad jag vet sitter den "blå" sensorn (50grader) c:a 3-4 cm upp från brännarkoppen på fallröret, inte under som du skriver. Skall se efter om jag har fattat fel.
Till Dountless: Jag har nu bytt den "blå" nedre sensorn till en ny, men det blev ingen skillnad. Fullt blink mellan Termok och Elspiral igen efter c:a 5-10 minuter i full gång.
Innan detta byte, tidigare idag, provade jag att ta bort den "blå" sensorn helt och hållet och isolerade de två ledningarna var för sig, utan den överkoppling du föreslår. Jag startade brännaren och den gick utan att signalera för "flamvaktsproblem"?? Jag täkte att det var bra, men man vill ha en flamvakt som säkerhet, så problemet kvarstod.
Det jag tycker är, att kanske blir det för låg nivå med pellets i brännarkoppen?? Det bli c:a 1 cm glödbädd, i stort sett, utan pellets direkt. Kanske är det OK? jag är inte så kunnig, men Ni vet nog!??
Är det för kallt när det brinner?? Så att flamvakten reagerar??
Dountless: Jag skall prova det du föreslår. Att ta bort den och koppla ihop ledningarna förstår jag, men ditt andra förslag förstår jag inte riktigt. Du har en avsikt med ditt förslag. Vad tänker du skall hända?
Jag skall prova i alla fall.
Tack så länge.
JanFire flex.
Fröträd

Tillbaka från källaren.
Icecap: Flamvakten "den blå"(50 grader) sitter ej under brännarskålen, den sitter tre-fyra cm ovanför brännarskålen på fallschaktets yttervägg. Den andra "den röda" (140 grader) sitter i övre delen av fallschaktet på ytterväggen. De är båda fastskruvade med två skruvar mot fallschaktet.
Dountless: Nu har jag provat ditt andra förslag, slå av strömen 10 sek-vrid till 0-an- slå på strömmen-vrid till manuell.
Brännaren saktade av lite och satte sedan full fart (100 volt) och gick utan problem i 20 minuter, innan jag stängde av den.
Ingen "varning om flamvakten" eller nå´t.
Vet inte varför du ville att jag skulle prova detta, men du återkommer väl antager jag!
:D Tack bägge två så länge!!
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej, jag hänvisar _inte_ till en NH-brännare, den har ingen sådana sensorer. Men jag har ingen erfarenhet med var brännkoppssensorn sitter däremot, å andra sidan är det nog inte det jag inte vet om NH'n ;-)
Är inte PK!
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

ok,, kanske fel av mig...

Trodde du syftade på NH´ns temp.givare. ??

Back to topic.
Fröträd

Hej.
Dountless: Förstår nu varför du ville att jag skulle köra på manuellt i 10-20 min. och sedan slå över till läge 1.
Jag gjorde som du föreslog och körde sedan brännaren i ytterligare en 15 min på läge 1. Altt fungerade bra. Ingen utlöst flamvakt!

Det jag observerade var att det hördes ett klick-klick kanske var tionde sekund, då jag körde på manuellt. Försökte lokalisera det med hörseln och det lät som det kom från fallschaktet-flamvakten. Detta klickande pågick kanske i 8-10 minuter sedan försvann det. När fallschakten blev tillräckligt varmt Kanske?
Kyles flamvakten snabbt ned igen när bimetallen reagerat för 50 grader?
Verkar konstigt att bimetallen reagerar så snabbt?
Men det är kanske inte alls flamvakten som klickar??

När jag kört på läge 1., enl. ovan, slog jag över till läge 3. och lät den gå till panntermostaten slog av. Brännaren gick inte över i underhållseld. Den stängde helt. Ingern lampa lyste?????
Tillägg efteråt: Efter ett tag började fläkten blåsa 230v i 15 min igen och
gröna lampan lyser efteråt. Panntermostaten har ej gått ned så att det är dags att starta igen. (Vredet står fortfarande i läge 3.) Troligen kommer brännaren att göra en nystart igen när panntermostaten säger till!??
Tillägg 2 ännu senare: Efter ett tag. Brännaren kör fläkten i 90 volt en stund. Panntermostaten har ej gått ned ännu!
När panntermostaten gått ned senare, kör brännaren nystart igen. Fläkten i 230 volt i 15 min-normal tändning. Jag låter brännaren fortsätta i läge 3. som den stod i. Efter 10 min c:a flamvaktsvarning igen som vanligt när jag ej gjort manuell start.

Funderar på en annan sak också: Det verkar som det är nå´t konstigt med tiden/klockan i brännaren. Vid uppstart pågår 230voltblåset i 14 minuter(skall vara 10 min).
Vid start på läge 1. går fläkten väldigt länge i läge 2/3 (94 volt) innan den går ned i 74 volt??? Vet ej om det har betydelse?
Solen lyser gott här.
Hoppas den lyser på Er också.
Vänligen
JanFire flex.
Fröträd

Tack för det Dountless.
Innan vi funderar vidare på det hittils, vill jag fråga om en egendomlighet
jag upptäkt:
Jag har ett papper om "Flamvakt-Eftermontering" från JanFire.Där ser jag att det finns två alternativa kopplingar, beroende av vilket SNR du har på E-boxen. Jag har SNR= 6834, och då skall man koppla enl. den streckade linjen.
Altså: Flamvakten skall kopplas mellan "Extra" och "+5 Thermokontakt" (4:e stiftet)Vilket betyder att den tar sina 5V från ett eget ställe!

Min flamvakt är kopplad mellan "extra" och så att den tar sina 5V via övre Termokontakten(140graderC). Den har alltså kontakt med 3:e stiftet"Termokontakt".
Fötydligat: Flamvakten Mellan "extra" och "Termokontakt"(3:e stiftet).
Till (3:e stiftet) är Thermokontakt(140grader) också kopplat och den har sin andra sida kopplad till (stift 1) "+5V".
Denna koppling gör att min flamvakt får sina 5V via den övre Termokontakten.
Min flamvakt har alltså ingen kontakt med "+5V Thermokontakt"(stift 4)

Min koppling är inte enligt ritningen från JanFire! Jag undrar, innan vi går vidare med andra möjligheter, har det betydelse att min koppling är som jag har beskrivit???

Det blir lite rörigt detta, men jag antager att Ni som kan detta förstår vad jag menar! Själv kan jag inte särskilt mycket, men försöker lära mig.

Solen lyser idag också. Det blir sommar!!!
:D :D J:son
JanFire flex.
Fröträd

Hej.
Har kopplat om flamvakten enligt förra inlägget.

Provstart: Läge 3.
Startar helt OK. Inget flamvaktskrångel, som det brukade bli efter ett tag!

Kör tills panntermostaten slår ifrån. Fläkten saktar ned och stannar.
Efter 30 sek? Alla lampor slocknar!!!!!
Panntermostat slår till igen efter 1 timme c:a.
Översta lampan tänds=ström till brännaren.
Fläkt startar (230 volt), kör i 14 minuter.
Startklar tänds (fast lyse)- fläkten ned till( 94 volt)-kör 2 min, stannar.
Startklar fortsätter lysa fast.- fläkt (0 volt)
Väntar 8 min - inget händer!!

Vrider vred till Läge 0-slår av strömen- slår på ström efter 30 sek
Startklar blinkar nu.
Slår vred till Läge 1.
Fläkt startar kör (94 volt) i 2 min- stannar- startklar lyser fast hela tiden.
Väntar länge- inget händer!!

Har kollat L1, L2 och nollan = allt är helt rätt kopplat. Har mätt nolla-fas till jord. Allt är OK.

Har du ingen lösning Dountless? så kanske någon annan känner igen problemet??
Är glad för den hjälp jag kan få, själv vet jag inte vad jag skall göra nu.

Ha det gott :D
Vänligast
L.J.
JanFire flex.
perund
Prima virke

Inlägg av perund »

Hej

Drifttermostaten ska inte bryta strömmen till brännaren utan den ska bara bryta termostattråden till brännaren.Kolla så du har spänning in på den tråden . Det ska vara fyra trådar FAS NOLLA SKYDDSJORD och TERMOSTAT .
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Fröträd

Hej Perund.
Jag har provat att vrida panntermostaten tills den "klickar" och mätt samtidigt på termostattråden(L2=den bruna). Den har 230 volt innan men i och med att det klickar blir det 0Volt. Fasen(L1=den svarta) har hela tiden 230 volt. Efter bästa förstånd har jag kollat att det är rätt kopplat.
Vad jag kan se är L1 och L2 rätt kopplade hela vägen från central till in i brännaren. Det konstiga är att "felet" verkar ha utvecklat sig medans jag
kollat allt.
Dountless: Jag skall testa det där med att koppla bort tändspiralen, så får vi se.
Tack så länge.
JanFire flex.
Fröträd

Haj.
Tack alla som försökt hjälpa mig med mina "blinkproblem".
Särskilt Dountless och Icecap.
Till slut bytte jag eletronikbox och allt fungerar!

Dountless: Jag blev erbjuden en elektronikbox innan jag fick svar från dig. Jag köpte den.

Önskar er alla en skön och rolig sommar.
Själv skall jag ta husbilen till helgen och åka och fiska Harr, som en start på sommaren.
Vänligen
JanFire flex.
Skriv svar