Har en JanFire flex blå.
Har problem med "troligen?" flamvakten som löser ut efter 5-10 minuter.
Uppstarten går bra. Tändspiralen funkar och det tänder bra. 90 v vid tändning, 70 volt sedan som går över i 101 volt = läge tre. Brinner bra,
fallschaktet känns "kallt". Draget helt OK. Har draglucka, ställt på 15 mm.
Gång på gång händer samma sak, efter kanske 5 min. börjar det : två snabba blinkningar på övre dioden(Termok.) följda av två snabba blinkningar på den nedre(Elspiral) och så växelvis.
Jag fundrade ett tag om det finns för mycket spån i pelletsen. Jag tycker att det kan vara för mycket efter en tömmning av förrådet, då jag återförde en del av pelletsen. Men nu tror jag inte det längre. Allt upprepar sig så lika vid varje uppstart.
Min fundering nu är: Flamvakten är trasig och signalerar att det är för kallt, att starten har misslyckat (vilket är fel).
Efter den stipulerade tiden, 5 minuter?, stänger brännaren av så att den inte skall mata fullt av pellets. Alltså min tanke är att brännaren tror att starten har misslyckats pga fel signal från flamvakten.
Ni som kan detta: För det första, är det troligt att det är flamvakten som orsakar stoppet? Det kanske är något annat?
För det andra, hur ser man om flamvakten är trasig? Hur kollar jag det?
Tacksam för hjälp. Är själv inte så kunnig på detta.
Vänligast.