Kostnad att installera pelletspanna?

Skriv svar
lasse34
Prima virke

Kostnad att installera pelletspanna?

Inlägg av lasse34 »

Jag är på gång att skaffa en viking bio + skruv
Kör med en gammal Egor Duplomat -74 kombipanna.
Nu har jag funderat mera & undrar om man ska satsa på en ny panna också, Comet tänkte jag (båda från Värmebaronen) eftersom jag kan få
rätt bra rabatt på grejorna :D Är det nån som vet vad en installatör tar för att koppla in grejorna? Behöver man sota lika ofta om man har ny panna?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Kostnad att installera pelletspanna?

Inlägg av Roli »

lasse34 skrev:Behöver man sota lika ofta om man har ny panna?
Det beror på hur "bra askutrymme" den nya pannan har.
Många tillverkare envisas med att göra sina pannor så att man måste montera brännaren precis nere vid pannbotten, bra för rökgasöverföringen (lång rökväg) men helt värdelöst för askan från pelletsbrännaren.

Skall man råda dig med några tips så är nog följande de viktigaste: Se till att det finns bra med utrymme under brännaren, för aska. Helst skall det gå att bli av med askan utan att men behöver demontera brännaren från pannan.
En del tillverkare har speciella asklådor under brännarerummet, BRA. Bara att ta ut lådan och tömma.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

lasse34 skrev: Är det nån som vet vad en installatör tar för att koppla in grejorna?
Räkna med ca 10 000:- för material såsom rör ventiler kranar säkerhetsventiler mm (detta brukar man byta om dom grejjer som sitter där idag är >20år). och för jobbet så ja ja vet inte riktig men tror jag hörde 3-6000:- av en röris som var hemma, sedan beror det på hur mycket du gör (demonterar gammalt bör ut panna och in med ny, inmurning mm).
Senast redigerad av Patrik den sön 12 jun, 2005 06:45, redigerad totalt 1 gånger.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag läste och kände vill säga bara.
lasse34 skrev:Jag är på gång att skaffa en viking bio + skruv
Kör med en gammal Egor Duplomat -74 kombipanna.
Okej, Man kan fråga om den gammal Egor Duplomat -74 kombipanna är okej, så varför inte köra en tag till med pelletsbrännare.
lasse34 skrev:Nu har jag funderat mera & undrar om man ska satsa på en ny panna också, Comet tänkte jag (båda från Värmebaronen) eftersom jag kan få
rätt bra rabatt på grejorna :D
Gärna kikar du lite andra pannor än Comet som har bättre askrymmer fast det kostar ungefärlig lika mycket som Comet. Men avgör vad du får rabatt. Enlig Värmebaron prislist = Comet ordinariepris 31.125 kr inkl moms.
lasse34 skrev:Är det nån som vet vad en installatör tar för att koppla in grejorna?
Läs som Patrik skrev ovan håller jag med.
lasse34 skrev:Behöver man sota lika ofta om man har ny panna?
Hmm... inte lätt att jämföra gamla och ny panna, men ny panna bör nog mindre aska än gamla tror jag bara.

Under vintertid som min Värmebaron Star gör jag var 7:e dag att aska ut, men comet har lite lite större än Star som jag har tittat på den Comet.
Avgör vilka tillverkar pellets. Exempel om man kör med Norsk pellets skulle man kunna uraska var 14: dag (2 ggr i månad) med Comet (Obs min bedömer, eftersom jag har provat med Norsk pellets i min Star jämförde Såbi)

Att sota i turbulatorer gjorde jag 2 gång i månad under vintern, men det räcker med en gång i månad.
För det var inte så mycket sot i turbulatorer.

// Jag köpte Star för oljeeldning, för jag inte hade tänkt på pellets då, men hade jag visste det innan så hade jag tagit Comet istället för Star.
Om min Star går sönder så skulle jag inte ta Comet utan annan panna typ som Pellux, Calmar eller andra eftersom de har större askrymmer som jag skulle vilja göra minst en gång i månad att underhåll.

Jipp detta här är mitt ord, medan andra har annan åsikt. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Danneman
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Fick offert på cometpannan, viking bio, veckoförråd, skruv, skorstensinsats (rör + isolering), bortmontering av gammal panna + tank, nytt expansionskärl + 1pall pellets...

96000 spänn (sthlmsområdet)
har även kollat lite på andra pannor, med ungefär samma egenskaper, och verkar hamna där ikring prismässigt...

Nu håller dom på som bäst med att installera pannan. Så vi får väl se vad de går loss på totalt, eftersom kommunen ville att man skulle göra en bygganmälan innan man bytte panna. Den är väl inte gratis den heller, kan jag tänka mej. Å så får vi se vad sotarn säger, han vill väl ha sin del av kakan oxå.

Nån annan som har blivit lurad på lika mycke pengar som mej? Eller har jag helt enkelt kollat fel firmor med offerter?
Det kanske ska kosta så mycket...

(Tur att de e billigt att låna pengar nu i alla fall)

//Danne :?
lasse34
Prima virke

Comet + Viking Bio

Inlägg av lasse34 »

Jag betalade 32000:- inkl. moms :D för Comet + Viking Bio
Köpte ut via en rörkrökare som får mängdrabatt så
det blev billigt, rörkopplingar har jag.
Känner en Elektriker som kopplar in gratis också,
mura in vinkelröret i murstocken gör jag själv.
Den kostnad som tillkommer mera är väl
Förråd (som jag ska bygga själv) och
sotaren + ev injustering av anläggningen.
Comet + Viking
Bio
Skriv svar