Plyfa eller formplyfa till förråd?

Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

Gällande höjden tänkte jag helt enkelt ställa mig på en låg pall när jag fyller på. Mitt pannrum är smalt men jag har nästan 3 meter i takhöjd.

Janfire FLex-A kartongen rymde drygt 11 säckar om jag minns rätt. Den här konstruktionen borde rymma lite drygt 37 - svinnet under skruven.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

3 meter :shock: ...1,92 har jag....du kan ju bygga på höjden.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

En horisontell kärnlös skruv i förrådet klarer fint att dra med sig spånet. Skruven måste ha mindre än 100 prosent fyllning.
En lutande skruv bör ha kärna om den skall klare av att dra med sig spånet. Som Icecap skriver, efter en tid kan spånet i botten av en kärnlös lutande skruv reducera matningskapacitet. Ger inte sotproblem, men ökat förbrukning av pellets. Därför finns behov för dammsuging av förråd med sådana skruvar.
Vertikalskruv använder spånet aktivt i transportprocessen genom att pellets siktas uppåt genom spånet. Ca. 70 prosent spånfyllning i skruven. Ju mer spån, ju lättare går skruven. Omvänd av flexskruvar.

Tror inte det spelar någon särskilt roll vilket material man använder i väggarna på förrådet. Man har endå trattömning i ett pelletsförråd med 45 graders lutande väggar.
På stora förråd som fylls tex 6 gonger per år bör man ha självtömmande förråd. Til villa räcker det med plan botten om det fattas utrymme.
3 meter på höjden i en villa, det är sällsynt!
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

Tyvärr har jag bara 2,50 i huset men pannrummet ligger 40 cm lägre än resten. Sen därifrån är det ytterligare 40 cm ner till garagets golv men där är takhöjden inte lika rolig.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Glöm inte att ha ett ytterrör till skruven,så att du vid eventuellt fel kan dra ut den
utan att pelletsen rinner ut på golvet,samt att det är lättare att få tillbaka den.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

Hmmm fick hem plywoodskivorna idag.. fan dom är svajjigare än jag trodde dom skulle vara.. känns som man vill stärka upp dom. Varje sida blir ju 70x180 cm med reglar i hörnen mellan skivorna så här (sett ovanfrån förrådet:

Kod: Markera allt

______
|#  #|
|    |
|#__#|      
Man kanske skulle sätta någon sned regel på utsidan av varje skiva för att dom inte ska bågna ut av trycket? Eller behövs det inte ?
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Kanske stötta upp med lodräta stolpar i lämplig dimension utanpå, sedan några spännband/plåtband som går runt och håller ihop det hela, lite tätare mellan banden nertill och glesare upptill...

Kod: Markera allt

     _
   _|_|_
 _|#  #|_
|_|    |_|
  |#__#|
    |_|  
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hur pass tjocka är skivorna?
Tror inte du ska behöva stärka upp dem om de nu inte är tunnare än 10-12mm. Plywoodskivorna är svajiga innan du fäster dem i dina reglar.
Avståndet där skivan inte har stöd kommer väll inte bli mer än ca 60cm mellan reglarna.

Den största trycket från pellet är ju neråt i förrrådet. Åt sidorna blir det ju inte så stort.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Näeee, riktigt så är det inte. Man får även ett stort tryck ut åt sidorna som beror på hur hög fyllnadsgraden är i förrådet. Ju högre väggar dessto högre sidotryck på skivorna i botten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Jo det klart..
Med en höjd av 180 cm så blir det ju lite större tryck längst ner.
Det är ju ändå ca600 kg som ska i när det är fullt.

Undrar dock varför ingen ger honom råd när han ändå frågar. Var ingen som sa vilken dimension som var lämplig på skivorna. Eller har jag missat något.
Men det är som många gånger förrut det svävar iväg med en massa andra samtalsämnen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

KB-U skrev:Kanske stötta upp med lodräta stolpar i lämplig dimension utanpå, sedan några spännband/plåtband som går runt och håller ihop det hela, lite tätare mellan banden nertill och glesare upptill...

Kod: Markera allt

     _
   _|_|_
 _|#  #|_
|_|    |_|
  |#__#|
    |_|  
Spännband eller plåtband är nog inget bra alternativ att säkra de lodräta stolpar. Hela förrådet kommer då att tendera att gå mot ett runt format eftersom banden inte kommer att hindra de stolpar som sitter mitt på skivan att förflytta sig "utåt".

Då är det bättre att styva upp skivorna med ett antal horisontellt placerade reglar som styvar upp skivorna mellan hörnen. De liggande reglarna bör dessutom ligga på varandra i hörnen och bilda en ram för att få det så styvt som möjligt.

Har själv ett bulkförråd med 22 mm golvspånskivor. Dessa är uppstyvade med lodräta reglar 45*95 som går från golv till tak (strax över 3 m högt). Dessa reglar sitter med 400 mm mellanrum (om jag inte minns fel, man glömmer så lätt). Där förrådet är som högst är det dessutom kompletterat med ytterligare stående reglar i mellanrummen. Ändå buktar förrådssidan ut ca. 4-5 centimeter på mitten när det är fyllt.

Funderade ett tag på att göra ett stag genom förrådet och förankra det i den andra väggen men den är en yttervägg bestående av putsade isoblock (leca/isolering/leca) så jag tror inte att det fungerar så bra med att försöka få till en bra draginfästning i den väggen. Så väggen får helt enkelt bukta ut. Men det har fungerat i över tio år, kör förvisso nu med säckpellets sen över ett år tillbaka pga dålig bulkpellets men det är en annan historia........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

Skivorna är standard dvs 12x1200x2440mm.

I botten blir det en sluttande spånskiva med samma vinkel som skruven går ner i för att slippa för mycket oanvänd pellets.

Här kommer en skiss från sidan. Förstärkningarna där kanske vore bra.

Bild
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Den valda förstärkningen är onödigt stor. En 45*170 placerad enligt skiss ger inte det bästa böjmotståndet med avseende på storleken. Då det är 45 mm:s måttet som ger styvheten.
Själv skulle jag använt mig av en 45*70 eller 45*95, placerade så att det stora måttet går ut från plywooden om du förstår hur jag menar (dvs placerade som dina reglar fast vridna 90°).

En 45*95 placerade med 95 måttet ut från förrådet ger ett böjmotstånd som är 18% större än den redovisade 45*170 regeln och en 45*70 är ca 35% sämre men bra mycket trevligare att jobba med.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

en 45x95mm regel med spannet 60cm med måste tåla något tons tryck om trycket ligger på 45mm sidan.

Ang mitt förslag där är att dels så är det dels pga att jag har sånt virke hemma, platsen åt sidorna är acceptabla (45mm utbyggnad) och den får en stor anläggningsyta mot plywooden.

Kan inte tänka mig ett pelletstryck som skulle kunna knäcka den..
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det tror inte jag heller, tyckte bara att 45*170 var att ta i :roll:
Men finns dimensionen hemma redan så tar man ju den och slipper köpa nytt......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar