Vilken storlek på dragbegränsare?
Vilken storlek på dragbegränsare?
Hej,
Någon begåvad här som kan hjälpa mig med val av dragbegränsare?
Jag har ett ovalt insattsrör med cirkamått : 100mmx140mm, skorstenen är cirka 10 meter hög.
Jag tänkte mig någon ur Rubens sortiment!
Någon begåvad här som kan hjälpa mig med val av dragbegränsare?
Jag har ett ovalt insattsrör med cirkamått : 100mmx140mm, skorstenen är cirka 10 meter hög.
Jag tänkte mig någon ur Rubens sortiment!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Han kommer nog snart som skjuten ur en kanon...
Men det är ju alltid roligt att gissa..jag chansar på en KW Z150...
Mvh

Men det är ju alltid roligt att gissa..jag chansar på en KW Z150...
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tjoo!!Där satt den ....
Förresten var ju nyss på egensotningskurs .Gissa hur många av deltagarna som hade en dragbegränsare?.. (Fanns både vedeldare och pelleeldare)
Mvh

Förresten var ju nyss på egensotningskurs .Gissa hur många av deltagarna som hade en dragbegränsare?.. (Fanns både vedeldare och pelleeldare)
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Får väl gissa så som du gjorde.....
Gissar att du var den enda.............
Gissar att du var den enda.............
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rätt gissat! Roli..
Och dom hade problem med lite av varje också...
Och då menade jag med värmepannan och skorsten...
Mvh
Och dom hade problem med lite av varje också...

Och då menade jag med värmepannan och skorsten...

Mvh
Hej alla
Det är som Roland skriver det är fortfarande många som aldrig hört talas om
dragbegränsare vad den gör för nytta....
Likna det med en bil som går med gasen i botten helatiden
det är som med draget i skorstenen det ökar i dragkraft med stigande temperatur...
En del säger eller påstår att min panna har fläktstyrning och har kontrollerat drag... det finns ingen sanning i det eller ! när det blåser byig vind ut blir draget ryckigt, även vid temperatur ökning påverkar fläktens luftmängd helt naturligt att det är så ?...
Det är samma som att putta en bil i utförsbacke det går också lättare eller ?
Jag tycker att det borde vara fler som är intreserade av data o internet
men det är många som slår ifrånsig och säger jag är för gammal för sådana nymodigheter endel tycker datan är krånlig och svår att förstå..
Så vist kan man jämnföra svårigheten att lära sig att elda ved på ett rätt sätt!
Mvh
Ruben
Det är som Roland skriver det är fortfarande många som aldrig hört talas om
dragbegränsare vad den gör för nytta....
Likna det med en bil som går med gasen i botten helatiden
det är som med draget i skorstenen det ökar i dragkraft med stigande temperatur...
En del säger eller påstår att min panna har fläktstyrning och har kontrollerat drag... det finns ingen sanning i det eller ! när det blåser byig vind ut blir draget ryckigt, även vid temperatur ökning påverkar fläktens luftmängd helt naturligt att det är så ?...
Det är samma som att putta en bil i utförsbacke det går också lättare eller ?
Jag tycker att det borde vara fler som är intreserade av data o internet
men det är många som slår ifrånsig och säger jag är för gammal för sådana nymodigheter endel tycker datan är krånlig och svår att förstå..
Så vist kan man jämnföra svårigheten att lära sig att elda ved på ett rätt sätt!
Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den tis 20 okt, 2009 03:19, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Ruben hjälpte mig med min dragbegränsare för nåt år sedan och den funkar bra. Men när jag pratade med en installerare här i trakten som gör rökgasanalyser sa han att dragbegränsare inte var nåt att ha med en modern panna. Att dragbegränsare är på väg bort och att de ställer till problem. Jag blev väldigt förvånad, vad snackade han om??? Kanske totalt missförstånd? Synd, för CTC rekommenderade honom för rökgasanalys, och jag har inte fått tag på nån annan här i trakten. Jag får väl leta vidare. Göran Jönsson hette han. Landskrona tror jag det var.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Tja, det känns hyfsat ekonomiskt. Året innan jag installerade Ecoflexen körde jag med elpatronen i min gamla TMV-allbränslepanna, och då gick det åt 60.000 kWh. Nu går det ca 9-10 pallar pellets + ca 10.000:- kWh. Så ca halva kostnaden. Den gamla pannan hade ingen shuntautomatik så det är nog en del av förklaringen till att det gick så mycket el. Och så var det ett rätt kallt år.
Jag har köpt en begagnad ecoair 111 som jag tänkt köra med vår, sommar och höst. Har inte bestämt hur jag ska koppla ihop den med ecoflexen ännu, den står på gårdsplanen fortfarande. Har fullt upp med renovering av huset. Men jag räknar med att komma ner ytterligare i uppvärmningskostnad när den är inkopplad.
Jag har köpt en begagnad ecoair 111 som jag tänkt köra med vår, sommar och höst. Har inte bestämt hur jag ska koppla ihop den med ecoflexen ännu, den står på gårdsplanen fortfarande. Har fullt upp med renovering av huset. Men jag räknar med att komma ner ytterligare i uppvärmningskostnad när den är inkopplad.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.