Har kört några timmar nu och följande sker.
När VP startar så öppnar shunten helt och shuntar ut 60gradigt vatten till radiatorerna.
Rumsgivaren visar 20.9 och börvärdet 20,5 så det borde ju shunta ner vattnet istället för att öka.
Har ändrat värmekurvan nu till 37 ifrån 50 för att se om detta gör något på framledningstempen
/Alex
Från värmepump till pellets.
Nej shunten fungerar som den ska, när jag blockerade VP så gick shunten tillbaka och shuntade ut ca 30 gradigt vatten, men det står under drift info VP Framleding 28 (55), 55 betyder värmepumpens maxtemp men varför vill den reglera till max temp när rumsgivare och utegivare inte ger signal att göra det?
/Alex
/Alex
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det måste va fel, Shunten ska bara öppna om inte VP klarar att hålla värmen annars ska den vara stängd så att vattnet bara går mellan radiatorer o VP..
Sjunker tempen under börvärdet ska shunten börja öppna o spettsa från pannan..
Sjunker tempen under börvärdet ska shunten börja öppna o spettsa från pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eftresom värmepumpen går i bara VP läge och inte kallar på spets (VP+Spets) så reglerar den efter returtempen från radiatorena till VP men när den kallar på spetsvärme så reglerar den efter framledningstempen där givaren sitter efter shuntventilen och innan växelventilen, så det är ju logiskt att den öppnar shunten för att öka upp returtempen.
Pratade med CTC idag och man skulle väl kunna koppla från plintarna som ger signal till spetsvärme och till pelletsbrännaren men det fanns inget färdigt sätt utan det var att göra det via relä eller en kontaktor så jag tar med mig ritningarna till trikkaren på jobb så får han se på det.
/Alex
Pratade med CTC idag och man skulle väl kunna koppla från plintarna som ger signal till spetsvärme och till pelletsbrännaren men det fanns inget färdigt sätt utan det var att göra det via relä eller en kontaktor så jag tar med mig ritningarna till trikkaren på jobb så får han se på det.
/Alex
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta