Avbränd matarslang
Avbränd matarslang
Hej,
kom ner i pannrummet och matarslangen var avbränd och larmet för hög temperatur i fallröret hade löst. Känns ju tryggt! Har aldrig haft problem med detta innan men efter jag monterat draglucka har jag märkt att matarslangen blivit lite brunfärgad som jag antar är av värmen. Verkar även som lite rök ibland vill ta bakvägen och trycka ut genom pelletsförrådet. Har även märkt att rökgas temperaturen sjunkit från 150 grader till 75 men jag vet inte om det kan bero på att dragluckan är monterad precis bredvid. Testa även att hålla dragluckan helt öppen när brännaren gick och då började det flyga gnistor genom fallröret och det blev genast jävligt varmt och brännaren stannade. Vid normal drift brukar luckan vara öpen ca 1 cm. Antar att detta beror på för dåligt drag, eller? Tycker 10m skorsten borde räcka. Brännaren är inställd på högt drag och där ligger två plåtar i brännkammaren, kan detta ha någon inverkan?
Tacksam för svar!
Henrik
kom ner i pannrummet och matarslangen var avbränd och larmet för hög temperatur i fallröret hade löst. Känns ju tryggt! Har aldrig haft problem med detta innan men efter jag monterat draglucka har jag märkt att matarslangen blivit lite brunfärgad som jag antar är av värmen. Verkar även som lite rök ibland vill ta bakvägen och trycka ut genom pelletsförrådet. Har även märkt att rökgas temperaturen sjunkit från 150 grader till 75 men jag vet inte om det kan bero på att dragluckan är monterad precis bredvid. Testa även att hålla dragluckan helt öppen när brännaren gick och då började det flyga gnistor genom fallröret och det blev genast jävligt varmt och brännaren stannade. Vid normal drift brukar luckan vara öpen ca 1 cm. Antar att detta beror på för dåligt drag, eller? Tycker 10m skorsten borde räcka. Brännaren är inställd på högt drag och där ligger två plåtar i brännkammaren, kan detta ha någon inverkan?
Tacksam för svar!
Henrik
CTC Total -86, viking bio -06, Mafa 300 L mini förråd, 1.5 metersskruv, tigex, 10m insatsrör 125 diam
Bakvärme är nästan alltid för att brännaren körs på högre effekt än pannan kan göra sig av med i rökgasvägen.
Och rökgastemperaturen mäts en bit INNAN drägregulatorn, annars är den totalt missvisande.
Och rökgastemperaturen mäts en bit INNAN drägregulatorn, annars är den totalt missvisande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
först och främst så är dragluckan till för att hålla så jämt drag som möjligt oavsett att det är 0 eller -10 grader ute.
Det du gjorde när du öpnade luckan mer var att sänka draget ännu mer ifrån pannan vilket medförde att brännaren i själva verket inte hade något drag som sög ut den varma röken. Du fick ett ganska kraftigt motstånd.
Prova att ställa dragluckan så att den öppnar vid högre drag. (vet inte vad du har för inställning på dragluckan idag)
Antar att det är på 10pa.. så du kan nog öka till 15pa.
Är ingen expert på området. Men eftersom du nämner att dessa problem uppstod efter att du installerat dragluckan så bör det ju vara den som orsakar dina problem.
Det du gjorde när du öpnade luckan mer var att sänka draget ännu mer ifrån pannan vilket medförde att brännaren i själva verket inte hade något drag som sög ut den varma röken. Du fick ett ganska kraftigt motstånd.
Prova att ställa dragluckan så att den öppnar vid högre drag. (vet inte vad du har för inställning på dragluckan idag)
Antar att det är på 10pa.. så du kan nog öka till 15pa.
Är ingen expert på området. Men eftersom du nämner att dessa problem uppstod efter att du installerat dragluckan så bör det ju vara den som orsakar dina problem.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Visst kan den vara feljusterat och därför orsaka dessa problem.
Men om den är rätt justerat eller problemet kvarstår när den är rätt justerat är det helt enkelt så att brännaren utvecklar mer rökgas (= effekt) än den kan komma av med.
Och "modulerande drift"... varför? Vad jag har läst kan den växla mellan 11kW och 15kW och i mitt hus räcker 12kW till när det är som smällkallast, visst får den då köra konstant men det är ju OK.
Så i dessa lagom kalla dagar borde 11kW räcka långt, här går det åt runt 7,3kW i nuläget och mitt hus är inte speciellt välisolerat.
Men se till att dragregulatorn är rätt justerat och kör på, det är det vikrigaste att den står rätt innan annat blir justerat.
Men om den är rätt justerat eller problemet kvarstår när den är rätt justerat är det helt enkelt så att brännaren utvecklar mer rökgas (= effekt) än den kan komma av med.
Och "modulerande drift"... varför? Vad jag har läst kan den växla mellan 11kW och 15kW och i mitt hus räcker 12kW till när det är som smällkallast, visst får den då köra konstant men det är ju OK.
Så i dessa lagom kalla dagar borde 11kW räcka långt, här går det åt runt 7,3kW i nuläget och mitt hus är inte speciellt välisolerat.
Men se till att dragregulatorn är rätt justerat och kör på, det är det vikrigaste att den står rätt innan annat blir justerat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Modulerande drift var det faktiskt de som servar pannan som ändrade till, varför vet jag inte. Innan gick den på lågeffekt om jag inte har fel för mig.
Har fipplat lite fram och tillbaks med dragluckan men nu står den ca 3cm från markeringen har för mig att det är 15 pa. Luckan är monterad i ca 30 graders lutning men motvikten är givetvis vågrätt så det har väl ingen betydelse?
Har fipplat lite fram och tillbaks med dragluckan men nu står den ca 3cm från markeringen har för mig att det är 15 pa. Luckan är monterad i ca 30 graders lutning men motvikten är givetvis vågrätt så det har väl ingen betydelse?
CTC Total -86, viking bio -06, Mafa 300 L mini förråd, 1.5 metersskruv, tigex, 10m insatsrör 125 diam
trodde spjället skulle vara stängt, installatören sa att det skulle vara så. Om spjället är öppet tar inte rökgaserna en "genväg" ut till skorstenen då? Trodde spjället bara var för att få bra drag när man tänder (vid vedeldning) som man sen stänger när det tagit sig. Men det jag syftar på kanske inte är ett spjäll i den bemärkelsen? Det sitter i allafall på pannan och inte på rökgången
CTC Total -86, viking bio -06, Mafa 300 L mini förråd, 1.5 metersskruv, tigex, 10m insatsrör 125 diam
Hej, jag har en total också, där kör jag med rökgaspjället ett hack från fullt öppet, och då har jag hela 220-230 graders rökgas.(spjäll spaken sitter i övre vänstra hörnet, helt ute stängt, helt inne öppet)
det finns bara ett spjäll på pannan.
det finns bara ett spjäll på pannan.
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Bara så att vi alla är säkra på vad vi pratar om:
Spjäll som sitter och bromsar rökgasens väg ut till skorstenen ska vara fullt öppna, ingen snack!
På vissa pannor kan det ytterligare vara ett spjäll som är till att ge bättre drag vid tändning av ved, detta ska vara stängd när man eldar pellets.
Spjäll som sitter och bromsar rökgasens väg ut till skorstenen ska vara fullt öppna, ingen snack!
På vissa pannor kan det ytterligare vara ett spjäll som är till att ge bättre drag vid tändning av ved, detta ska vara stängd när man eldar pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!