Avbränd matarslang

Skriv svar
HenrikL
Ungskog

Avbränd matarslang

Inlägg av HenrikL »

Hej,

kom ner i pannrummet och matarslangen var avbränd och larmet för hög temperatur i fallröret hade löst. Känns ju tryggt! Har aldrig haft problem med detta innan men efter jag monterat draglucka har jag märkt att matarslangen blivit lite brunfärgad som jag antar är av värmen. Verkar även som lite rök ibland vill ta bakvägen och trycka ut genom pelletsförrådet. Har även märkt att rökgas temperaturen sjunkit från 150 grader till 75 men jag vet inte om det kan bero på att dragluckan är monterad precis bredvid. Testa även att hålla dragluckan helt öppen när brännaren gick och då började det flyga gnistor genom fallröret och det blev genast jävligt varmt och brännaren stannade. Vid normal drift brukar luckan vara öpen ca 1 cm. Antar att detta beror på för dåligt drag, eller? Tycker 10m skorsten borde räcka. Brännaren är inställd på högt drag och där ligger två plåtar i brännkammaren, kan detta ha någon inverkan?
Tacksam för svar!

Henrik
CTC Total -86, viking bio -06, Mafa 300 L mini förråd, 1.5 metersskruv, tigex, 10m insatsrör 125 diam
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bakvärme är nästan alltid för att brännaren körs på högre effekt än pannan kan göra sig av med i rökgasvägen.

Och rökgastemperaturen mäts en bit INNAN drägregulatorn, annars är den totalt missvisande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HenrikL
Ungskog

Inlägg av HenrikL »

Då är det alltså bara att minska effekten eller? kör på modulerande nu. Hade dock inte problemet innan dragluckan monterades?? Får passa på att flytta rökgastermometern också
CTC Total -86, viking bio -06, Mafa 300 L mini förråd, 1.5 metersskruv, tigex, 10m insatsrör 125 diam
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

först och främst så är dragluckan till för att hålla så jämt drag som möjligt oavsett att det är 0 eller -10 grader ute.

Det du gjorde när du öpnade luckan mer var att sänka draget ännu mer ifrån pannan vilket medförde att brännaren i själva verket inte hade något drag som sög ut den varma röken. Du fick ett ganska kraftigt motstånd.

Prova att ställa dragluckan så att den öppnar vid högre drag. (vet inte vad du har för inställning på dragluckan idag)
Antar att det är på 10pa.. så du kan nog öka till 15pa.

Är ingen expert på området. Men eftersom du nämner att dessa problem uppstod efter att du installerat dragluckan så bör det ju vara den som orsakar dina problem.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Visst kan den vara feljusterat och därför orsaka dessa problem.

Men om den är rätt justerat eller problemet kvarstår när den är rätt justerat är det helt enkelt så att brännaren utvecklar mer rökgas (= effekt) än den kan komma av med.

Och "modulerande drift"... varför? Vad jag har läst kan den växla mellan 11kW och 15kW och i mitt hus räcker 12kW till när det är som smällkallast, visst får den då köra konstant men det är ju OK.

Så i dessa lagom kalla dagar borde 11kW räcka långt, här går det åt runt 7,3kW i nuläget och mitt hus är inte speciellt välisolerat.

Men se till att dragregulatorn är rätt justerat och kör på, det är det vikrigaste att den står rätt innan annat blir justerat.
Är inte PK!
HenrikL
Ungskog

Inlägg av HenrikL »

Modulerande drift var det faktiskt de som servar pannan som ändrade till, varför vet jag inte. Innan gick den på lågeffekt om jag inte har fel för mig.

Har fipplat lite fram och tillbaks med dragluckan men nu står den ca 3cm från markeringen har för mig att det är 15 pa. Luckan är monterad i ca 30 graders lutning men motvikten är givetvis vågrätt så det har väl ingen betydelse?
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Kan du inte gå tillbaka till en effekt i stället och få den att fungera bra.
Mäta upp effekten kanske vore en bra ide.
Om det finns spjäll i pannan, är det helt öppet?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
HenrikL
Ungskog

Inlägg av HenrikL »

Spjället är stängt....
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det ska vara helt öppet!
Är inte PK!
HenrikL
Ungskog

Inlägg av HenrikL »

trodde spjället skulle vara stängt, installatören sa att det skulle vara så. Om spjället är öppet tar inte rökgaserna en "genväg" ut till skorstenen då? Trodde spjället bara var för att få bra drag när man tänder (vid vedeldning) som man sen stänger när det tagit sig. Men det jag syftar på kanske inte är ett spjäll i den bemärkelsen? Det sitter i allafall på pannan och inte på rökgången
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jo är det ett sådant spjäll som används vid tändning av veden ska det vara stängt. Det som avsågs var nog ett spjäll som sitter vid rökens utlopp ur pannan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Sundström
Prima virke

Inlägg av Sundström »

Hej, jag har en total också, där kör jag med rökgaspjället ett hack från fullt öppet, och då har jag hela 220-230 graders rökgas.(spjäll spaken sitter i övre vänstra hörnet, helt ute stängt, helt inne öppet)
det finns bara ett spjäll på pannan.
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bara så att vi alla är säkra på vad vi pratar om:
Spjäll som sitter och bromsar rökgasens väg ut till skorstenen ska vara fullt öppna, ingen snack!

På vissa pannor kan det ytterligare vara ett spjäll som är till att ge bättre drag vid tändning av ved, detta ska vara stängd när man eldar pellets.
Är inte PK!
Skriv svar