Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Vägskraparen" är en liten ändrat utformning på brännkoppens bakre del, det är ett par mm mer gods som är format lite som en kniv för att "skära av" evt. fastsittande kakor bättre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Mer info...

Nu börjar jag tröttna...... :evil:

Efter att brännaren drog sin sista suck (stannade) natten mellan måndag och tisdag och jag ringt Janfire och blivit lovad en utbytesbrännare tände hoppets låga.
Nu har den slocknat helt. Jag skulle ringa min leverantör för att få den utbytt, och det gjorde jag. Efter att ha fått beskedet att de skulle ordna utbytet har jag väntat tålmodigt.

I dag ringde jag min leverantör och undrade hur tidplanen ligger. Som svar får jag snabbt att jag inte betalt hela fakturan och de kommer inte att byta ut den förrän den är betald :shock:
...och så många gånger som jag sagt till dem att det varit fel på installationen, att delar behöver bytas ut och framförallt att den inte levererar det som utlovats när jag köpte paketlösningen!
Jag har satt undan pengarna på ett konto avsatt enbart för dem och det vet de. Den springande punkten är mängden varmvatten. Jag satte i mina krav att lösningen skall kunna leverera ett fullt normalbadkar med vatten. Det klarar fortfarande inte lösningen. När den gör det överför jag genast pengarna till dem, det vet de oxå. Det finns alltså ingen anledning till att de inte skall komma hit med den nya brännaren då de inte fullgjort sin leverans och jag har pengarna till dem liggandes på ett separat konto.
Jag sa mer än ett väl valt och några mindre väl valda ord till dem...

:shock: Nu ringde min leverantörs tekniker. Han var den som skulle ta kontakt med Janfire för utbytet. Han hade inte fått reda på att min brännare är död och att han skulle ringa Janfire - hmm - Lysande internkommunikation. Jag tror minsann att ngn har stoppat den informationen. Han hade nu ringt Janfire och fått beskedet att brännaren skickas till dem i morgon. Denna fördröjning innebär att jag får fortsätta att köra på värmebaronen fram tills på onsdag eller torsdag nästa vecka. Nåväl, den blir ivarjefall utbytt. Hoppas att de fixar till resten oxå, men det betvivlar jag.

Jag kan säga att jag INTE kommer att rekommendera samma leverantör till mina vänner och bekanta, knappt ens mina ovänner. De har inte uppfyllt något av de krav man kan ställa på en leverantör av värmesystem. Enligt servicekillen på Janfire hade de inte heller justerat motdragsluckan riktigt. Jag har alltså minst fem anmärkningar på deras installation varav två har blivit åtgärdade.

1. Strumpan till mellanlagringen. Jag fick efter två år en ny direkt från Janfire - Tack Janfire
2. Feldragning av dumprör för tryckstötar - Drogs ner i ett hörn av rummet varpå väggen mot biorummet blev fuktig. De fick dra om det över taket och ner i brunnen.
3. Ovan nämnda rör släpptes ner ca 1 dm från brunnen - varför inte rakt net i brunnen istället. Väggen blev fuktig pga skvätt från droppet.
4. Isolering av rör i pannrum. Det stod i offerten att det skulle göras. Jag fick ta fram offerten och överbevisa dem för att de skulle göra det.
5. Varmvattenmängden - inte åtgärdat och eftersom det var en förutsättning till deras offert så håller jag inne med del av betalningen tills det är åtgärdat. Man får hålla inne ett antal procent utan att det är olagligt när leveransen inte uppfyller kraven.
6. Feljusterad motdragslucka

Ja, det finns säkert fler men nu orkar jag inte tänka på det mer just nu...
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Man kan inte lita på nån nuförtiden, allt är bara pengar :evil:
Stå på dig, vik inte en tum säger jag bara.
deleted
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Dax för lite uppdateringar.

Min leverantör var här i går, Onsdag, på morgonkvisten och levererade en ny (se renoverad, bätte begagnad) brännare. I min värld var det lite väl lång väntan på den. Inget roligt alls för plånboken att värma upp hela huset med el under denna tiden.
Jag hade dessutom en grabbkväll i lördags och noterade att det inte är någom bra idé att försöka sig på att köra bastu, hemmabio, airhockeybord och belysning samtidigt som man skall ha varmvatten. Jag har 16 A in i huset och en vakt som stänger av elförsörjningen till baronen när strömuttaget är för högt. Jag noterade att båda effektlägena var avstängda, vilket innebar att mina vänner fick ducha i kallt vatten :lol:

Nu har den "nya" brännaren gått utan problem i över ett dygn. Verkat dessutom att starta på första försöket. Det är bra.

Men varför skulle allt vara problemfritt denna gången? Nej, det var det inte. Till brännaren levererades ingen flamriktare. Jag fick även reda på att nya brännare har en flamriktare med en extra liten plåt som förhindrar pellets som trillar ner i brännkoppen att studsa ur. Denna lilla flärp finns inte på min flamriktare. Sevicekillen ringde Janfire och de skulle skicka en ny omgående medans den gamla får sitta kvar. Den gamla kan jag hysta när den nya har kommit. Jag tror minsann att den får leva kvar i mitt reservdelsförråd ett tag, eller är det någon som vill köpa en raritet från brännare nr 14? :D

Så nu har jag en många generationer nyare brännare men troligen med den gamla kontakttypen till styrboxen som jag inte litar en sekund på. Nej, jag har inte skruvat isär och tittat efter och tänker inte göra det förrän något krånglar eller att någon servicetekniker gör det. Så nu är jag uppgraderad till serienummer 60 8)

När det gäller varmvattnet så vet inte min leverantör vad de skall göra åt saken. Det var som sagt ett av mina huvudkrav när jag köpte anläggningen. Han skruvade lite på flödet av inkommande kallvatten till pannan. Jag har inte provat att bada än, men det är kanske dax för det nu :roll: Han nämnde att det inte bara är Janfiregrejjor som har problem med varmvattenmängd och att det finns de som går till pannrummet och ökar effekten till 16 kW för att få ut den mängd de önskar. Nu var det just inte springandet till pannrummet jag var ute efter för att kunna bada även om jag skulle behöva all motion jag kan få :shock:

Ja, historian fortsätter säkerligen...

..och tack för alla uppmuntrande kommentarer och hjälp jag har fått under resans gång!
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
AmiDog
Prima virke

Inlägg av AmiDog »

Just en funktion som automagiskt reglerar vilken effekt brännaren kör med skulle jag vilja se. Kan väl inte vara särskilt svårt att knåpa ihop en liten regulator som trycker upp effekten när den märker att nuvarande effektläge inte klarar att hålla temperaturen. Dvs den ska hela tiden köra på minsta möjliga effekt men trycka upp när den märker att aktuell effekt inte räcker till (t.ex. när man duschar) och sedan snabbt minska när den märker att tempen stiger ordentligt (när man duschat klart). (Kräver förståss att brännaren har koll på pannans temperatur, ett litet fint tillbehör alltså.)

Även en dåligt injusterad PID-regulator enligt mall 1A borde klara det hyffsat, och med lite injusteringar skulle det kunna bli riktigt bra!
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

I detta svar ska ni komma ihåg att jag har ett system som "slår" allt rörande denna brännare och jag varken kan eller vill "exportera" något program eller liknande i nuläget!!!

I mitt hus går det åt ~3½kW för tillfället och en NH är inget bra under 6kW, alltså skulle en automatisk reglering likaväl resultera i en av/på-reglering.

Jag har högre förbrukning när jag tillåter lägre effekt än 6kW och för att använda detta princip måste det alltså vara kallt nog till att huset som lägst behöver 6kW eller mer men kan detta nivå uppnås fungerar det alldeles utmärkt, om frugan duschar går det åt en hel del VV och brännareeffekten följer med snyggt och prydligt mellan de ställda gränser.

Men för tillfället har jag ingen användning av detta läge, jag kör av/på utan UH-eldning då det är det mest ekonomiska så att köra steglös reglering fungerar bara över ett visst antal kW, i mitt fall 6kW.

Den vecka då det var kallt på riktigt körde brännaren 24t/dygnet bara avbruten av askskrapning vid "valda" tillfällen, det blev till ca: 1gg/dygn.

Men som sagt: i nuläget är det alldeles likgiltigt, det är för varmt för detta läge.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Dax för lite nya uppdateringar.

- En vecka efter installation av utbytesbrännaren kom flamriktaren med "new improved" pelletsurhoppningsplåt. Denna byttes och det ser ut att fungera...

...tiden går...

15 Mars - Brännaren kall som ett lik - Skruvar av "motorhuven" och kikar över vad som kan vara fel. Säkringen på kabeln till glödspiralen trasig. Misstänker en glödspiral som gjort sitt. Mäter upp motståndet på spiralen och får ett värde som motsvarar en kortslutning
Slutsats: Glödspiral kass, och det på en utbytesbrännare som gått i en månad - Skärpning Janfire - denna skall ju vara "renoverad"...
Dax att ringa servicetekniker på måndag..

Måndag och ett telefonsamtal senare - Serviceteknikern kommer pulsande i snöyran med en ny spiral. Väl utbytt och ny säkring på plats så startar det snyggt och prydligt. Det har faktiskt varit varmt ända sedan dess - men problemfritt? Inte..

När min servicetekniker och jag provkörde brännaren så var det med uppfälld motorhuv (utan kåpa). Efter att han gått inser jag att den inte är på plats - men jag måste ju jobba oxå, så det får vänta.

När det väl var tid att plocka på kåpan igen - alltså stoppa brännaren, bryta strömen - skruva på kåpan - starta allt igen....
Vad händer då? Jo, då visar det sig att jag får felmeddelande på askskrapningen. Hmm Tar det i ngn stanns?
Tar av kåpan och testar - allt fungerar - stoppar brännaren och samma irriterande meddelande.
Den får gå nercabbat ett tag till. Ringer ett par dagar senare till servicetekniker som ber mig kolla upp om kåpan tar i microbrytaren när den askskrapar. Jo, det kan jag göra, men det har ännu inte blivit av - den fungerar ju nu.
Kanske inte helt lämpligt att köra nercabbat, men det fungerar och jag har inga vuxna, barn eller djur som sniker runt i mitt pannrum och stoppar in fingrar eller svansar i brännarens innandöme.
Jag får se till att kolla på den där kåpan när jag har tid och lust...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Jag kör utan kåpa då fläkten dog. Jag upptäkte det genom att det rök svart ur skorsten. Ringde på serviekillen och han bytte fläkten som går på garantin. Senare en tid fick jag riva isär askskrapningen då den hade hängt sig. Tur att man är med när de gör service så man kan åtgärda en del själv.
Det lutar nog att jag kör utan kåpa ett bra tag till.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
LynxX
Fröträd

Snart ett år utan nårga som helst problem

Inlägg av LynxX »

Tid för ytterligare en uppdatering

Nu har min kombination av brännare panna och pelletslager gått felfritt sedan mitten på April :shock:
Helt fantastiskt med tanke på vilka problem jag haft de första åren.. Det behövdes tydligtvis en hel del finlir för Janfire att få produkterna att fungera. Jag kör fortfarande utan skyddskåpa och minimalt med dam i elektroniken. Det jag noterade i dag var dock att pelletsmatningen i brännaren börjar gnissla (se tjuta) vid matning av pellets. Skall bli spännande att se hur det håller ihop i vinter...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Sverker G
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Låter SJUKT likt min historia om Janfire prylar.

Gick först inte att fylla ett badkar med vatten. De var här flera gånger och kikade på pannan, ställde upp tempen till 88 grader. Gick fortfarande inte, Tyckte även det var lite småkyligt i huset och att elementen och rören var kalla.

Svärmor kom på besök och upptäckte av en händelse att de inte vridit på nån kran så vattnet stod kvar i pannan. Vet inte hur det där fungerar då jag fortfarande inte fått någon riktig genomgång av pannan.
Men efter det så blev det varmt och vi kunde bada.

Knappt en vecka efter det står det i displayen att det är fel på externskruven. Bara ringa åf igen och påtala problemet.
De var här och skruva och meka. Under tiden var det antingen problem med askskrapningen eller externskruven.

Till slut tröttnade de också ur och bytte brännare.
Sedan dess har det varit trubbel med askskrapningen. Får göra rent rostret varannan dag för att det inte skall kajka ihop.

Just i skrivandets stund ar rostret återigen låst sig och pannan går på elpatron återigen...
se denna tråd om askskrapningsproblemen mina. Orkar inte ta dem här igen... http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9199
LynxX
Fröträd

Ytterligare uppdateringar

Inlägg av LynxX »

Tjo - Tid att titta tillbaks på de 4a år som jag nu har haft clownprylarna från Janfire. Ja, jag kan inte benämna det som annat då det inte gjort annat än att krånglat.
- Får man ingen support? frågar dåden vise.
Tja, skall man kalla det för support när man skapar nödlösningar för att slippa ta tag i problemet ordentligt? Det anser inte jag. Varmvattenkapaciteten är fortfarande under all kritik och det går fortfarande inte att fylla badkaret med varmvatten...
Jag fick iofs en trevlig kommentar nu i veckan av serviceteknikern som jag anlitar: Du kan lika mycket som jag om brännaren, så ring och tala om vad du behöver för reservdelar... Jo, nu har hela härligheten poppat åt fanders - både brännare och pannan har tystnat när det är som kallast. Nu får jag värma upp huset med en värmebaron och jag var dessutom tvungen att koppla förbi styrningen av cirkulationspumpen för att få ut vattnet till elementen. Skönt att man inte har två tummar i mitten på en hand. Jag kan inte rekommendera att köpa den kombinationen jag har till någon som inte kan skruva och har lite elkunskaper... Då lär det vara kallt allt som oftast...

Nåväl, vad har hänt det senaste året?
Efter service i våras och efter en inrådan att absolut INTE använda underhållsfyr i en Janfire NH brännare och efter att slipat ner rastret så att det är 1 mm spel mellan det och skrapkanten för uraskningen så har faktiskt pannan gått fram till julafton. Tja, jag har fått ett och annat larm som jag inte vet vilket det är. Vad jag vet så finns det ingen logg på vilka larm som varit och det lyser en gul lampa istället för den vackra gröna som det borde vara. Jag önskar att janfire kunde leva upp till sina löften och skicka mig loggfunktionaliteten som de lovade mig för 2 år sedan, men de har varit knäpptyst från deras sida angående detta.

Nåväl, denna gången verkar det vara någon typ av elektriskt överslag i apparaturen och jag var iväg och hämtade upp ett nytt moderkort till pannan. Jag tror inte att det kom från elnätet då det inte är något annat som gått sönder, och det finns mycket elektronik i detta hus... Vid montering ser jag att det tillkommit en ethernetport på detta kort.
Är det någon som vet vad man kan använda den porten till? Ser intressangt ut...
Noterade även att de ändrat en hel del på menyerna i pannan. Vet någon vart jag kan hitta installationsmanualen till Janfiren pelletspanna?

Nåväl, när allt var kopplat och klart så var det dax för den spännande stunden att starta allt. Skruvade i säkringen i proppskåpet och tryckte förväntasnfullt på strömbrytaren på panelen. Noterade en fin start av pannan men brännaren var lika svart och tyst som innan *Grrr*
Jag passade på att mäta upp de 2 säkringarna, glödspiralen och inkommande spänning till brännaren. Allt verkar helt. Nåväl, det blir till att beställa en ny elektronikbox och byta ut även den... Skall kolla med försäkringsbolaget om det kan gå på hemförsäkringen...

Gott Nytt År alla!
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Loggningsfunktionen av vilka fel som är/har varit finns sedan ett antal mjukvaruversioner tillbaka! Servicemeny punkt 63.

Och det har INTE tillkommit någon ethernetport på brännaren, det finns helt enkelt ingen sådan port! Vad som finns är ett kontaktdon (som finns på alla burkarna) som medger kommunikation och programmering.

Och det finns självklart program för att kommunicera med brännaren via denna port men kopplar man sig en aning fel är det "bara" att köpa en ny box...

Eller... jag kan ju ha fel och någon annan har designat ett nytt kort men JAG har iaf inte hört om detta och det är ju faktisk jag som gör alla programmen till dessa brännare och då ville det vara ganska besvärligt att inte veta all hårdvara som finns på kortet. Samtidig är det en del ändringar som nog ska införas på ett nytt kort och detta är beställd av firman jag jobbar på så jag är ganska säker på att jag vet vad som händer på den front.

VV-kapaciteten i en Janfire-panna beror ju på volymen och jag märker att på min panna med 273L kan den räcka till en dusch om man inte är allt för krävande (exfrugan fick alltid det att gå i knä...) och en Janfire-panna har väl 180L eller så? Ger knappast speciellt mycket kapacitet till kraftiga uttag, dock kör min i modulerande läge nu (i denna kyla) varför den som mest har gått ner 9°C från inställd måltemperatur oavsedd vilken belastning jag ger den.

Jag antar då att din termostatsensor faktisk är flyttat till mitten av panna enl. de instruktioner som finns sedan länge.

Och dina erfarenheter med brännaren känner jag inte igen alls, mina brännare (ja, jag bytte från en prototyp till en produktionsmodell för att ha samma hårdvara som "alla andra") har kört prickfritt sedan slutet av 2005, jag har å andra sidan också bara haft pellets av bra kvalitet (förutom då jag testade torv-pellets, värre har jag aldrig sett). Jag har inte mekat ett skit med den, inte bytt tändspiral och inte haft stopp som inte jag har orsakat (tom för pellets osv.) och jag har rest bort vid seriösa minusgrader ute utan att vara nervös.
Senast redigerad av Icecap den tor 31 dec, 2009 16:27, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Känner igen det där...

Ungarna skulle bada häromveckan och jag fick koka upp vatten på spisen för att det vattnet i badkaret skulle bli varmt.

Dessutom står pannan sedan 5 veckor tillbaka och skriker på service. Tog kontakt med återförsäljaren samma dag som den började skrika efter service, men har fortfarande inte hört ett pip från dem.

Enligt Janfire får jag inte vända mig till någon annan återförsäljare än den jag köpt grejjerna av då det har med garanti att göra. Men just nu skiter jag högaktingsfullt i det.

Tyvärr bor jag på en liten ort så det finns inte så många att välja på heller.

Hade jag gjort valet idag så skulle jag alla gånger ta fjärrvärme istället! Absolut ingen Janfire i alla fall!!!!

Gott nytt år på er!
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Sverker, har du Janfire panna med 150 liter vatten ?

Den har slinga för varmvattenproduktion och det är ALLTID sämre än en värmeväxlare och cirkulationspump. Kombinationen 150 liter vatten och kopparslinga är inte ämnad för badkar, så enkelt är det. Det är en panna för duschning.

Man kan beställa den pannan utan VV-slinga, den blir då ca 2000 kr billigare. De pengarna lägger man på en tappvattenautomat som kostar ca 6000 kr. (TVA har plattvärmeväxlare och cirkpump) En bekant till mig gjorde detta och är supernöjd, han kör 10 ton om året i en industrifastighet.

Alternativet är att köpa en annan panna som har plattvärmeväxlare och cirkpump.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Sverker G
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Japp det stämmer.
När vi köpte pannan + brännare så påtalade vi att vi ville ha en varmvattenberedare. Återförsäljaren hävdade med bsetämdhet att om vi skulle ha det så skulle hela iden med pelletspanna gå förlorad. Han menade att det vatten som fanns i pannan var fullt tillräckligt för att fylla ett badkar, om inte två....

Jag kör ca 7-8 ton/år... I en villa på 200kvm

Men det stämmer inte riktigt. Håller med om att duscha går bra.... men inte bada....
Skriv svar