Rökrör drages nedåt?
Rökrör drages nedåt?
Min Biomatic 20+ skall installeras nästa helg och jag undrar om man kan dra ett rör nedåt från anslutningen på pannan?
Det är så att den gamla rökrörsanslutningen som nuvarande oljepanna sitter i är belägen längst med golvet i källaren och det medför en del komplikationer att göra ett nytt hål i höjd med biomaticens utblås.
Huset är ganska högt så det är rejält drag i kanalerna.
Det är så att den gamla rökrörsanslutningen som nuvarande oljepanna sitter i är belägen längst med golvet i källaren och det medför en del komplikationer att göra ett nytt hål i höjd med biomaticens utblås.
Huset är ganska högt så det är rejält drag i kanalerna.
Thermia Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De blir nog lite extra jobb för dej..
Man ska helst ha rökröret vågrät el ändå bättre om det lutar uppåt..
Det är nog lika mycket jobb med att göra ett rökrör som att ta ett nytt hål i murstocken.. Men med ett nytt hål så har du gjort rätt från början möjligt att det skulle funka med ett rökrör neråt oxå men varför riskera att det inte funkar o få göra om allt igen..
Jag skulle då bila upp nytt hål i murstocken..

Man ska helst ha rökröret vågrät el ändå bättre om det lutar uppåt..
Det är nog lika mycket jobb med att göra ett rökrör som att ta ett nytt hål i murstocken.. Men med ett nytt hål så har du gjort rätt från början möjligt att det skulle funka med ett rökrör neråt oxå men varför riskera att det inte funkar o få göra om allt igen..

Jag skulle då bila upp nytt hål i murstocken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Fröträd
Hej Patrik!
Att ha ett rökrör nedåt är Inte att rekommendera.
Biomaticens rökrör sitter ju på 146cc.
Ta ett nytt hål. Jag gjorde samma operation i helgen. Lite svett å damm men hål blev det. Jag sätter dessutom in ett nytt rör hela vägen så jag var så illa tvungen. Har dragit i röret samt fixerat stosen så nu ska den muras fast!
Att ha ett rökrör nedåt är Inte att rekommendera.
Biomaticens rökrör sitter ju på 146cc.
Ta ett nytt hål. Jag gjorde samma operation i helgen. Lite svett å damm men hål blev det. Jag sätter dessutom in ett nytt rör hela vägen så jag var så illa tvungen. Har dragit i röret samt fixerat stosen så nu ska den muras fast!
The sky isn´t the limit- ground is
Syrafast
Det syrafasta rör som muraren/sotaren satte ner går inte riktigt hela vägen fram till pannans rökanslutning utan ner till ungefärlig nivå parallellt för denna anslutning, dvs hela den lodräta sträckan.
Det som skall bilas fram till början av röret (vågrätt) blir alltså inte fyllt med syrafast.
Spelar detta någon roll? Det viktigaste är väl ändå att den lodräta biten är syrafast? Det som fattas är ca en meter vågrätt. Hmmm, himla svårt att förklara med ord
Det som skall bilas fram till början av röret (vågrätt) blir alltså inte fyllt med syrafast.
Spelar detta någon roll? Det viktigaste är väl ändå att den lodräta biten är syrafast? Det som fattas är ca en meter vågrätt. Hmmm, himla svårt att förklara med ord

Thermia Biomatic 20+
-
- Fröträd
Hej CALLE!!! (vart f.n fick jag Patrik från?)
Om jag förstått dig rätt så slutar ditt rör i pipan en bit upp från rökrörets mynning på Biomaticen?
Sedan ska du bila "horisontellt" genom muren till "rätt pipa" eller?
Hur har sotaren fått ner röret och fixerat detta med stos å allt i så fall??
Känns inte riktigt som jag greppat detta. Kan du vidareutveckla lite till?
Om jag förstått dig rätt så slutar ditt rör i pipan en bit upp från rökrörets mynning på Biomaticen?
Sedan ska du bila "horisontellt" genom muren till "rätt pipa" eller?
Hur har sotaren fått ner röret och fixerat detta med stos å allt i så fall??
Känns inte riktigt som jag greppat detta. Kan du vidareutveckla lite till?
The sky isn´t the limit- ground is
borde gå..
Det borde ju gå att lägga ett horisontellt syrafast rör på det nya stället
, kanske lite...dyrt ? det är där problemet ligger va ?

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Fröträd
The Burner skrev:
Det ante mig att det fanns nåt i mitt undermedvetnaPatrik skrev:Här är jag

Jupp och jag kommer stöta på samma problem oxo den dag jag bytar panna då jag har rökutgång vid golvet idag. Så ditt undermedvetna stämmer till 100%

Kommer dock att göra ett nytt hål

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Bild...
Nu har jag kladdat ihop en bild över hur jag menar. Följ länken. http://hem.passagen.se/aapa/panna.jpg
Thermia Biomatic 20+