Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag tror snarare det är en attitydfråga, den som eldar med ved förväntar sig att det blir en del arbete med veden, sotning, aska osv och klagar inte på detta.

Många som stoppar in en pelletsbrännare tror att det ska funka precis som deras gamla oljebrännare, slå på strömmen och glöm bort att den finns där, dom inser inte att det är ett fast bränsle dom använder och det blir aldrig helt underhållsfritt (reklamen för pelletsbrännare har väl en att stå till svars före där).

Exempel under rubriken "lättskött":
Brännaren sitter fast med lättåtkomliga snabbfästen. Elanslutningar och pelletsmatarslang har snabbfästen. Du lossar enkelt brännaren från pannan på c:a 10 sekunder. Brännaren är lätt och enkel att bära
OBS: Detta är inget påhopp på någon specifik brännare, alla tillverkare är likadana, ett annat exempel:
Att börja använda Pelletsbrännare kommer att ge dig en bekvämare vardag. Det enda som egentligen krävs är att du tittar till och rengör pannan och brännaren. En bekväm arbetsinsats som ger mycket tillbaka ekonomiskt.
Där står inget om att det ska askas och sotas eller liknande, och om det står så står det att det gör man på 5 minuter, jag tänka mig att när många fått igång sin brännre och inser att det faktiskt är en del arbete så är det inte lika roligt längre.

Att det sen finns drivor med "installatörer" som inte borde få gå nära en verktygslåda gör ju sedan inte saken bättre.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Gotte
Entusiast!

Tillbakablick

Inlägg av Gotte »

Nog känns det ändå så att det är ett steg tillbaka. Vi tänker väl ändå inte ta oss tillbaka till gengasaggregatens tid på bilar. Att elda med pellets är det samma. -Steg tillbaka-
Med tidens teknikutveckling de sista 15 åren, Nano, Data osv så borde det funnits pannor där man kunde slänga in en bit kärnkraftsavfall och ha ständig värme i sådär 775 år.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

En dator idag funkar exakt likadant som en dator för 20 år sedan, dom har bara blivit snabbare och tar mindre plats.

Sen är ju pellets enklare jämfört med ved, så det är ju knappast ett steg tillbaka, ett stort steg framåt snarare.

Värmeavgivningen från kärnavfall är för liten för att det ska kunna användas i en panna så det är rent fysiskt inte möjligt att använda kärnavfall för att värma ett hus och då hjälper det ju inte hur mycket utvecklingen har gått framåt.

Gengasaggregaten vet jag inte vad du har emot 8) det är både miljövänligt att billigt, kanske något opraktiskt i dagens samhälle och det är lätt att man skitar ner sig.

PS: Ovanstående är skrivit i en anda av ironi...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
scirocco
Späd planta

Inlägg av scirocco »

Underhållande tråd. Jag själv bär gärna några pelletssäckar om jag slipper jobba övertid. Mitt mål är att vara så ekonomiskt oberoende som möjligt.
Av precis samma anledning kör jag äldre bilar och byter inte så ofta. Då slipper jag vara på jobbet och tjäna pengar för att betala av bilen. Lite som pellets. Alla väljer själv vad som är viktigast, hur mycket tid man har, sen är det alltid bra att vara händig och intresserad. Typ av hus och anläggning spelar också roll, och var i landet man bor. Att säga att det ena eller andra är bäst är omöjligt.
Albinpanna med viking bio -05
Gotte
Entusiast!

Förvisso

Inlägg av Gotte »

Visst att pellets är bekvämare än ved
Men det var bekvämare med olja..

Om nu målet var att vara bekväm 8)
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Bara för att delvis återkoppla till TS rubrik/fråga (igen)

Har man otur med en pelletsanläggning så kan man med lite allmän händighet, finurlighet och goda tips oftast lösa eventuella problem. Varmt i huset.

Har man otur med en VP så kan man ringa, skriva brev, stånga sig blodig. Kallt i huset.

Har man tur med pelletsanläggning (som jag) så är det fantastiskt roande och intressant att se och styra processen och därmed ekonomin i uppvärmningen.

Har man tur med VP så kan man titta på elmätaren som tickar på.

Vilket man väljer är upp till var och en.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag håller me. Roligare forum också helt utan tyngande reklam.
Vilket fel som än blir kan man fixa det själv till rimlig kostnad.

Och för oss int lektuella är det ju lite utvecklande för hjärncellerna också att förstå varje del av värmesystemet och slippa ha något med SVEP maffian att göra. :wink:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

micke_932 skrev:Jag tror snarare det är en attitydfråga, den som eldar med ved förväntar sig att det blir en del arbete med veden, sotning, aska osv och klagar inte på detta.

Många som stoppar in en pelletsbrännare tror att det ska funka precis som deras gamla oljebrännare, slå på strömmen och glöm bort att den finns där, dom inser inte att det är ett fast bränsle dom använder och det blir aldrig helt underhållsfritt (reklamen för pelletsbrännare har väl en att stå till svars före där).

Det där är nog väldigt sant faktiskt!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Har man tur med VP så kan man titta på elmätaren som tickar på. :scratch:

Den har tickat hitttills i Jan 1783kWh*1,20:- = 2139,60:- :D

Tror nog pelletsen har kostat mer ! :( Om man tittar på länken nedan så verkar det så för en hel del.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10484

Har man VP så ser man det i plånboken :wink:

Vilket man väljer är upp till var och en. :wink:

//Lövet :D (Nöjd Vp och Pelletsanvändare)
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
tompas11
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tompas11 »

Rayyan skrev:Har man otur med en VP så kan man ringa, skriva brev, stånga sig blodig. Kallt i huset.
Inte blir det kallt i huset inte. Är det så att värmepumpen lägger av så stoppar jag ned två slangar från oljebrännaren, sug- och returslang, i en 25 liters dunk med diesel och strax så är det varmt och gott i huset. Och inte blev smutsig eller sotig av detta heller. :D
Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det är nog mycket så,att det är bra att har ett värmesystem i reserv,om det händer nåt med det ordinarie.
Jag kan elda med ved i pannan eller också som dig,slänga in oljebrännaren och köra från en dunk diesel.
När jag kom hem nu så har jag 13 grader inne :shock: Brännaren hade stannat.Krafsade ur brännaren och körde igång den igen,så nu är det bara att vänta tills värmen stiger igen :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

tompas11 skrev: Inte blir det kallt i huset inte. Är det så att värmepumpen lägger av så stoppar jag ned två slangar från oljebrännaren, sug- och returslang, i en 25 liters dunk med diesel och strax så är det varmt och gott i huset. Och inte blev smutsig eller sotig av detta heller. :D
Elpatron är annars väldigt underskattat som Backup.
Kostar väldigt lite pengar och bekymmer att skaffa. Så sällan som en backup behövs så är det inte värt att leta efter billig backup värme. Bättre att satsa på den primära, att den är billig och bra.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Alla berg/jordvärmepumpar har ju 9 kW inbyggd elpatron som går in om pumpen lägger av, Elmätaren tickar iof snabbare men kallt nja inte i dom flesta hus iaf för där räcker 9 kW..
Tycker mej sett otroligt många som haft typ 15° inne även med pellets nu då de blev kallt :?
Så även pellets går under dimensonera :wink:
En svägersk har bara haft 14° i sovrummet fast dom kört både pellets o el, Men då ägaren av huset inte går säga åt att det inte funkar med en 20 kW brännare i en trång oljepanna till hus på stenhus på 480m2 i Wilhelmina byggt kring 1950..
Vikingen pajade efter 1 år, Inget konstigt alls anser jag då huset behövde 7m3 olja med panna från år 2000 så skulle dom köpt antingen en biomatic 30 alt en 50 kW.. Det gick 7m3 fast vv till 3 lägenheter gick på elberedare..
Den som sålde nuvarande pelletsbrännare sa att de skulle funka utan problem men 23000:- är helt bortkastat tycker jag, Nu funderar ägaren på att sätta in en L/LVP :shock:
Kommer ju inte hjälpa då det är när det blir kallare än 18° som det inte räcker till idag.. :cry:

Så alla värmesystem går göra fel med installationen, Men vissa är lättare att åtgärda än andra :wink:

Men frågar man efter billigaste uppvärmning så är det inte pellets som gäller iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Var är kopplingen till villavärme? 420 m² är en ganska stor villa.

De som kört både pellets och el måste väl haft en otrolig otur om inte det räcker för att hålla värme i huset.
Du brukar leverera uträkningar. Hur mycket energi behöver det huset för att hålla värmen, när 9 kW el och pelletsbrännare tillsammans inte räcker så måste något vara otroligt mycket fel.

Min brännare har hittills levererat det som behövs utan assistans av el eller olja.
Och Ja. Pelletseldning kostar onödigt mycket i bränslekostnad men i mitt fall kostade konvertering från ved till pellets 11 000 svenska spänn och en halv kvälls installation utförd på min fritid (jag har ändå inte betalt för övertid på jobbet)

Har haft betydligt lägre temp än -18°C utomhus. Inne, har det inte gått under 21°C. (om man bortser från de gånger hustrun vill att hundarna ska ha fritt att gå ute& inne med dörren öppen 1 timme eller så)

Har också elpatron i acktanken som jag inte vet om den funkar för det var ett par år sedan den testades.

Skulle ett generalhaveri ske så kan jag på ca 30 min. återkonvertera till vedeldning. Klart bättre än de som är nöjda med återkoppling för att bränna olja.

De som dessutom måste ha en panna för oljeeldning som backup för VP ligger ju verkligen i bakvattnet. Måste ha 2 st värmekällor... Kanske även ska ha fjärrvärme för att gardera sig.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag får nog hålla med, att "lita" på pass på VP att man måste ha reserv i form av brännare osv ser jag som ett stort misslyckande.

Själv har jag funderat på att skaffa en elpatron till VV på sommaren men det tar ju minimalt med pellets så jag väntar på ett gyllene tillfälle (billigt pga. slumpen)

Mitt hus är skapligt stort, full värme i källaren kräver sin lilla del men brännaren har, trots en ganska lång period med -24 ute, inte haft problem alls med att lämna behövlig effekt, har väl legat på ett snitt på 11kW som mest.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar