Min pelletsinstallation - Baxi Eurofire

foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Jättetacksam över alla svar, verkligen!

Då kör jag nog också på samma inställningar året om :)

Nu väntar jag spänt på den nya dragregulatorn, kanske blir ännu bättre förbränning än nu :O

PS, om pelletsen är spåning, borde det inte orsaka pannexplosioner också? Då borde väl spånet blåsa in i pannan och antända ganska snabbt så att det lägger sig en rök i pannan? Hade nämligen lite spåning pellets kvar i behållaren, men tror att den är bortkörd nu, fick med mig en hemskt dålig säck från Granngården som var enbart spån! =( Men den är som sagt uppkörd nu tror jag..
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Tänkte även passa på att fråga:

Vår panna är belägen ganska närma vår pannrumsdörr som går mot resten av källaren (har även en ytterdörr i pannrummet men den är längre bort från pannan), jag undrar nu om vad som är bra att tänka på för ev. brandskydd.

Har satt ett gnistgaller snett mot brännaren, hehe, och pannrumsdörren är rätt gammal men den har någon sorts brandklassning, 15 någonting står det.

Är det säkrast att köpa en ny dörr alt. montera gipsskivor?

Tänkte även montera en brandsäker glasskiva (8mm härdat, cirka 100x50cm) nedtill mot dörren, som man kan "skjuta" i när man inte är i pannrummet.

Har givetvis brandvarnare, koloxidvarnare osv. även trådlöst brandlarm.

Har ni några synpunkter på ytterligare säkerhet, har som sagt beställt en sprinkler men vet ej hur jag ska montera den sedan =)

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:17, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är INTE spån som utlöser gengasexplosioner! Det är en fel storlek startdos som gör det.

Vissa brännare försöker starta fler gångar om starten misslyckats och de doserar då in en startdos varje gång.

Om den är ställd för lågt kan första starten inte komma igång, sedan omstartas det och ytterligare en startdos pytsas i och nu är det sammantagna dos för stor.

Detta genererar en hel del gengas vid uppvärmning då luftflödet igenom blir bromsat och till slut når det "kritisk massa" och temperatur varvid en explosion sker. Med lite tur är det "bara" ett *puff* men med lite otur är det ett utbränd pannrum som gäller!

*puff*'ar ska alltså tas på mycket stort allvar, bara en enda faktor som ändras en aning kan skilja mellan blygsamma puffar och feta smällar som rensar ut allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Det brukar aldrig vara explosioner, utan det förekom endast när brännaren varit avstängd en dag och jag matade in 2 doser manuellt för att den inte startade på första dosen, var nog heller inget drag i pannan just då så det samlades väl massa i pannluften =D

Jag har som sagt enbart 1 startdos, den 2:a dosen står på 0

Hoppas jag får dragregulatorn imorgon :D
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

En sista fråga innan jag får dragbegränsaren;

Pelletsbrännaren verkar ha ganska "svårt" att starta, dvs, det tar ganska lång tid innan den startar upp, 6-7 minuter innan den är "igång", hur kan man "ordna" detta?

Jag har som sagt en Eurofire med startdosen till 2,5 dl just nu, samt min fläkt på 156, fotocellens gräns är 10.

Tack på förhand!

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:17, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Min brännare är ju en ganska annan konstruktion men där tar en start 10 minuter innan den anses färdig. Hela sekvensen är ställd till att ta 10 minuter helt enkelt, därför duschar jag inte utan att slå på brännaren om den är nära starta.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Jag läste i någon tidigare tråd att er tändspiral (på Janfire NH) tänder ganska fort, 1-2 minuter =( Men detta kanske ni inte menar som uppstart?jag räknar uppstarten som den tid det tar innan brännaren går i "minimum-läge".

Det kanske är skillnad också eftersom Janfire kör med 1000W element medan eurofiren kör på 430W? Ska fråga Baxi om dom inte kommer med något kraftfullare element snart :D

PS, hade gärna köpt en Janfire NH, verkar vara en kanonbra brännare! =D Men får nog köra vidare med Eurofiren ett tag till.

Du ska ha jättetack Icecap som hjälper mig och alla andra, 1000 tack! Även roligt och intressant att du arbetar med/hos Janfire, spännande!

Ska ta tiden på nästa uppstart, har sänkt startdosen till 2,5 dl nu och fläkten står på minimum 156.

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu är det ju så att jag är den som har gjort styrningen & programmet i den enl. de krav och önskemål Janfire hade & har. Jag har därför ett benhårt koll på min brännare och jag har kollat ändringar som har skett i t.ex. startsekvensen.

Och när jag har sett denna startsekvens stega igenom steg efter steg ser jag också att elden börjar efter runt 4 minuter, alltså första flamman (man hör ju skillnaden också).

Så 1-2 minuter är inte sant. Själva kallstartssekvensen tar 10 minuter(!) om den lyckas, i annat fall rensas den gamla startdos ut och en ny kallstart utförs.

När kallstarten är utförd övergår brännaren sedan till "den vanliga eldning".

Om brännaren redan är varm nog i brännkoppen och den bara ska "elda upp sig" är det en annan sekvens som kan gå ganska fort men då används värmespiralen inte alls, då är det glödhållningen som det blåsas liv i.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Brännarna skiljer sig helt klart, så det var en dum fråga av mig =/

Men kollade nu när den startade och det gick inte så bra med minimum fläktvärden på 157, fick sänka till 155 medans den försökte starta.

Gjorde en till ändring för dagen och det var att ställa om startdosen till 2 dl, från tidigare dos som var på 2,5 dl. Fläktens minimumvärde sänkte jag återigen till 155.

Får se under nästa start om den klarar att starta på 2 dl :)

Tack igen Icecap!

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Förstår inte varför du ska laborera med det som är inställt och utprovat från fabriken. Tar det 8 minuter innan det blir eld så är det inget problem. Det är meningen att det ska ta så lång tid.
Bra däremot att stänga av andra startförsöket så du slipper de explosioner som blir annars.
Att rostret blivit skadat beror kanske på att startdosen varit för liten?

Vill du förebygga gnäll från sotaren så skruva en gipsskiva på pannrumsdörren och täta rökröret mot skorstenen med lite murbruk så minskar du risken för en dyr sotarbesiktning till.

Med pellets tycker jag du börjar i fel ände. Billigast blir om du ställer in brännaren efter pelletsen i stället för tvärtom.
Nu har Byggmax höjt igen så kan du få Stora Enso dit du bor så är det klart billigast.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Bara jag som är lite nojjig =D

Men har nu startdosen på 2 dl och minimum fläkt på 155, startar den inte med de värdena så ändrar jag tillbaka till 2,75 dl startdos med samma fläktvärden.

Hur kan rostret bli skadat om startdosen är för liten, fick för mig att det beror på gengasexplosionerna jag haft de första åren vi hade brännaren (då låg startdosen på 5 dl).

Det finns inget gnäll från sotaren, dörren är som sagt "brandklassad" med aningen gammal klassning, rökröret är även murat och klart! :D

Kör egentligen på Agrol pellets från lantmännen/granngården, har fått för mig att dom är bra =) Men blev tvungen att köpa 6 små säckar när det var slut på Agrol-pellets, så jag ska köra slut på dom 6 säckarna och köpa Agrol sen igen. Under sommarmånaderna så köper vi alltid 6 säckar åt gången, räcker ganska länge, upp emot en månad. Agrol 6 st säckar kostar 330:- och Byggmax 280:-, så en 50-lapp gör inget då jag tror att jag får bättre pellets.

PS, om jag vill "limma" upp en gipsskiva på dörren, vilket lämpligt lim bör jag använda? Går inte att skruva i dörren då den inte är massiv, fastän den är brandklassad på något sätt.

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Normalt behövs endast max ett par steg ändras på fläkten från fabriksinställningen vid rökgasanalys, resten justeras med bränslematningen.
6-10min är helt normalt innan det blir låga.
Är inte helt hundra på ditt styrprogram, men tror att fabrikinställningarna på fläkten är: Min:155 , Max:170.

Minvärdet fungerar oftast perfekt 155-156, startdosen ska du inte gå under 2,7dl (rek:3dl). Maxfläkt:180 låter högt, det får inte bli övertryck i pannan.
Det enda jag hängde upp mig på var den stora matningen i läge "Mineffekt", det gick fett som f*n. Start dosen i sig räckte i princip fram till att brännaren gick över i normaldrift. Jag hade Min matning:03-04 beroende på pellets.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej hej!

Jo det stämmer nog det du säger =D

Ändrade tillbaka startdosen till cirka 2,7 dl.

Ang, max fläkt så har jag den på 176, kör jag på 175 så får jag sotrök ur skorstenen. Max matning ligger på 1,3.

Jag ändrade även minimum matning till 0,7, kanske går med 0,4 som du beskriver?

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det är svårt att säga, allt är lätt om man kan se lågan utan att öpnna någon lucka och har rökgasinstrument.......

Kolla hur röken ser ut när brännaren går på mineffekt, är den mörk mer än ett par minuter eller blir mörkare efter hand så prova sänk matningen lite..annars låt den vara.

Vad har du för värde på startdosen för att få ut 2,7dl?
Ger en svag fingervisning om hur mycket din skruv matar...

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Läste igenom tråden från början, du snackar om en skruv under dragluckan på pannstosen är det en fyrkantig skalle?

Har du rökgasspjället fullt öppet? Det sitter i rökröret under din dragdax, skall vara fullt öppet (helst bortslängt helt). Har haft en likadan panna en gång i tiden och där är inget jätteutrymme i oljedelen, tror du kör brännaren för hårt så att lågan slår i väggarna.

/Vednisse
Skriv svar