Tips och råd av TB mini installation i CTC 1200

Lanzar
Ungskog

Tips och råd av TB mini installation i CTC 1200

Inlägg av Lanzar »

Hej! Första inlägget på forumet för mig!

Har en CTC 1200 Family 25kW från -02 som just nu drivs av en oljebrännare. Köpte huset i våras och har bara tänkt köra slut på oljan som är i tanken för att sedan gå över till pellets. Hade det varit en äldre panna hade det nog blivit en LV-pump istället men nu slumpade det sig så att vi har en TB mini pelletsbrännare från -04 liggandes på en hylla som bara väntar på att få komma i bruk igen. Väldigt praktiskt! :)

Har kikat lite på vad som skall göras. Brännaren är komplett med alla delar som medföljer från inköp. Förråd har vi inget alls just nu men det blir en tunna att börja med och ett riktigt veckoförråd när vi ser att allt fungerar. Förra ägaren av huset har monterat en Tigex dragregulator i "övergången" mellan pannan och skorstenen. Hade väl tänkt mig att demontera och montera nya brännaren själv. Elen överlåter jag till elektriker. Igångkörning och grovjustering av anläggningen gör jag själv och anlitar sedan någon kunnigare för finjusteringen. Neova pellets har jag nära och ämnar använda mig av.

Vad kan jag göra själv av denna installationen? Och vad behöver jag? Och framförallt, HUR gör jag? Tacksam för alla tips jag kan få!
TB Mini i en CTC 1200 Family 25kW.
Tigex 25.
Fågelfors pellets.
Panasonic LL-pump.
Tegelvilla m källare -60, 82+82 kvm uppvärmt.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Jag tror du kan klara allt. Jag satte in min brännare nästan utan hjälp och sedan har det bara fungerat.
Lågriktare måste du nog ha och vill du ha lång hysteres också någon extern termostat.
Hur den ska kopplas in elektriskt står bra beskrivet i handboken som kan laddas ned.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Som sagt kolla att lågriktare och förlängningsstos finns på brännaren du har liggande. Sedan brukar man få kapa på på pannans insatser p.g.av att det blir högt motryck så jag rekomenderar att du plockar ut dessa och sotar rökgångarna innan starten. När att fungerar bra kan du sätta in en insats i taget och se hur det inverkar. beroende på mottrycket och brännarens funktion får du sedan försöka bedömma hur mycket det behövs tas bort. Fins gamla trådar om detta. Lycka till. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Tjena Lanzar!

Jag befann mig i en snarlik situation som dig, nyköpt hus med en CTC 1200 Family nere i källaren.

Jag köpte en Iwabo Villa av en kompis och då fick jag med en ram till denna. Jag tog helt enkelt väck oljebrännaren och sen svetsade jag dit fyra plåtar som bildar en förlängning av stosen på pannan som jag sedan fäste ramen i. Lite micklande och småchansande på placering men det har fungerat väl.
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Lanzar
Ungskog

Inlägg av Lanzar »

Dags för en uppdatering!

Efter tips, råd och massor av läsning tillverkades en stos;

Bild

Lågriktaren visade sig senare inte behövas, hela brännaren sitter ju ändå i stosen som får fungera som lågriktare själv...

Bild

Såhär blev allt monterat;

Bild

Allt fungerar, vi får varmvatten och värme i huset.

Har fått låna en Testo 327 för rökgasanalys. Kör på effektläge 2 (6kW) och densamma på fläkten (så noga det nu går att beskriva fläktläget på en TB-mini). Nysotad panna.

6 av 6 turbolatorer monterade ger rökgastemp på 110 grader C innan dragregulatorn. Egentligen är alla resterande värden lika usla på utskriften... Luktar inget vidare i pannrummet. Högt mottryck?

5 av 6 turbolatorer monterade ger rökgastemp på 225 grader C innan dragregulatorn. 16 CO2, 1.3 lambda, 5 O2, 90% verkningsgrad... (effn)

Ingen större skillnad på värdena med sotig panna (körd nästan en vecka), några (ca 20) grader C mer i rökgastemp...

Så. Kan jag nöja mig med att köra 5 av 6 turbolatorer och värdena jag får? Eller skall jag testa mer? Kapa turbolatorer är inget jag gör, pannan skall gå att återställa vid behov. Har ingen möjlighet att mäta uppe i skorstenen, avskyr att gå på tak. Fler/färre turbolatorer och öka/minska effektläget/fläkten? Tips mottages vänligen! :D
Tigex 25.
Fågelfors pellets.
Panasonic LL-pump.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det låter för mig som om du har rätta avgastemperaturen. Behöver du gå upp i temperatur, så höj bara effekten på brännaren. Bra att du inte kapar turbulatorer. De skall vara hela, för som du säger: Pannan skall kunna återställas vid behov. Jag har 110 grader vid nysotad panna, och kring 145 - 150 vid sotig panna. Nu har jag förvisso 40 kW pannan med 9 konvektionstuber med lika många turbulatorer, men så kör jag ju 15 kW som är det lägsta Viking Bio klarar av att gå.

Det vill alltid lukta lite udda när man eldar pellets. Så tät går det inte att få systemet att inte lite luktämnen sipprar genom. Märk väl: Om du köpt en sprillans ny Ariterm Biomatic+ 20, så skulle inte hellre den gått högre i avgastemperatur. I och med att du har dragbegränsare, så vädras skorstenen ut, så du behöver inte gå på taket för att kolla fukt i skorstenen - för det är det - i alla skorstenar. Förbränning av kolväten ger vatten, men i högre grad skiftningar i väderlek, snö och is.

Fint jobb med stosen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Att ha stosen som lågriktare är inte bra då rökgasen kyls mot dernna. Lågriktaren ska inte kyla utan glöda med i samma temperatur som elden. Helst skulle den vara av keramiskt material men det där med kostnader....
Vilken effekt hade du vid de två olika mätningarna?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Lanzar
Ungskog

Inlägg av Lanzar »

bergatorparen: Du menar det är helt ok med 110 grader C rökgastemp? Som sagt, de resterande värdena på rökgasanalysen var inget vidare men det går kanske att laborera lite med fläkten istället?

msh16: Vid första provkörningarna av brännaren blev stosen väldigt/extremt! varm så den är isolerad numera och avger inte i närheten av samma värme som tidigare.

Bild

Vid alla mätningarna vi har gjort har brännarens effekt varit på 6kW och fläkten på läge 2. Med alla turbolatorerna i fick vi verkningsgrad (effn) 62,6% och med 1 urplockad 90%.
Tigex 25.
Fågelfors pellets.
Panasonic LL-pump.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag var kanske lite snar med att friskförklara dina 110 grader. När jag tittar på de senaste bilderna, så ser jag att flänsen på brännaren har varit uppe i över 800 grader - den har rödglödat. Där har du den konstiga lukten i pannrummet. Jag tror bestämt att du skall montera lågriktaren INNAN nya mätningar görs eftersom det uppenbarligen är så att lågan kyls mot stosen, och därmed får du felaktiga värden när du mäter. En sak är jag 100 på: Får du högre verkningsgrad med 5 av 6 turbulatorer än med 6 av 6, då bör röda lampor blinka och larmklockor ringa :shock:

Men med en fullt fungerande brännare, och alla de rätta värdena, så skall 110 grader avgastemperatur vara okej - men då måste allt det andra stämma först :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lanzar
Ungskog

Inlägg av Lanzar »

Färgen på brännaren skall du ta med en nypa salt; vi fick den begagnad och den såg ut så redan då. Jag kan "nästan" lägga handen på den utan att bränna ihjäl mig när den sitter i våran panna. Den har aldrig blivit överhettad hos oss, det sitter en anliggande termometer med släpvisning på den som övervakar lite enkelt.
Tigex 25.
Fågelfors pellets.
Panasonic LL-pump.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Isolerad eller inte så kommer stosen att kyla din förbränningsgas, ge hög pelletsförbrukning, tjärbildning och konstiga mätvärden. Lågriktaren är en plåt som följer med i värmen och inte kyler så den borde du använda.
Bertgatorparen har helt egna ideer om rökgastemperatur och kondensen i skorstenen som han aldrig missar ett tillfälle att saluföra.

Har du vanlig tegelskorsten så är det korrekta svaret att 110 grader är för lite och du kommer att få kondens i skorstenen.
Mät själv temperaturen en bit ned från skorstenstoppen när brännaren går så får du fakta.

Vekar något mysko med dina inställningar. Har sett andra som utan vidare kör 12 kW med alla turbulatorer i utan problem med bakvärme i fallröret. Det kan vara din stos som kyler och saboterar förbränningen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Du borde nog gå upp lite med fläkthastigheten men problemet med den pannan är ju högt mottryck så det kanske inte hjälper. Högt mottryck brukar betyda att det blir väldigt varmt runt brännarens fallrör och värmen och motrycket sänker livslängden på brännarfläcktens lager. Det är den erfarenheten jag har av din brännar/pannkombination. Jag skulle plocka ur en tubinsats till för att minska mottrycket.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Hörr'ni: Jag har inte problem med kondens i min uråldriga tegelskorsten trots att jag låter pannan få jobba som den skall: Effektivt. Min skorsten är snustorr året om.

Alla moderna pannor har visst mottryck, det är det som skiljer de från de gamla pannorna som slängde ut lejonparten av energin med avgaserna. Det skall inte vara några problem att köra med en TB Mini i den pannan. Konsten är bara att hitta rätta mixen av pellets och luft. Men jag tror jag kan förutspå vad killarna i Torsby kommer att säga om man frågar dem om lågriktaren: "Den måste med annars blir det strul".

Du har den ju. Bara att skruva dit den :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lanzar
Ungskog

Inlägg av Lanzar »

Som tidigare nämnt, färgen/värmen på brännaren är efter tidigare brukare i annan panna, den var så när vi fick den. Så ta det för vad det är...

Körde med alla turbulatorerna monterade i ca 30 minuter för mätningens skull, därefter har vi kört med 5 av 6 då jag efter läsning på forumet tolkat 110 grader C i rökgastemp som för låg. Upplever inget problem med mottrycket med 5 av 6 monterade, fallröret blir inte speciellt varmt. Dock vet jag inte om 225 grader C i rökgastemp är okej, annars är vi rätt nöjda!

Brännaren kommer inte in en enda millimeter i pannan pga stosen. Lågriktaren har säkert effekt när brännaren sitter monterad inne i pannan så inte lågorna går upp i turbulatorerna, men våran brännare sitter monterad utanpå pannan i en stos och det är ingen skillnad på värmen på stos/fallrör med eller utan lågriktaren monterad.

Skorstenen är en hederlig tegelskorsten med eftermonterade insatsrör i. Vi förbrukar ca 1 säck pellets per dag. Sotet är ljusgrått/svart till färgen och inga oförbränt bränsle i pannan/brännaren vid sotning. Röken i skorstenen är vit/grå och tunn (vad jag kan se) vid start men syns inte alls längre några minuter efter uppstart.
Tigex 25.
Fågelfors pellets.
Panasonic LL-pump.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Är det så, måste ju avgasinstrumentavläsningarna varit felaktiga? Eller feltolkade? Det du beskriver är en brännare som ger normal aska, och normalt utseende sot. Då är det inte så mycket mer att fundera på.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar