Vad tror ni om denna Biomatic?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har du hittat dit du ska :D

Som du ser så är matning o fläkt nästan samma både i låg o hög läget, Som den nu är ställd ger den kanske ca 10-11 kW i båda lägena o då är det för mycket fläkt.. Här justerad du in effekten med hjälp av hushållsvåg.

I hög behöver du en matning på 68-72% för att nå 15 kW o då ska brännaren förbruka 520 gram/10 min o då ska fläkten vara på 33%
För 10 kW krävs ca 50-52% matning o ska dra 350 gram/10 min o fläkten ställs då på 25%

Ev kan du ställa in brännaren på 20 kW i hög vilket kräver 90-100% matning el 695 gram/10 min o då ställs fläkten på 50%..
Som du har det nu är det på tok för mycket fläkt :wink:

"Sekvens" där ligger startfasvärdena (tid för matning o eltändning mm) jag återkommer med värdena från min brännare, Troligen är något fel där..

Jo tiden för underhållsglöd kan du öka från 60 till iaf 85 min, Går sedan testa med längre tid då detta är tiden mellan varje gång brännaren pytsar in pellets för att hålla glöden vid liv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Skönt att höra att det är åt rätt väg, en sak som bekymrar mig är att när jag vägde vad externskruven orkade få fram så hamnade det på 2,6 KG/h men det kan ju bero på att det är så lite i förrådet och skruven inte ligger helt optimalt.

Ska försöka vrida inmatningshålet i skruven så den hamnar bättre för nu är den på snedden och den skulle behöva komma längre in i förrådet så det inte finns risk att duken bromsar pelletsen för mycket.
I värsta fall behöver jag en värre skruv för denna verkar vara en liten modell (ser ut som en svart låda) och är en rak flexmodell från Thermia.

Låter ju som att sekvensen är väldigt felinställd, inte konstigt att förra killen hade dålig förbränning.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

2,5 kg/h, då klarar den inte ens att mata så brännaren får tillräcklig mängd, Det gör bara 12 kW så du bör se till att få bättre fart där..
ca 20 kg/h bör den ge iaf, Min ger nu 30,1 kg/h

Nu har jag läst av värdena i "sekvens 65" o så här ser det ut
Kallstart tid1 2,5 min
kallstartfläkt1 3.0 min
kallstart tändning 100%
kallstart tid2 6.0 min
kallstart startfas2 50%
kallstart tid3 4.0 min
kallstart tid4 0.0 min
kallstart startfas4 0%
kallstart tid5 3.0 min
kallstart tid6 5.0 min
kallstart startfas6 20%
kallstart tid7 7.0 min
varmstart tid 1v 60s
stopptid 1s 60s
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Tack så hemskt mycket, ska titta på det där imorgon.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Jadu.
Flyttade förrådet lite och ändrade läge på skruven så nu kommer det 7 KG/h, det räcker inte menar du?
Ställde in tiderna som du skrev och matning och fläktlägen så man hade något att utgå ifrån, eltändaren fungerade visst bara att den hade hoppat ur hålet som är in till pelletsen. Resultat blev ändå detta.

Startfas 1k, jag fyllde på pellets manuellt och den stod och skruvade i 5,30 min, en hel del pellets ramlade ner i asklådan men inte lika mycket som förra gången.
2k så stannade men skruvade lite ibland iaf och var kvar väldigt länge i detta läge. Nu tog jag inte tid men nånstans mellan 5-8 min.
3-6k verkade korrekt tror jag.
7k stängde den av fläkten i kanske 30 sek innan den hoppade in på lågläge och det poffade till när fläkten gick igång igen.
Den verkar hitta på lite egna tiden i startsekvensen.
Sen körde den på högläge tills den kom upp i temp som pannan var inställd på men larmade sen om pellets slut igen.

En fråga. När den känner av att nivån på pelletsen är låg i den övre anslutningen ska inte internskruven vila då medan externskruven fyller upp den igen?

Sen rök den in som tusen och det är underligt för det gjorde inte förra pannan för 5 öre. What to do?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä brännaren stoppar inte då externskruven fyller upp internförrådet, Det är därför man måste ha bra matning på externskruven..
7 kg/h räcker till för vid t.ex 15 kW behöver brännaren 3,15 kg/h, Vad som händer hos dej är nog att internförrådet inte hinner fyllas upp i tid alt att den går för kort stund..
Standard inställning går externskruven 30 sek varje gång men den får du öka om du bara har matning på 7 kg/h, Får nog öka gångtiden till kanske 2 min..
Kolla i internförrådet hur mycket de fyllt upp efter att externskruven just gått genom att ta bort slangen direkt efter den stannat..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo vad har du för lutning på externskruven?
Bör inte luta mer än max 45° men gärna mindre
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Ok då fungerar ju skruvarna korrekt iaf men vad tror du om startsekvensen, verkar inte det konstigt?

Lutningen är så att röret som går ner till brännaren går lodrätt men skruven lutar nog runt 45 grader men hur mäter jag det på ett bra sätt för jag har ingen gradskiva?

Väldigt tacksam för dina svar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det bör inte ramla över många pellets vid kallstart..

Det är i 2K den tänder o tar nån min sedan så går den över till 5K o då går bara fläkten i 3 min sedan så går matningen då o då o 6K med samma fläkt som 5K, 6K är kring 2,5-3 min sedan stannar allt i 7K för att bilda glödbädd som jag ändrat från 10 ner till 7 min men den står bara i 5 min :?

Tja mäta ut vinkel kan man göra med tumstock bla men tyvär kommer ja inte ihåg riktigt hur farsan sa ja skulle göra :oops:

Men googla på det om ingen på forumet vet, Är nått med att man mätte längs golvet o sedan från golvet o upp men det ska gå :wink:
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Ska den fortsätta skruva under 2k fasen som min gör? Den skruvar lite var 20e sek eller nåt sånt.
Såg i kopplingsschemat att det ska finnas en rökgasfläkt och funderar på om det är den som krånglar så att det ryker in.
Ska mäta idag hur lång hela startprocessen tar för det känns som att det tar väldigt lång tid, min gamla brännare tände ju på 5 min ungefär.
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Förstår inte vad problemet är att det ryker in, provade att tända ett tidningspapper i sotluckan på skorstensröret och det gick knappt att tända för det var bra drag sen flög pappret iväg så skorsten verkar det inte vara fel på.

Att det ryker in börjar när den har tänt och fläkten går igång, då står det en pelare från den övre anslutningen, precis som att fläkten sprutar åt fel håll.
Är det möjligt att fläkten går åt fel håll? Kollar man ovanifrån så snurrar fläkten motsols.

Kollade i kanalerna och den var ju inte igensatt iaf men skadar nog inte att sota ur den men måste skaffa en tubrensare först bara.

Eller vad kan det vara?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja skruven går bara då o då i 2K så de verkar va som det ska..
Din panna ska/har ingen rökgasfläkt, Den nyaste biomaticen har därimot en..
Ja den tar rätt lång tid innan den tänder o kör för fullt, Här tar det drygt 30 min innan acktanken börjar laddas o bara startfasen tar nog 15-17 min nånting (kommer inte ihåg exakt men ska kolla vid tillfälle)
Nu spelar det inte så stor roll om de tar tid o göra kallstart för de är bara på sommaren man använder de annars går den på underhållsglöd o då tar det bara nån minut innan den kör för fullt..

Hmm ang dåligt drag, Är även den rektangulära kanalen ner till eldstaden öppen??
Den händer att sotare o användare missar att sota ur o då får man övertryck i eldstaden, Visst är det runt brännar anslutningen de ryker in??
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Pratade med svärfar igår(han är sotare) och han sa samma sak, kolla kanalen som går ner till eldstaden som satt under nån lucka.
Nej den trycker rök där pelleten fylls på, sist körde jag på skruven och då märkte jag inte det förrens jag gick in i förrådsrummet och det var rök 10 cm på golvet därav misstanke om fläkten men det är väll mindre troligt, går nog inte ens att få den åt fel håll antar jag.
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Ja inte konstigt att det ryker in, lyfte på luckan och det var packat med aska ända upp så det var helt stopp.

Kul för han som sålde pannan för han hade en kort skorsten med rökgasfläkt och hade för dåligt drag iaf men det är ju inte så konstigt när den såg ut så här.
Ska få lite verktyg av svärfar så jag kan få ur det också för det jag hade var för kort.
Sambon köpte en gradskiva igår och skruven lutar ca 30 grader så det ska ju vara OK, tror att den får fram lite mindre pellets nu än när förrådet är fullt för nu har jag bara 3 påsar i.
Det löser nog sig det här med, puh.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Svärfar som sotare då bör du få tag på bra sotningsredskap till bra pris :wink:
Kanske skulle satsa på en sotviska för borrmaskin till tuberna?
Det går ju köpa till spaksotning oxå, Då är det bara sotaren som behöver använda viskan för manuell sotning ska ändå utföras 1-2 ggr/år

Då rök kommer via internförrådet kan det ju vara dax för byte av slussvingar oxå, Men de är möjligt att det bara är pga att pannan va igen sotad..
En kompis som har en biomatic 30+ med spaksotning hade aldrig han el sotaren sotat annat än med spaken under 2 år, När 2 st optovakter smällt o han berättade att det kom massa rök o askdamm från hålet då han drog ur optovakten kom jag på att det är nog ingen sotning av den främre kanalen från eldstaden o mycke riktigt så va denna helt tätt..

30° lutning borde det komma mer än 7 kg/h, Men de kanske inte är Thermia/Ariterms skruv?
Har du ökat gångtiden för externskruven?
Den går ju bara 30 sek/gång o de kan vara för lite då brännaren tar över 3 kg/h så behöver du nog öka till iaf 2 minuter
Kompisen med biomatic 30 kör med Janfires kärnskruv på 4 meter, Matningen behöver bara gå 3-4 sekunder för att fylla internförrådet o om ja inte minns helt fel så ger den över 80 kg/h :D
Skriv svar