Optimal temperatur på pannan ?

stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

AnaMatronic skrev:Utan att ha sett din anläggning så tror jag att du ska satsa på en stamventil (injusteringsventil) typ en TA STAD. Den sätter man på returledningen för att strypa flöde eller tryck. Prata med en röris om du inte får rätt på problemet med tiden. Det är inte helt bra för radiatorventilerna eller öronen.

Jag körde min pump i auto också men efter ett tag fick jag kallt inne för att den gick för långt ner på kurvan. Det är inte säkert att det drabbar dig men du kan ju vara uppmärksam. Det kan också vara så att pumpen kommer att anpassa sig själv och hitta rätt tryck. Dvs ljudet kommer att försvinna. Vänta och se tycker jag.
körde nu i vintras och lite nu i höst och nej oljudet kommer alltid efter ett tag om man stryper med termostaterna. man har alltså för bra cirkulation om det viner i elementen/rören? kan inte stamventilen påverka automatshuntningen och alpha pumpen?
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Den kommer att påverka pumpen men inte automatshuntningen.

Prova att sätt över pumpen i manuellt läge två av fyra. Alltså läget som ser ut som steg två i en backe. Om det tystnar kan du prova att köra så ett tag och se om du klarar hålla värmen i huset. Med största sannolikhet klarar du det. Då kan det vara idé att strypa bort lite flöde och även lite tryck på en stamventil eller på radiatorernas returventiler (om det sitter sådana).

Om det är radiatorer från 60-talet är de med största sannolikhet dimensionerade för 80-60 eller 60-40 system (Tillopstemeratur - returtemperatur när det är som kallast ute) men det låter som att rörsystemet är dimensionerat för självcirkulation eftersom du har väldigt lite tryckfall i rören. Alltså ett ganska lågt flöde i jämförelse med dagens system som ofta dimensioneras för 55-45 grader.

Här kan du läsa lite om pumpen och dimensionering och dyl. Kolla särskilt på sid 25.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jo byggt för självcirk. 80grader ut till element och 3an på termostater,förra ägare med vedeldning körde så.just nu ca tio grader kallare på retur vid lite halvkallt ute (-15) 40gr till element och 30 tillbaka .20gr nere och 23 uppe,vet inte om det är värt att krångla nå för 3 ynka grader? låter ju inget nu och värme har jag-kanske är uti ytterligheter ändå?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

stepside skrev:.20gr nere och 23 uppe,vet inte om det är värt att krångla nå för 3 ynka grader?
Ähh det är bara 15 %.. :hockey: .

Fast det hade varit bättre med en jämnare "splitt"som man säger i glass/spelkortsvärlden..21.5/21.5 C.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jämnare splitt? 15% skillnad i innetemp på övervåning blir väl inte så mycket dyrare på årsförbrukningen av pellets?
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

varför en hockey smiley??
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Skönare känsla med jämnare värme i huset?... Nej inte 15% på årsbasis...hälten av det i ditt fall om ni vill ha 20 C ...aldelles riktigt :)
Kan det bli en 800-1000 spänn x-tra?

Har spelat hockey halva livet självt...Är inte smileysen "underbar?. :) :hockey:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

stepside skrev:
André skrev:Har du testat att strypa radiatorerna på returen ?
nä hur gör man det?
Ta borta hatten på returen/returkopplet på radiatorn där under går det strypa, Kolla oxå så inte det är strypt nere oxå för där ska dom va fullt öppna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

nåt sånt har inte jag på mina radiatorer,tar 1000 lappen för 3extra mysgrader tills vidare sen ska jag kolla upp den där stamventil historien. ska inte göra en blondinbella-blogg av nån annans tråd heller ursäkta för det :oops: tackar alla forumvänner för all info!!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Skriv svar