Gammal kombipanna som pelletspanna?
Du kan köra i stort sett vilken pelletsbrännare som helst i en 265:a, där är hyfsat med utrymme för brännaren, visa brännare kan behöva en förlängningsstos för att passa (exempelvis Eurofire påstås det men vad jag kan se så borde även denna funka bra utan), luckan är rätt så liten så vissa brännare (undermatade) kanske kan få problem eftersom dom är rätt stora i nosen men jag är lite osäker på det, men alla övermatade brännare ska passa.
Om du ska installera den själv så ta den du känner för, alla brännare som säljs idag är helt ok, om du inte ska installera den själv så hör dig för vad det finns för "installatörer" i närområdet och vad dom kan för brännare.
Om du ska installera den själv så ta den du känner för, alla brännare som säljs idag är helt ok, om du inte ska installera den själv så hör dig för vad det finns för "installatörer" i närområdet och vad dom kan för brännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag tror micke_932 uttrycker sig lite blygsamt. Hans brännare Roslagsbrännaren är den allra mest lättinstallerade då inga som helst elkopplingar behöver göras. Termostat och överhettningsskydd är klart och implementerat i brännaren.
4 mm specialstål i förbränningsdelarna, 4 års garanti på allt utom tändelement.
Ställbar hysteres, automatisk askutblåsning och underhållseld på de senaste modellerna visar att teknisk utveckling fortgår.
Många andra brännare stannade tyvärr i växten år 2006 när bidragen för pelletsinstallation försvann.
4 mm specialstål i förbränningsdelarna, 4 års garanti på allt utom tändelement.
Ställbar hysteres, automatisk askutblåsning och underhållseld på de senaste modellerna visar att teknisk utveckling fortgår.
Många andra brännare stannade tyvärr i växten år 2006 när bidragen för pelletsinstallation försvann.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
... vilket är sanna ord i grevens tid. Med utgångspunkt i många av de diskussioner som är, och har varit här på forumet, så behöver ju de flesta producenter att se över sina produkter så tillvida att man skall kunna erbjuda brännare som har ett större arbetsområde. Vi har en potential, men alla väntar på nya statliga bidrag för att få igång en nytändning. Patetiskt!Många andra brännare stannade tyvärr i växten år 2006 när bidragen för pelletsinstallation försvann

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nä stopp där! Bidrag? Inte en chans. Nu är det grabbarna med konstig uttal som bara ruskar på lådan i kassaapparaten men aldrig stänger den som ska få statsbidrag.
Snart är det bara pensionärer och sjuka som inte får några bidrag.
Tänk bara vårt pellets föregångsland Danmark. Där får man 75% av tidigare lön i pension. Här tror jag knappast man får 50% om något år.
Man får väl sälja brännaren då och köpa en 20 år gammal Junselebrännare billigt så får man ut några tusen.
Snart är det bara pensionärer och sjuka som inte får några bidrag.
Tänk bara vårt pellets föregångsland Danmark. Där får man 75% av tidigare lön i pension. Här tror jag knappast man får 50% om något år.
Man får väl sälja brännaren då och köpa en 20 år gammal Junselebrännare billigt så får man ut några tusen.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ja, det är nog så det är. Jag är förvånad över att det inte har smällt ordentligt här i Svea Rike redan. Även Norge har bättre pensioner än vi har i Sverige - fastän: Skulle man leva i Norge på norsk pension, kom det att bli skraltigt. Där är levnadskostnaderna vansinniga - så även relativt välbeställda människor åker till Strömstad, Töckfors, Årjäng, Charlottenberg och Östersund för att handla billigare - inte enbart sprit och tobak, men även livsmedel. Jag ser detta varje gång jag är i Charlottenberg. Så, visst: Man kan förbanna, och rättligen så, att man får dåliga pensioner, men där de är högre är det därför att skatter, avgifter och brist på konkurrens på viktiga områden inom ekonomin gör att det inte går att klara sig på mindre. Danmark är ett skattehelvete, så att en genomsnitts dansk får mindre för sina pengar en än genomsnitts svensk - konstigt nog.
<- en genomsnitts dansk

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
20 ton koskit på Schangselysse varje natt skulle vara fransmännens svar enl föregående diskussion.
Men till brännare så går det mycket bra också med Iwabo Villa S1 i den pannan. Tjock plåt i brännkoppen och marknadens bästa tändsystem, en liten kokplatta.
Ingen underhållsglöd och ingen termostat inkluderad.
Termostatproblemet har jag löst med en elektronisk tidsfördröjning ställbar mellan 10 min - 1 tim. Pannans egen termostat ger för kort paustid mellan eldningarna.
Brännaren är inte årets modell men som gammal flygtekniker gillar jag sådant som fungerar och inte går sönder.
Men till brännare så går det mycket bra också med Iwabo Villa S1 i den pannan. Tjock plåt i brännkoppen och marknadens bästa tändsystem, en liten kokplatta.
Ingen underhållsglöd och ingen termostat inkluderad.
Termostatproblemet har jag löst med en elektronisk tidsfördröjning ställbar mellan 10 min - 1 tim. Pannans egen termostat ger för kort paustid mellan eldningarna.
Brännaren är inte årets modell men som gammal flygtekniker gillar jag sådant som fungerar och inte går sönder.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Har kört en Ecotec Bioline 20 i en CTC265-brännare i över två års tid utan något som helst problem med brännaren.
Det enda problem jag har haft är att kondensatorn till skruvmotorn pajade förra vintern, men det har ju inget med Ecotec att göra, skruven hörde till en Mafa-förrådslösning.
Uraskning: En gång per vecka när det är -10 grader. Annars var 10e dag runt nollan, och varannan vecka när det är +10.
Jag har ställt larmet i styrboxen på 50 brinntimmar, vilket räcker till om man inte har tid att aska ur på ett dygn, då gör det inget att man går över tiden.
Det enda problem jag har haft är att kondensatorn till skruvmotorn pajade förra vintern, men det har ju inget med Ecotec att göra, skruven hörde till en Mafa-förrådslösning.
Uraskning: En gång per vecka när det är -10 grader. Annars var 10e dag runt nollan, och varannan vecka när det är +10.
Jag har ställt larmet i styrboxen på 50 brinntimmar, vilket räcker till om man inte har tid att aska ur på ett dygn, då gör det inget att man går över tiden.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
msh16 skrev:20 ton koskit på Schangselysse varje natt skulle vara fransmännens svar enl föregående diskussion.

Okej, till brännare: Nu har vi rekommendat stackaren snart alla de brännare som finns så när som på Swebo - vilket säkerligen är en bra brännare - för särskild intresserade. Men allvarligt talat: Här skall man ha en brännare till en panna som skall fungera som huvuduppvärmning för en kortare period tills att sjövärmesystemet är klart att tas i drift, och därefter skall den fungera till och från som tillskottsvärme. Då tycker jag vi måste tänka på följande:
1. Det får inte vara för mycket som kan kärva efter längre tids stillestånd. 2. Elektronisk styrning utan korrosionsutsatta potar. 3. Lättskött konstruktion som gör att brännaren enkelt kan tömmas på pellets och aska när den inte skall användas på ett tag. 4. Pris
Uppenbarligen har EcoTec sina anhängare, men inte är den billig och den kräver definitivt en god del arbetsinsats beträffande underhåll. Den kräver även ingående tekniska kunskaper och att man har verktygsvana.
Iwabo/Nibe är i utgångspunkten bra grejar, och prismässigt inte mycket att utsätta på dem. Jag vet dock inte vad reservdelarna kostar.
Janfire - nu riskerar jag att ådra mig Icecaps vräde - är dyra och brister i detaljkvalitet, vilket en del har påpekat här på forumet. Inget bra val för till och från användning.
Framåtbrinnande brännare i CTC 265 har jag vissa reservationer emot på grund utav sättet askan lägger sig från sådana brännare. Det kan bli besvär, och det kan leda till larmutlösning och stopp när man behöver värme som mest.
Kvar blir brännare som Bionordic Viking B16 GL, TB mini och Roslagsbrännaren. Jag anser att vi skall rekommendera en utav dessa brännare eftersom de konstruktionsmässigt är mest lämpade för just den här uppgiften.
Ursäkta att "dina smilisar" har försvunnit, det hände något med min dator precis när jag skulle citera dig så jag fick återskapa ditt inlägg. Dock kan jag inte fixa "smilisarna". / Roli moderator
Senast redigerad av bergatorparen den ons 17 nov, 2010 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nejdå, du ådrar dig inte min vrede. Ska man bli arg på alla som uttalar sig utan erfarenhet kan vi börja med landets ledning och jobba oss neråt, du hinner nog bli båda pensionär och begraven innan det är din tur 
Många har åsikter om Janfire, själv har jag en NH och den har kört klickfritt från innan den kom på marknaden...
Eller - det har ju varit saker som har skitit sig men det är ju därför jag har den, de saker är ju när jag testar olika programversioner, ändrar/lägger till/tar bort funktioner, nästan alla på Janfires begäran men jag har ju lite speciella funktioner på min här, den är inte helt standard.
Ibland har jag tänkt rätt men fått det till att bli fel, det är faktisk lite av en konst! Därför har jag alltid en "denna version fungerar" liggande så är det kallt och min programmering är lite för mycket Vista-liknande kan jag lägga in den säkra version, göra ändringar och fortfarande ha värme.
Men som sagt: jag har inte haft problem med brännaren förutom dom jag har skapat själv! Om det sedan kan räknas som dålig kvalitet ska jag inte svara på.
Jag har en stor fördel med brännaren, just tack vara den automatiska askskrapning i en trång panna. Jag har testat att låta brännaren köra på till den gnäller över att det är svårt att komma av med värmen och jag körde 1800kg pellets utan att rensa pannan innan det började gnälla på riktigt, innan dess var det bara lite förhöjd temperatur i fallröret men vid runt 1,8t börjar den att begränsa effekten vilket är "gul lampa".
Omräknat är det alltså drygt 2 pall utan att rensa, det ger ung, 6-7 veckor utan att rensa aska alls när det är som kallast...
Inget att rekommendera men faktisk möjligt. Numera rensar jag pannan för varje pall ungefär, det blir ganska lagom då, jag brukar skoja med att jag askar ut varje månad, vara sig det behövs eller inte.
Enda jag gör med brännaren är att häkta av den från pannan så att jag kan komma åt att tömma aska och rensa pannan, brännaren skiter jag i!
För några år sedan fick jag ge mig av synnerligt akut i en vecka mitt under kallaste delen av vintern, hann nätt o jämt att fylla veckoförrådet. Då jag kom hem efter en vecka var förrådet tomt ett par timmar innan så huset var inte i fara, det var bara att fylla på igen o trycka på knappen. Det var i Januari 2007, det var kallt(!!) och allt fungerade.
En flexskruv till ett system som används kanske 2 månader om året skulle inte jag lita på alls, pelletsen klistrar ihop och ska det fungerar måste man plocka isär o rensa inför varje säsong, där skulle jag lita synnerligt mer på Janfires spannmålsskruv, den kör pellets, katter, mindre fåglar och betongklumpat utan att ens gnälla.
Skulle pelletsen ha fastnat pga 10 månaders vila lär den bli dragit lös illa kvickt i en Janfire-skruv.

Många har åsikter om Janfire, själv har jag en NH och den har kört klickfritt från innan den kom på marknaden...
Eller - det har ju varit saker som har skitit sig men det är ju därför jag har den, de saker är ju när jag testar olika programversioner, ändrar/lägger till/tar bort funktioner, nästan alla på Janfires begäran men jag har ju lite speciella funktioner på min här, den är inte helt standard.

Ibland har jag tänkt rätt men fått det till att bli fel, det är faktisk lite av en konst! Därför har jag alltid en "denna version fungerar" liggande så är det kallt och min programmering är lite för mycket Vista-liknande kan jag lägga in den säkra version, göra ändringar och fortfarande ha värme.
Men som sagt: jag har inte haft problem med brännaren förutom dom jag har skapat själv! Om det sedan kan räknas som dålig kvalitet ska jag inte svara på.
Jag har en stor fördel med brännaren, just tack vara den automatiska askskrapning i en trång panna. Jag har testat att låta brännaren köra på till den gnäller över att det är svårt att komma av med värmen och jag körde 1800kg pellets utan att rensa pannan innan det började gnälla på riktigt, innan dess var det bara lite förhöjd temperatur i fallröret men vid runt 1,8t börjar den att begränsa effekten vilket är "gul lampa".
Omräknat är det alltså drygt 2 pall utan att rensa, det ger ung, 6-7 veckor utan att rensa aska alls när det är som kallast...
Inget att rekommendera men faktisk möjligt. Numera rensar jag pannan för varje pall ungefär, det blir ganska lagom då, jag brukar skoja med att jag askar ut varje månad, vara sig det behövs eller inte.
Enda jag gör med brännaren är att häkta av den från pannan så att jag kan komma åt att tömma aska och rensa pannan, brännaren skiter jag i!
För några år sedan fick jag ge mig av synnerligt akut i en vecka mitt under kallaste delen av vintern, hann nätt o jämt att fylla veckoförrådet. Då jag kom hem efter en vecka var förrådet tomt ett par timmar innan så huset var inte i fara, det var bara att fylla på igen o trycka på knappen. Det var i Januari 2007, det var kallt(!!) och allt fungerade.
En flexskruv till ett system som används kanske 2 månader om året skulle inte jag lita på alls, pelletsen klistrar ihop och ska det fungerar måste man plocka isär o rensa inför varje säsong, där skulle jag lita synnerligt mer på Janfires spannmålsskruv, den kör pellets, katter, mindre fåglar och betongklumpat utan att ens gnälla.
Skulle pelletsen ha fastnat pga 10 månaders vila lär den bli dragit lös illa kvickt i en Janfire-skruv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Och hur stor erfarenhet har du av deras brännare????? Jag tycker inte att det räcker med att läsa under "EcoTec rubriken" här på forumet som referens.bergatorparen skrev:Uppenbarligen har EcoTec sina anhängare, men inte är den billig och den kräver definitivt en god del arbetsinsats beträffande underhåll. Den kräver även ingående tekniska kunskaper och att man har verktygsvana.
Visst har den en del rörliga detaljer men att de skulle kärva och fastna, näe där har du fel. Internmotor och fläkt kan naturligtvis gå sönder men dessa detaljer har de flesta brännare så det är inget unikt för just denna brännare. Att den är dyr att köpa ny har väl inget med begagnat priset att göra. Reservdelar ligger i "samma nivå" som många andra brännare. Att den skulle kräva stor arbetsinsats för att underhålla den köper jag inte, den rengörning som behövs för funktion är inte stor. Det enda som skulle kunna vara negativt för brännaren är slussvingarna som skulle kunna deformeras vid längre stillestånd. Hur långt stillestånd som de klarar har jag ingen erfarenhet av.
Nu är jag färgad eftersom jag har brännare från EcoTec, men jag tycker ändå att du "spyr lite väl mycket galla över deras brännare" utan egen erfarenhet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Men EcoTec har ju fräckaste designen också.
Flexskruvar som nämndes var väl en dum konstruktion som knappast någon installerar idag. Om bulkförråd ska bli till någon glädje gäller det nog att göra matningen så kort och så enkel som möjligt.

Flexskruvar som nämndes var väl en dum konstruktion som knappast någon installerar idag. Om bulkförråd ska bli till någon glädje gäller det nog att göra matningen så kort och så enkel som möjligt.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Gallringsobjekt
- Kontakt:
Ja, det blir inte lätt att ta ett beslut, med tanke på att det är många som håller sina "egna" märken om ryggen, men jag har iaf fått en hel del värdefulla tankar och en mycket bättre insikt i denna nya värld.
Jag ringde till CTC för att fråga dem lite om brännare, och deras åsikt var att i just den pannan så funkar det med i stort sett vilken brännare som helst om man kör i oljehålet. Möjligtvis att en uppåtriktad brännare kan vara lite bättre, men marginellt.
Har kikat lite på en Iwabo S1X som jag hittat till ett bra pris, och ska väl se om den finns kvar... annars får jag leta vidare.
Jag ringde till CTC för att fråga dem lite om brännare, och deras åsikt var att i just den pannan så funkar det med i stort sett vilken brännare som helst om man kör i oljehålet. Möjligtvis att en uppåtriktad brännare kan vara lite bättre, men marginellt.
Har kikat lite på en Iwabo S1X som jag hittat till ett bra pris, och ska väl se om den finns kvar... annars får jag leta vidare.
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
-
- Gallringsobjekt
- Kontakt:
Här är två paket som jag funderar lite närmre på, under förutsättning att de inte är sålda.
Vad sägs och anses?
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pe ... m?ca=4&w=2
http://www.blocket.se/gavleborg/Iwabo_P ... m?ca=4&w=2
De finns ganska så nära mig, så det spelar in lite det med...
Vad sägs och anses?
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pe ... m?ca=4&w=2
http://www.blocket.se/gavleborg/Iwabo_P ... m?ca=4&w=2
De finns ganska så nära mig, så det spelar in lite det med...
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
Jag skulle slå till på Iwabo S1X. Inte så gammal. Tror modellen kom 2007.
Här är handboken.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... 0701_2.pdf
Flexskruv??? Det hade man väl till bulkförråd för länge sedan. Nu har nog de flesta tagits ur bruk.
Här är handboken.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... 0701_2.pdf
Flexskruv??? Det hade man väl till bulkförråd för länge sedan. Nu har nog de flesta tagits ur bruk.
Senast redigerad av Torsten den ons 17 nov, 2010 10:45, redigerad totalt 1 gånger.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.