Brännare till HP från 1963 ?

JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av JockeW »

Ingen tilltro på svenskt smide från hedemora ;) Ok ...kanske inte ultimat som sagt
Vad ska jag ha då ? En vanlig beg kombo som funkar bra , tips på det ?

Tack som fan ! Bergatorparen för länkarna !!! Grymt :)
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av Vicke912 »

Kombo (kombipanna) är inte bra på någonting annat än att den tar upp stort utrymme. Ska man elda pellets ska man ha en pelletspanna eller i värsta fall en oljepanna. Oljepanna ger bra eldning men har ingen asklåda så den måste tömmas varje vecka.
Har varit ett par Nibe Pellux pannor av den gamla typen ute till bra priser den senaste tiden.

Blir en ny tråd varje vecka ungefär om det ämnet: Vilken panna ska jag.... så det finns massor att läsa. :)
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av bergatorparen »

Begagnat är svårt då det ofta inte är lätt att skilja mellan skräp och guld för en novis. Skall du ha en förhållandevis billig med ändå bra anläggning, så är ULMA 2000 det du bör se på: Komplett ny panna med brännare och förberedd på tryckluftsuraskning för kring 52 000 kronor + installation (fastän: Är du kunnig på det med att forma i metall och koppla rör, så klarar du den biten själv mycket enkelt. Det ända du då behöver är en elektriker att dra fram elen och koppla in)

Om du måste ner i pris, så vill det till att se efter begagnade pelletspannor - inte omdresserade oljepannor som Värmebaronens Comet, Joker och Star - utan riktiga pelletspannor såsom NIBE Pellux, Vedsol Combifire/Janfire Integral, Focus PE20. Köp dock helst inte begagnat brännare privat. Kontakta hellre rörfirmor som installerar pellets och fråga om de fått in begagnade brännare som de kontrollerat att är i fungerande ordning. Anledningen är att många av de begagnade brännarna är från en mycket mörk period i svensk pelletshistoria: Åren kring mitten av förra decenniet. Då experimenterades det hej villt med tändningssystem, rörmaterial och mjukvara. Det small titt som tätt i pannrummen på den tid. Jag törs inte ge något råd om bästa brännaren, men trygga val brukar vara BAXI Eurofire, Viking B16 GL (BioNordic), ULMA 2000 TCA, Janfire Flex2 A, Janfire NH. De undermatade brännarna är bäst att köpa som nya eftersom de har en del mekanik som slits med åren, så en begagnad av dessa kan bli en dyr och tidkrävande affär. Undermatade brännare passar bäst i pannor som har en hög brännkammare såsom Focus PE20 och andra pannor där avståndet mellan brännarkopp och taket i brännkammare är större än 300 mm.

Men som sagt: Ta dig god tid och kolla noga. En sak jag lärde tidigt var hur viktigt det är med en välfungerande värmeanlägging. Man tar det som regel för givet tills den dagen det inte fungerar längre. Jag kommer aldrig att glömma det året på början av 1970 talet då vi bytt kamin hemma och mina föräldrar trodde de var tvungna att invänta sotarens godkännande. Jag har inte frusit så vare sig förr eller senare. Därför är jag en sådan som hellre läggre en vacker slant i pannrummet än på annat :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av JockeW »

Ulma verkar ju himla bra. Ska nog se om pengarna
Räcker till en ny Ulma panna och brännare.
Dom var inte dyrast heller ...Verkar bra.

Om jag vill ha möjlighet att elda med ved oxå, finns det pellets
Pannor som är precis lika bra till ved , eller blir det alltid en kompromiss ?
Jag har sett att många säljer ved pannor som kan anpassas för pellets, men jsg antar att en ren pellets-panna går mer ekonomisk ?

Man vet ju inte vad staten hittar på, elen var nästan gratis på 70-talet. Nu är det många hushålls största utgift. Ved däremot .... När dom lyckas beskatta ett träd flyttar jag härifrån ;)
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av Stegatorparn »

En Ulmapanna med brännare är ett bra val för pelletseldning.

Funderar du på ved och pellets så fungerar en vedpanna bra även med en pelletsbrännare.
Tänk dock på att vid vedeldning ska man köra mot ackumulatortank för att få en effektiv förbränning.
Då tillkommer en kostnad för tank och laddomat + att det fordras utrymme i pannrummet.

Pelletspannor skall ha vertikala tuber för att man ska slippa sota allt för ofta.
Det viktiga är att pannan är lättsotad och att alla kanaler är lätt åtkomliga.

Min vedpanna eldar jag med pellets under den kalla årstiden och några vedbrasor under sommaren för varmvatten. Det är ingen idealisk pelletspanna med både horisontella och vertikala tuber, men den är lättsotad. Pannan sotas på 10 min var 14:de dag.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar