Jag vet inte säkert men antar att det är venturi-effekten som gör sig påmind.
Alltså samma effekt som gör att en gammal förgasare suger bensin bara av den enkla anledningen att det är ett luftdrag förbi ett rör som skapar ett undertryck i röret. Detta borde ju också hända i skorstenen.
Draget blir förstärkt genom att luften bara har en väg att gå istället som med utan huv då det blir ett sammelsurium p.g.a. turbulensen.
Temperatur i skorstenstoppen.
Hej alla
Jag tror det är som OPEC säger om dragets ökning.
Hur som helst skulle draget öka på grund av den effekten är det
ju posetivt.
För varje gång man tänder när skorstenen är kall är draget 0 om
det då inte finns någon temperatur skillnad som skapar draget i skorstenen.
All förbränning behöver ett jämt drag för att bränsle syreblandning skall bli rätt.
MVH
Ruben
Jag tror det är som OPEC säger om dragets ökning.
Hur som helst skulle draget öka på grund av den effekten är det
ju posetivt.
För varje gång man tänder när skorstenen är kall är draget 0 om
det då inte finns någon temperatur skillnad som skapar draget i skorstenen.
All förbränning behöver ett jämt drag för att bränsle syreblandning skall bli rätt.
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning