byta panna - beräkna effektbehov

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Danne031 skrev:
André skrev:Hmm så botten+vinden är 220 m2 o källaren 100 m2 = totalt 320 m2 ??
Har jag förståt det rätt då??

Sen brukar det oxå räknas med 50 W/m2 i äldre hus, Då skulle det behövas 11 kW då det är som kallast för att hålla dom 220 m2 ovan jord varm.. Sen så kanske det ska göras andra förbättringar på huset så småning om som gör det energisnålare oxå.. :wink:

Men som sagt det ska nog gå bra med en bionet på 12 kW o 15 kW räcker helt klart även om källaren ska värmas..
Med acktank har man ju en buffert av värme o sen är det ytterst få dagar som det är så kallt, Kan tom röra sej om bara några timmar/år som det behövs lite mer effekt o då kan ju elpatronen gå in o hjälpa till lite...

Det du skulle behöva är panna (bionet) laddomat/termiskventil http://www.esbe.se/nav4880?prodid=1585
Då du verkar ha en cirk.pump mellan panna o tank så är det bara en termiskventil (länk ovan) som behövs om inte den finns, En med 72° termostat blir bra..
Pelletsförråd o skruv o få det installerat, Förråd kan du bygga själv av golvspånskiva för jag antar att du tänkt köra med pellets på bulk/lösvikt..
Såg inte nån shuntsyrning (motor på shunten) på bilden i vedforumet så en Termomatic cbj el automix 20 med innegivare är oxå viktigt att ha då du kör med acktank..
tja, vilket fabrikat är en Bionet? Hittar inte det i något sub-forum..
Kvm har du förstått rätt, dock kan det nog vara så att bara halva källaren kommer värmas upp aktivt. Och vinden kommer inte inredas på ett tag. Fast vi bör väl såklart dimensionera efter maximal uppvärmning så man inte står där om ett par år med inredd vind/källare och otillräcklig uppvärmning..
I övrigt såg jag en laddomat sitta någonstans sist jag var i huset..om det spelar någon roll.. Idag sitter det som sagt en patron i tanken som går tillsammans med cirkpump i botten av tanken och en termostat i pannan.

Senaste idén vi ahr just nu är faktiskt att köpa oss en 500liter olja och hoppas det räcker tills det blir varmare, så vi kan ligga lågt med hela byta panna grejen till sommaren. Det kan ju trots allt vara lite riskabelt att fippla med hela värme och vatten systemet mitt i vintern, något felar så man står där med 3 ungar och inget varmvatten under en vecka hade ju varit sisådär...

Dock är jag tacksam för allt jag lär mig här så länge! :D
En Bionet är Ariterm som tillverkar (fd Thermia) http://www.ariterm.se/filer/BNT+12_SE_080901.pdf

Fint har du laddomat så slipper du investera i en ny.. :)

Du har ju elpatron i acktanken så då behöver du inte investera i elpanna el liknande utan ska kunna värma huset o vv med den elpatron du har i tanken..
Förutsatt att vv tas från acktanken, Det får du kolla upp..

Ja det är ingen dum lösning att antingen köpa lite olja så ni klarar vintern el köra på elpatron i acktanken så länge...

Då vinden kommer att inredas hoppas jag ni isolerar taket ordentligt för det är där största förlusterna är på ett hus..
Övervåningen går inte så mycket till att värma.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Thermia, ok tack =)
VV tas ur tanken för det var varmt i kranen sist jag var på plats, däremot var det svalt i ett par radiatorer. Testkörde på olja lite och efter bara 10min var de kalla ljumma, så förmodligen är värmen splittad på något sätt i dagsläget, hälften från tanken och andra halvan behöver pannans interna cirkpump igång eller rent utav pannans uppvärmning.

Jag tycker bara det låter så lite med 2-stegs 3kw patron som enda effekt på vv och värmen..

Taket ska isoleras i sinom tid, tror inte det är bytt sedan byggnationen -54 :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med 2x3kW så klarar man vv o värme ner till några minus men inte till att klara full temp inne då det är som kallast, Men det kommer aldrig att frysa sönder el så då det troligen kommer att orka hålla kanske 15-17° inne vid dut....
Varje grad sänkt inne temp sänker man förbrukningen/behovet med 5-6%, Det går nästan bara hälften har jag märkt då det är riktigt kallt ute om man sänker innetempen till 15° mot 21-22° (brukar sänka till 15° då vi åker bort några dagar)

Hmmm ja det kan va nån konstig inkoppling men då du byter pannan så ska du koppla så allt (värme/vv) tas från acktanken..
Då kan du även passa på att stoppa in en elpatron på 4,5 kW till om uttag finns på tanken, Då kommer det gå klara full temp i huset trotts rätt kallt ute.. :)

Så som sagt så har du nästan allt utom en ny panna.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Ålrajt då kanske vi t.o.m klarar oss utan att fylla på med olja, får hoppas på mildvinter :P

Hittade förresten en cirkpump till idag när jag var där, den fick fart på värmen i den kalla delen, återstår att se imorrn vilken effekt det har på ett dygn. Jag trodde tidigare att den satt 'ihop' med pannan då den sitter rakt ovanför, men så aktiverade jag en hjärncell och insåg att det gör den inte alls, illa placerad arbetsbrytare bara.

Den där patronen som sitter i mitten av tanken är ju kopplad över en termostat intryckt i dykrör på pannan, vad bör den stå på för temp? Översta tempmätaren på tanken har stått på 45 grader eller så varje gång jag varit där.
Har mig veterligen inget annat sätt att reglera inomhustempen på, förutom termostater på radiatorerna då förstås.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du ser det tar sej.. :D

Undrar om inte dykrörstermostaten som sitter i pannan styr vid vilken panntemp som elpatron ska starta, Eldar du med ved t.ex så startar elpatron då pannan gått ner till under t.ex 45°..
Om du testar o ändrar tempen så bör du höra när det klickar/patron slår till om det är som jag tror det är..
Du har inte nått tempvred på elpatronen i acktanken, graderad 30-90°??
Nu då du fått snurr på cirk.pumparna bör du även få värme överallt om inte nån termostat kärvat förstås, Det går inte fort att höja tempen om huset är utkylt med en 6 kW elpatron.. :wink:

Om du får upp tempen inne till den temp ni vill ha så kan ni både kolla hur kallt ni klarar med 6 kW o även läsa av elmätaren vid t.ex 0° för att se hur många kWh/dygn det går vid den tempen, Då kan man räkna ut ungeför hur mycket erat hus kräver då det är som kallast..
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Jag ropade visst hej för tidigt :roll:

Var där idag och hade typ 15 grader i tanken. Jag ger nog upp nu och kör på olja trots allt :P

Så här ser det ut:

Patronen har en ställbar ratt 30-90 ja, den får spänning konstant.
Termostaten bestämmer över en cirkpump som sitter i marknivå utanför ack-tanken. Dessa 3 delar var fulkopplade i samma arbetsbrytare, därför jag antog att de hängde ihop först, vilket de alltså inte gör.

För att få varmt i halva huset räcker det att ha dessa 3 påslagna så var från början.
Sdan sitter det en cirkpump nära pannan (inte på rör som går in i pannan dock) slår jag på den så skickas det ut varmt i resten av huset, fast det räcker inte för att ha mer än 20 grader i tanken. Patronen fungerar, den drog 4A på varje fas när jag kollade det, konstant då alltså, inte externt styrt på nåt sätt.
Sedan sitter det en intern cirkpump i pannan, slår jag på den också så gör det ingen skillnad.

Det klickar i termostaten i pannan kopplad med första cirkpumpen, jag tror att det är jag som i min hjärna inte får ihop det med hur denna ska stå inställd.

Slår jag slutligen på oljebrännaren så blir det rejält varmt i hela huset.

Känns som att jag lägger ner det här nu, och istället dokumenterar lite bättre till helgen när vi flyttat in och startar en 'kartlägg mitt system'-tråd då.
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm ja det låter som det behöver benas ut lite kring din panna.. :wink:

Vad har du elpatronen temp ställd på??
Kan inte tänka mej att den går för fullt (6 kW) o inte orkar hålla mer än 15° i tanken, Vad är det för temp inne resp ute??

Är det nån beredare i acktanken??
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Patronen står på 60-70 grader. Runt nollan ute och 10-13 inne. Inte ens ljummet i radiatorerna.
Vet inte om det är beredare i tanken, den är så välisolerad och jag har inte rotat kring den tillräckligt ännu.

Känns som att kanske termostaten stänger när den borde öppna eller nåt sånt, för jag fick inte ihop det i huvet..den klickade och pumpen startade när man ställde den väldigt lågt, så stannar pumpen om man istället ställer den på typ 50 grader.

Att du orkar med mig, känner mig lite jobbig :P tack för supporten!
Är helt ok om du lägger ner och återkommer till helgen när jag har både info och bilder :)
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä det här är inte det minsta jobbigt utan bara intressant.. :wink:

Det sitter ju beredare i pannan o då kanske det pumpas över från tanken till pannan då tempen är högre i tanken än på pannan/dykrörstermostaten, Om det körs som en laddomat 4030.. :?
Hmm börjar bli lite trött tror jag, Då skulle den ju hålla tempen i tanken som du ställt in elpatronen på om inget uttag sker = varm tank o kall panna/radiatorer..

Återkom gärna med mer info då du benat ut hur det är kopplat på ett ungefär, Jag åker bort imorgon men är hemma på lördag igen o då vill jag ha mer info o gärna bilder... :D
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Hejhopp! Tack vare Felia har vi varit utan telefon, tv OCH internet sedan inflyttning i fredags! :shock: har väl varit sisådär speciellt för 3 ungar :p en annan har haft häcken full.

Kort story, det verkar som min 2stegs 3kw patron bara kör på 3kw, då detta inte räckte för att få upp värmen så körde jag igång oljan i fredags. Så där slutar storyn ungefär, det blir varmt som fan i all fall.

Men, kanske lite för varmt på sina ställen :? så jag återkommer ikväll när mer tid finns över (fick nätet för 10 min sedan).

Ville bara updatera lite så länge.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja med 3 kW klarar man sej inte långt om huset ska värmas, Förmodligen har dom väl bara kört elpatron som backup till vv på sommaren o då räcker det gott med 3 kW...
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Eftersom ungarna för tillfället ockuperar rummet med stationära burken tänkte jag slänga in nån fråga här tils jag kan få in lite bilder.

Jag har läst lite om skiktning, vad innebär det? Olika temp i ack-tanken på nåt sätt? Jag har nämligen runt 70 i toppen och pannan står på 70, sedan i mitten och botten har jag 60-65. Låter inte som någon vidare skiktning eller...

Vilken temperatur 'måste' pannan stå på? Radiatorerna blir ju brännheta hur fasen jag än vrider på rattar vid panna och tank. Såvida jag inte ställer ner det riktigt lågt såklart, eller ställer termostaterna på radiatorerna lågt.
Jag tycker nämligen oljan närmar sig slutet illavarslande fort och tänkte jag kanske kan ställa ner lite :o
Sedan har jag hittat en ratt på en T-koppling ovanför pannan vid en cirkpump, den är graderad 0-10. Fick se att morsan ställer sitt 'ut' vatten med en liknande så jag tänkte att det är väl som en manuell shunt. Tror den sitter mellan till och retur på värmen. Fast jag tycker inte det blir någon särskild skillnad på radiatorerna när jag sänker.. Den snurrar varv efter varv, ska den göra det eller kan den ha pajat? Alltså ska den bara gå att vrida 0-10 eller hela varvet runt.. Den plaskar i alla fall i rören när jag snurrar den.

På fredag bör jag ha tid för en riktig tråd för då flyttar grabbarna ut ur vrt sovrum/datorrum! :)
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Skiktning är när vattnet skiktar sej så du får ett skikt som är varmt/kallt där det varma är ovanpå det kalla, Men nu vet jag inte hur det är hos dej då pannan håller vattnet konstant varmt o det kanske då även pumpas runt hela tiden mellan panna/tank o då blir det ingen skiktning..
Men om du värmer hela tanken varm o sedan stoppar pumpen mellan panna/tank så ska det skikta sej men då bör du få ordning på shunten som du anger har graderingen 0-10, Helst så ska den va motorstyrd/ha shunstyrning så den bara skickar ut tillräckligt varmt för att hålla rätt innetemp..
0 ska den vara stängd o 10 max, Den går vrida varvet runt men ratten ska ha en markering som du kan ställa mot graderingen annars kan du ta bort ratten o kolla så den fasade sidan är mot graderingen..
Om den har shuntat ut max/70° vatten så är returen så varm att om du bara kollar tvärt genom att vrida den kanske det inte märks så mycket skillnad uten du får vänta ett tag så det hinner pumpas runt o kylas av i radiatorerna..

Med 70° i tanken kanske det räcker att ha den på 3:an el 4:an, Cirk.pumpen kan du oxå köra på 1:an då det om inte annat drar mindre ström tills det är fixat som det ska va.. :wink:
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

6 dagar sedan vi slog på oljan nu och flyttade in, 250 liter har gått åt ifall mätaren på tanken funkar som den ska :shock: visserligen har det varit vinterns kallaste vecka med neråt 10 minus ett par dagar, men ändå! Känns inte helt bra i magen (plånboken).

Ska titta närmare på shunten sen, radiatorerna är i stort sett lika varma fast jag drog ner den från 9 till 4. Tack så länge ska du ha.
Mitt lilla projekt
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Halva rebusen löst :)
La märke till att det sitter en termometer på tilloppet till radiatorerna, alldeles efter shunten. Den visade sig fungera alldeles utmärkt, det var bara jag som inte kände skillnad på 65-70 och 50-55 :roll: Drog ner shunten ordentligt och det tog bara minuter innan jag såg tempskillnad på termometern, så jag la mig vid 3 ungefär och sänkte även cirkpumpen lite (gammal med typ vridhandtag av metall, såg inte graderingen först)
Nu är framledningen till radiatorerna på 40-45 grader och det känns som om det räcker. Hoppas det syns på oljeförbrukningen bara!

Tusen tack André :D

Förresten, skiktning i ack tanken, än det något man eftersträvar eller kvittar det sak samma? Eftersom tempen är inom 5 grader från topp till botten så antar jag att min laddar underifrån och dessutom kanske vispar omkring lite.. Ska undersöka nogrannare.
Mitt lilla projekt
Skriv svar