Vart förbrukningen lägre med sänkt pump hastighet??Paddington skrev:Tack Vedprofilen !Ved Profilen skrev:Därför att jag har värmemängdsmätare och har koll på olika system.Paddington skrev: Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1....
Vedprofilen...vad är anledningen till att cirkulationspumpen skall gå på 1 ?
/Paddington (som hittills kört på maxfart utan att funderat på varför... :wink: )
PS Ursäkta att jag snodde tråden en liten kort stund :wink: :wink: :P
Delvis mitt eget ,och mitt hus skiljer sig inte mycket från andras.
Men testa och sänk din pump till lägsta läget och börja injystera ditt system också kommer du att märka skillnad på förbrukning oavsett om man eldar Olja/El/ Pellets eller ved.Speciellt när det börjar bli effekt behov som vintertid.Jag har naturligt vis inte koll på ditt hus vad gällande pumpar eller effektbehov men generellt stämmer det jag har testat.
Jag har själv den minsta grundforspumpen i mitt hus som går på läge ett men har även fått lov att strypa på kranen från returen från elementena
för att få rätta flödet .
Kollade nu flödet på min retur är 70 kubik/ timme är hyffsad kör jag pumpen på läge två är flödet 105 kubik /timme då får jag samma temperatur fram till elementena som jag får i retur,det vill jag inte ha.Läge tre på pumpen tänker jag inte ens prova!!
Man vill ju ha en så stor temp diff som möjligt mellan framledning och retur..
Bra med ditt inlägg!
Ved Profilen
Jag har av slentrian och okunskap kört på läge 3 under 8 år...Igår åkte den ned på läge 1 ! :lol: :lol: :P
Ved profilen..