Pellets på Bauhaus

Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Pellets på Bauhaus

Inlägg av Becker »

Någon som har provat 38.95:- / 15kg = 2.60 per kg

Bauhaus ligger för långt bort för mig :(
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Tack för tipset. Blev korv med mos, ett snabbt besök på Bauhaus och 10 säckar köpta. Var äkta baltpellets från naturkraft.nu. De som köpt från naturkraft verkar nöjda vad jag kan se.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Hade du skippat korv och mos,så hade pelletsen blivit billigare :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

slagg

Inlägg av jode »

Slaggar lite mer i brännarröret än vad rindi (byggmax) som jag kört ett och ett halvt år gör. Var trogen kund där tills de höjde priset. Är ändå hyfsat nöjd och 15 kg är mycket lättare att bära än 16... eller är det säckformen. Gav dessutom 37.95 (2,53/kg) men det var en vecka sedan.

De har även hemgjorda??? för 39.95 per kilo på Bauhaus barkarby. de ser fina ut nästan som Fredells som ialla fall i min erfarenhet är de bästa.
CTC Total 83 med PX21
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Efter larmet om baltpellets på Bauhaus har jag nu kört med denna vara i ett par veckor. Ligger i 15 kg säckar och priset blir 2597 per ton.
Inte särskilt billigt i alla fall och jämfört med priset på Stora Enzo pellets är det närmast ett skandalpris.
Dålig pellets går att elda men då ska den i så fall vara billigare än kvalitetspellets.
Är helpuckat att betala dyrt för dålig vara hos tyskt monopolföretag som bara är ute efter att slå ut sina svenska konkurrenter och sedan bli ensamma kvar på marknaden.

Har provat några dagar utan automatisk uraskning och sedan kört några dagar med uraskning.

Resultat kan sammanfattas: För brännare med automatisk uraskning fungerar pellets från naturkraft.nu bra. Har man inte automatisk uraskning så välj riktig träpellets.

Pellets från naturkraft.nu bygger upp en halvhård askkaka som hindrar normalt lufttillträde till elden och brännaren börjar sota.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
KalltSomFan
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 nov, 2008 16:42
Ort: Järfälla

Inlägg av KalltSomFan »

Har eldat med Naturkrafts pellets ett par år. Mycket bra pellets enligt mig. Dessutom serviceminded personal och snabba leveranser. Sotar inte hos mig. Kolla inställningarna vid pelletsbyte? ;-)
CTC1100 Pellx 2008, 6m skorsten insatsrör.
150 kvm 2-plan.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Abene!

Vad är det för larm om baltpellets du menar?

Tänkte nämligen prova några säckar från Bauhaus då min leverantör Bioshop har kursat?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Nä inget larm egentligen. Kändes ju rätt ovanligt bara när någon gav tips om BILLIGARE pellets.
Prova. Kan du få askkakan att hamna utanför rostret i själva eldröret kanske det fungerar bra på VikingBio. Hamnar kakan på rostret så förändras lufttillförseln när rostret täpps igen.
Kakan blev för mig hårdare än en veteskorpa och 2 cm tjock.
Har aldrig sett några kakor tidigare med den här brännaren när jag kört utan uraskning och med Rindi eller Vida pellets.

Edit: Direktciteringar skall undvikas, borttagen. / Roli moderator
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
chevy-34
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 18:46
Ort: trollhättan

Inlägg av chevy-34 »

jag har kört med maturkrafts pellets, ca 1200kg har passerat min roslagsbrännare, ingen ändring av inställningar från förra årets byggmax pellets eller något, har funkat utmärkt...
Bor: har ett litet hus (snart) 60m2
Panna: en diom el/olja 1987
brännare olja i dag, nån finsk tror jag
inga ack tankar
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Har nu kört ett prov med pelletsen från Bauhaus och vill inte påstå att jag är nöjd.
Inga problem med aska eller förbränning på något vis, men snacka om sintring.
Då jag kör Biona så är det ju lätt att se hur mycket det blir vid varje uraskning då man tömmer sintringskoppen då också.
Och med den intervall som jag kör på askning så har det tidigare blivit ca. 10 mm med sintringsrester i koppen.
Nu var jag nyfiken och tittade lite tidigare, då det var dags att köpa mer pellets häromdagen, och då var koppen full!!!
Och inte med de rester som brukar vara fallet med "normal" pellets utan en mer grusformig substans.
Nej, jag återgår till svenska pellets. De få kronor man tjänar på "fulpellets" är inte värt det slitage som blir, iallafall i min brännare, jämfört med riktig vara.
Lyckades nu också få tag på 6mm´s på Byggmax Upplands-väsby så då blir kvarnen tystare också.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Va var det för märke ? Tänkte på att det var 15kg säckar, kan det vara samma märke som byggmax ?

Edit: Direktcitering undviks, borttagen. / Roli moderator
CTC 171b PX21 -04
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ny sändning pellets på Bauhaus Barkarby. Ska vara samma fabrikat som tidigare. Ligger i omärkta 16 kg säckar, priset detsamma 38,95.
Kontrollvägning av en säck visade på 14,4 kg.
Förra sändningen gick bra att elda. Det blev hårda askkakor men de blåstes ut i pannan av tryckluftsuraskningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

I Bromma var det också slut. Skall tydligen komma in mer i början på veckan. I Bromma fanns det både omärkta och Naturkraft. Men tror alla var 15kg säckar.
Har dock inte börjat elda mina än. Lite Rindi kvar.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag kör mina första 6 ton från Naturkraft vilket blev mycket billigare för mig och jag märker ingen skillnad mot Agrol eller Neova.
Det slutade på 2,71 kr/kg med frakt . Tycker också att säckarna är lättare att hantera.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Skulle köpa pellets på bauhus Birsta, Pelletsen var mörkbrun och det var 10% pelletsspån i påsarna. Tvivlar också att det verkligen var 15kg i säckarna. Säckarna var genomskinliga , ingen text.

Jag avstod köp :)
CTC 171b PX21 -04
Skriv svar