Albinpannan trio 330 + Ecotec a4

Goopher
Ungskog

Albinpannan trio 330 + Ecotec a4

Inlägg av Goopher »

Hej!

Har precis flyttat in ett hus där det sitter en Albinpanna Trio 330 -90 med påkopplad acktank på 500 liter med elpatron och varmvattenberedare då den i pannan har gått sönder.

De tidigare ägarna har eldat med el och det ser jag inte som ekonomiskt försvarbart.

Till saken är att svärfar precis har kopplat på sig på fjärrvärme, så därför har jag blivit lycklig ägare till en Ecotec A4. :D

Men min fråga är, kan jag koppla in den i pannan eller är det mycket strul. Ecotecen är ju uppåtbrinnare så den kräver ju lite utrymme som jag har förstått det. I Pannan så sitter det nu en framåtbrinnande oljebrännare, så en framåtbrinnare hade kanske varit det bästa. Men jag har ju min ecotec som jag vill använda. Kan jag sätta in den i oljekammaren iaf, eller lämpar den sig bättre i vedkammaren?
Jag tycker att vedkammaren kanske vore mer lämplig med askutrymme och så. :) Men vad vet jag?

Jag kontaktade en installatör i förra veckan som skulle höra av sig, men han har ännu inte gjort det så därför vänder jag mig till experterna på detta forum i väntan på att han behagar höra av sig.

Tacksam för svar och tips och ideer.

Om kombon Albinpanna 330+ecotec inte är lämplig eller optimal, vad finns det för alternativ?
Finns det någon bättre begagnad panna för ecotecbrännaren? Då jag inte ser utbytet av pannan som ett direkt problem, bara man kan hitta ett prisvärt alternativ.(läs Max 10000)

Mvh Gustav
Ecotec A4 brännare monterad i en Telluspanna F8D, påkopplad mot en ackumulatortank 500l laddas med laddomat 21-60, varmvattenberedare i tanken. :)
Dragregulator monterad i skorstenen.
Å alltihop sitter i en taskigt isolerad funkisvilla från -46
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Albinpannan trio 330 + Ecotec a4

Inlägg av Eldvin »

Ja du,,Gör dig av med ecotäcken å skaffa en framåtbrinnande brännare å sätt den på oljedelen.En till 500 tank så kan du elda med ved om de skulle behövas.
Goopher
Ungskog

Inlägg av Goopher »

Är det så illa, vad kan ni rekomendera för brännare till allbinpannan då?
Är en Px21 någonting att ha eller vad ska man satsa på?

Mvh Gustav
Ecotec A4 brännare monterad i en Telluspanna F8D, påkopplad mot en ackumulatortank 500l laddas med laddomat 21-60, varmvattenberedare i tanken. :)
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Hur du än vänder dig så kommer en uppåtbrinnande brännare bli misslyckat! Ecotecen du har, har rätt dåliga möjligheter till en exakt injustering.Å lågan kommer slå i taket å då sotar det!! Hade det vart en Bioline så kan man justera riktigt bra,men faktum!! Ta en ren frammåt brinnande. Vad du sen än väljer så har du ändå rumpan bak .Alla brännare har sina fel å brister.Baxi tex har plc så man ser vad man ställer å trycker på,Px21an har skruvpottar ,Ep18 har åxå plc men har ett begränsat effektområde men e rätt enkel å hålla på med,har underhållsfyr om man vill ha det.Värmebaronen anses som klen i godset,men mycket av det beror på att folk ställer på dom för hårt.
AxS
Ungskog

Inlägg av AxS »

[Hallå Gustav!
Klarar du av att montera A4:an så att du får ca:15cm mellan brännkopp och taket i oljebrännarutrymmet så går det allt köra där. Kanske dåligt med askutrymme men....går kanske fixa askutmatning om det skulle behövas. Jag har själv kört en A2:a -95:a till i höstas i en trång gammal panna. Nu ersatt av en Bioline 20 i samma panna. Det verkar vara ett rackarns nertrackande på Ecotec här eller har jag fattat helt fel tro???
Din brännare var ju gratis...Lycka till :D
[/b]
Pelletseldare sen-95.
CTC261-65.Ecotec Bioline20-06 inköpt beg-11 tid A2:a-95. 12m murad skorsten.
Timmerhus byggår 1904 1½ plan+Delvis uppvärmd källare.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,

Missta inte folks rekommendationer för nedrackande av brännaren...

Har själv inte testat A4:an då den inte passar min panna, men av välmening så skulle jag rekommendera dig att titta på en framåtbrinnande brännare i just DIN panna.

Du kan nog få till det och få det att funka hyfsat men i grund och botten så kanske det är en mindre lämplig kombination.
En möjlighet är ju att sälja A4:n och köpa en framåtbringande brännare, detta är betydligt mycket enklare än att göra tvärtom, byta panna :-)

Monterar man en pelletsbrännare i en oljepanna så vill man oftast se till att man har så mycket ytrymme som möjligt för aska, detta för att slippa aska ur eländet med mindre intervall än en vecka, vilket man ofta brukar se som en smärtgräns.

Så ur detta perspektiv är det mindre lämpligt att pressa ner brännaren onödigt långt.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Eldvin skrev: ....Ecotecen du har, har rätt dåliga möjligheter till en exakt injustering.... Hade det vart en Bioline så kan man justera riktigt bra......
Hmmmm, A4 eller Bioline från EcoTec har ingen betydelse det är i grund och botten samma brännare. Det är endast namnen som skiljer, så inställningsmöjligheterna är lika.

Goopher:
Kan inget om pannan så jag kan inte säga om det är en framåtbinnande eller uppåt brinnande som gäller i just din panna. Men kan bara hålla med övriga inlägg om att det är skillnad med "fel" brännare i "fel" panna. Är det nära till "tak" i förbränningsrummet så är det inte en EcoTec som du skall ha i pannan. Man brukar säga att det skall vara 15-20 cm över brännarkoppen till vattenmantlad plåt för att det skall bli bra. Är det inte det så är det en framåtbrinnande eller en brännare med lågriktare som du skall ha.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Japp.I all välmening till frågeställaren .Bara för att nån kör med en viss brännare till en viss panna så betyder det inte att det e den bästa lösningen.Å varför krångla till det å jävlas helt i onödan! bara för att man fått grejjerna?? Och jag vet att albin är låg i oljedelen,å på vedsidan lika så! Å vad det gäller många av albins pannor så va dom inte dom effektivaste på vedsidan å då tycker då jag att det vore dumsnålt att knöla in en uppått brinnande sak bara för att det är gott om ask utrymme.För pannan lär ju ska sotas en gång i veckan allafall.
Goopher
Ungskog

Inlägg av Goopher »

Jag har varit och kikat i pannan lite nogrannare nu och konstaterat att de nog är bra svårt att knöl in ecotecen. Men nu har jag fått nys på en bättre begagnad px21 20 kW för en rimlig peng. Vill inte att det ska kosta för mycket då jag är smålänning, och inte riktigt vet om pellets är något för mig och inom en 2 årsperiod så räknar jag med att möjligheten för påkoppling på fjärrvärmenätet om jag skulle vara för lat för pellets. :) Men en sådan borde väl vara möjlig att knöla in, den är ju framåtbrinnande iaf. Och tittar jag på vad oljedelen har för effektområde så står det 15-30 kW så då måste väl den funkar eller är jag helt ute och cyklar? Ska man räkna om effekten när man kör på pellets?

Mvh Gustav
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,

Får du PX21:an för en rimlig peng och den ser bra ut i brännarröret så kör, du bör dessutom ha ett chipp med version 6.2 eller högre. Räkna med 1800-4700 för nytt brännarrör beroende på vilket du köper, om du behöver uppgradera chippet så är det några hundralappar.

En grundregel (med undantag) är att du ska köra pellets max på ca 50% av oljeeffekten detta beroende på att pelletsen utvecklar mer rökgaser än olja. Så en PX21 funkar fint den kan du ställa in till lagom effekt till pannan.

Det är lättare att passa in en framåtbrinnande brännare som PX21, B16, VikinBio, mfl i din panna än en uppåtbrinnande.

/Peter
Goopher
Ungskog

Inlägg av Goopher »

Är det något särskilt jag ska kika efter när jag tittar på en begagnad brännare. Kolla in brännarröret, check, men vad är det jag ska titta efter då, deformationer och färgskiftningar eller är ska jag kolla om röret "brunnit upp" :)
Något mer?

Mvh Gustav
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Till din albin så torde ca 15 kw funka.Det ser du sen på rökgas tempen,Men om det ska duchas till faan löser av så kan du gå upp lite,eller köpa snålspolande munstycken. :)
Goopher
Ungskog

Inlägg av Goopher »

Nu har jag gått och skaffat mig en KMP px21 som jag tyckte verkar ganska så bra, har börjat installera den och luskat ut hur jag ska få till det mesta. Men nu när jag håller på så dyker det upp lite frågor. Den är som sagt inte helt inkopplad än så jag har inte kunnat testa mig fram till hur det fungerar än.
Men iaf, här kommer mina frågor.
1. Temperaturen, när jag läser instruktionsboken så kommer jag fram till att man ställer in starttemperaturen, dvs när brännaren ska starta på potenciometern på brännarens manöverpanel. Men var ställer man in temperaturen när brännaren ska sluta elda? Eller är det en förutbestämd temperatur som inte går att ändra?
2. Ska man köra med lågeffektsläge eller inte, de flesta verkar förespråka utan lågeffekt, men varför?
3. Jag har en panna med shunten till elementen på pannan och en vv-beredare i ack-tanken, ska tempgivaren sitta i pannan eller tanken då? Min plan är att sätta tempgivaren i dykröret som var till termostaten för oljebrännaren, och överhettningsskyddet på utgående rör från pannan till acktanken, är det en vettig ide?
4. Tempgivaren jag har är ca 7 mm i dia och dykröret är ca 14 mm, är det bara att knöla in tempgivaren och köra eller ska jag försöka att få tag i ett rör som passar i röret och med tempgivare i för exaktare mätning?
5. Är det något mer som jag bör tänka på innan jag kör igång? Exempelvis måste jag preparera pannan på något vis eller är det bara att starta och köra å se vad som händer, ska skaffa mig en stektermometer för att kunna mäta rökgaser.
6. Det pratas en hel massa om tubolatorer hit och dit, vad är det för något är det något som sitter i min panna oxå och är det i så fall något som jag måste ordna med och var sitter dom i så fall?
7. Måste jag tänka på något särskilt gällande draget i skorstenen och så vidare?
8. Tidigare i tråden så pratades det något om att man skulle ha chip 6.2 eller senare, varhittar man där det står vad det är för chip man har?

De var nog alla frågor som jag hade för tillfället, hoppas det finns någon vänlig själ där ute som har svar på mina frågor.

Mvh Gustav
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,

Grattis till köpet hoppas du ska bli nöjd med ditt val!

1. Hysteresen är fast std 12grader finns ett 20grader ver att tillgå oxå.
2. Lågeffekten, brukar man koppla ur pga den ofta ger upphov till problem, börja iaf med den urkopplad.
3. Vad prioriterar du varmt vatten eller varmt i elementen :-) Skämt å sido du skulle behöva en acctank styrning från tex E-Kontroll, den är enkel att koppla in, kortslutning i tempgivare betyder elda, avbrott betyder sluta elda... Men en fråga tjänar du verkligen något på att köra acctank till den pannan?!?! Jag kan inte din panna men eftersom du kör elementen från den så misstänker jag att den är på relativt stor volym vattenmässigt...
4.Knöla in tempgivaren i bef hål se till att den får kontakt metall mot metall, ev kan man kila fast den med en penna eller något...
5.Köp en stektermometer och peta in i rökröret FÖRE dragavbrottet, har du inte dragavbrott ordna det...
6.JAg misstänker att du inte har några turbulatorer utan bara ett stort rör som leder rökgaserna till skorstenen. Kolla själv följ rökkanalen mot skorstenen, hittar du ett gäng typ 6-9 rör ca 40mm dia som rökgaserna passerar så är det isf där turb ska sitta, men som sagt jag tror inte din panna är konstruerad så. I vilket fall som helst är det nyttigt att kolla pannans rökgångar då ser du var du kommerbehöva sota ;-)
7. Dragavbrott måste du ha, har du ingen lucka på rökkanalen mellan panna och skorsten eller en inmurad dito, kontakta Olle45 här på forumet så hjälper han dig.
8. Lätta på den gula kåpan och snegla på chippet som sitter på kretskortet strax under temppotten, det borde sitta ett klistermärke på den. Versionen står på klistermärket. Du kan oxå få en hum genom att kolla tillverknings år, tillverkningsår 2006 och senare har ver6.2 eller högre. Samt du märker oxå på hur länge den fläktar efter en eldningscykel, har för mig att den kör fläkten 5-10 efter att den eldat färdigt på en ver 6 eller högre. Sök på forumet så hittar du en tråd om vilka features som kom med vilken version. HAr du ver 5 eller tidigare BYT, ver 6.2 och uppåt lirar fint, klart det är gött med senaste alltid lite extra som är fixat.

Hoppas du känner att du fått svar om inte fråga på!

/Peter
Goopher
Ungskog

Inlägg av Goopher »

Hej!

Tror jag fick kläm på det mesta där. Men.... ;)
Vad menar du med hysteresen, är det att om jag ställer starttempen till 60 så eldar den till 72 alternativt 80 grader beroende på vilken modell man har? Hur vet man vilken man har?
Tror inte att jag har något dragavbrott, vad gör ett sådant är det för att få ett jämt drag i skorstenen eller?
Hade inte behövt ha acktank till pannan igentligen men det är för vv-beredaren, den som sitter i pannan har gått sönder och då istället för att skicka iväg pannan på svetsning så installerades en tank med vv-beredare.

Tack för snabbt svar.

Mvh Gustav
Skriv svar