Stänga av pump
Stänga av pump
Hallå! Nu äntligen har jag kunnat stänga av cirkulationspumpen hemma, undrar dock en sak, skall jag även stänga av alla element, dessa står nu på max, då jag kör med innegivare cbj...
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag vrider ner CBJ:ns givare till 10 grader, och låter elementen vara på. Motionera pumpen med jämna mellanrum.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Prima virke
Men.... om man inte har en givare då?
Ska elementen skruvas ner till MIN eller stå kvar på sitt nuvarande läge?
Jag har skruvat ner mina i MIN-läge, men är osäker på om det är "rätt" eller "fel".
Ska elementen skruvas ner till MIN eller stå kvar på sitt nuvarande läge?
Jag har skruvat ner mina i MIN-läge, men är osäker på om det är "rätt" eller "fel".
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Om jag kommer ihåg det så försöker jag väl köra pumparna en gång i månaden eller så, inte så himla noga tycker jag, även om jag har glömt att motionera pumparna ibland så har någon pump aldrig fastnat för mig.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Pannrumstomte!
Jag har inte läst igenom hela tråden så det här är kanske sagt tidigare?
Om man ska göra något med termostaten sommartid så ska man i så fall öppna dem helt. Det finns en liten risk att de annars fastnar i stängt läge.
Det räcker inte alltid att stänga av pumpen. Om pannan är varm så blir det ofta en viss självcirkulation så det bästa är om man har en ventil att stänga, då är man säker.
mvh
Om man ska göra något med termostaten sommartid så ska man i så fall öppna dem helt. Det finns en liten risk att de annars fastnar i stängt läge.
Det räcker inte alltid att stänga av pumpen. Om pannan är varm så blir det ofta en viss självcirkulation så det bästa är om man har en ventil att stänga, då är man säker.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör