Ni som kör modulerande, ......

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Ni som kör modulerande, ......

Inlägg av vatsug »

Ni som kör modulerande effekt , vid vilken framledningstemp går brännaren över i högeffekt,ej vv-tapp. Jag har sett att vid ca 30 graders framledningstemp går den på lågeffekt till avslag vid ca 78 grader , men är framledningstempen 32 grader går den på lågeffekt till ca 75-76 grader för att gå över i hög, dom sista graderna. Har ni något liknande ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
KAN SJÄLV ?
Prima virke

Re: Ni som kör modulerande, ......

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

vatsug skrev:Ni som kör modulerande effekt , vid vilken framledningstemp går brännaren över i högeffekt,ej vv-tapp. Jag har sett att vid ca 30 graders framledningstemp går den på lågeffekt till avslag vid ca 78 grader , men är framledningstempen 32 grader går den på lågeffekt till ca 75-76 grader för att gå över i hög, dom sista graderna. Har ni något liknande ??
Mvh Vatsug
En liten nybörjar fundering. :idea:
Övergår inte brännaren till högeffekt efter 20 min vid modulerande drift :?:
Kan det vara så att din brännare inte hinner värma upp till 78 grader på 20 min när framlednings temp är något förhöjd :?:
Jag kanske är helt ute cyklar :oops:
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

KAN SJÄLV ? skrev: Jag kanske är helt ute cyklar :oops:
Näe, enligt min manual går brännaren 20min på lågeffekt för att sedan övergå till högeffekt.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
KAN SJÄLV ?
Prima virke

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

:D Va bra :D
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Att det är tiden som styr mellan låg respektive hög-effekt, tror jag att vatsug är medveten om.
Det JAG tror han undrade var om era/våra pannor "orkar" upp i temp på bara lågeffekt, eller om den måste över på högeffekt den sista stunden.
Förmodligen har han märkt en skillnad mellan att shunta ut 30 grader respektive 32 grader.

Personligen har jag alltid kört på modulerande, men har slagit om till att bara köra på lågeffekt. Verkar än så länge fungera hur bra som helst!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
KAN SJÄLV ?
Prima virke

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

DavidU skrev:Att det är tiden som styr mellan låg respektive hög-effekt, tror jag att vatsug är medveten om.
Det JAG tror han undrade var om era/våra pannor "orkar" upp i temp på bara lågeffekt, eller om den måste över på högeffekt den sista stunden.
Förmodligen har han märkt en skillnad mellan att shunta ut 30 grader respektive 32 grader.

Personligen har jag alltid kört på modulerande, men har slagit om till att bara köra på lågeffekt. Verkar än så länge fungera hur bra som helst!
:? Om det är som du tror så vore det ganska intressant att veta
vilken hysteres han har.
Ju lägre temp på tillslaget ju längre tid tar det ju att komma upp till 78 grader. Om han har stor hysteres tar det kanske mer än 20 min oavsett vad han shuntar ut för temp.(Rätta mig gärna om jag tänker fel) :oops:
Jag har en liten hysteres på min termostat, därför använder jag startfördröjning också.
Blir startförd. för lång hinner inte min brännare värma upp till avslag på 20 min och går då över till högeffekt.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Om man bara kör med termostatens hysteres orkar pannan upp i temp om det inte är för kallt ute, -2, men använder man startfördröjning så går den på högeffekt i några minuter. Därför kör jag bara på lågeffekt tills det blir så kallt att man behöver högeffekt för att klara värmebehovet.
tror jag att vatsug är medveten om
Jag tänkte inte efter innan jag skrev men vatsug, gammal i gemet måste haft en annan tanke bakom frågan. :oops:
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
KAN SJÄLV ?
Prima virke

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

kenhje skrev:Om man bara kör med termostatens hysteres orkar pannan upp i temp om det inte är för kallt ute, -2, men använder man startfördröjning så går den på högeffekt i några minuter. Därför kör jag bara på lågeffekt tills det blir så kallt att man behöver högeffekt för att klara värmebehovet.
tror jag att vatsug är medveten om
Jag tänkte inte efter innan jag skrev men vatsug, gammal i gemet måste haft en annan tanke bakom frågan. :oops:
Man kanske skulle testa och gå över till bara lågeffekt.
Märker du någon skillnad på pelletsförbrukningen eller kör du så för att spara på grejerna :?:
Det är nog med vatsug som du tror, han får väl utveckla sin fråga ytterligare :wink:
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Har för mig, är nästan helt säker, på att jag har sett här på forumet att vatsug har Värmebaronens panntempgivare, hysteres 16 grader, alltså startar hans panna vid ca. 62 grader, precis som min. därför antog jag att han menade som jag tänkte!

Men eventuellt kanske kan även jag ha fel! :wink:
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

KAN SJÄLV ? skrev: Märker du någon skillnad på pelletsförbrukningen eller kör du så för att spara på grejerna :?:
Jag kör så här för jag tyckte att det var onödigt att köra på högeffekt några minuter, hinner knappt stabilisera sig efter övergången. Efter att jag började köra så här har jag upptäckt att det är väldigt sällan som jag behöver använda högeffekt, oftast blir det bara lite längre gångtider (bra eller dåligt).
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

För mig är det så här:
Hög effekt: hög förbrukning
Modulerande effekt: Medel förbrukning
Låg effekt: Låg förbrukning

Så jag kör enbart på låg nu, får se om det orkar med när det blir kallare.
deleted
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Visst vet jag att det är tiden som styr mellan låg o högeffekt, när man kör modulerande. Det jag ville få fram är att när framledningstempen är ca 30 grader så hinner pannan värma upp från 62 till 78 grader i lågeffekt,dvs det tar ca 20 min, men är framledningstempen ca 31 grader så hinner den ej komma upp i 78 grader på 20 min utan går över i högeffekt. Detta var bara en liten iaktagelse, att brytpunkten går vid ca 30 grader på min panna. Därför undrade jag bara om ni andra har något liknande.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Fint!

Då var det med andra ord som jag antog!

Har kört drygt en vecka nu på bara lågeffekt och tycker mig se en markant skillnad i pelletsåtgång.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Skriv svar