Att skydda sig från brand: Funderingar...
Att skydda sig från brand: Funderingar...
Allteftersom fliseldning och pelletbrännare blir allt mera allmänna så kommer tyvärr brandtillbuden att öka, och i våra länder måste vi ju ha värme i mängder när vintern kommer.
Och det är ju inte enbart pelletsbrännaren som orsakande part.
Jag har i flera år tänkt på hur det skulle vara bäst att skydda sig från brand i det utrymme som kallas för pannrum.
Idag finns det ju vissa tillämpningar samt krav på hur en pelletsbrännare skall släckas men det gäller ju enbart den del av brännaren som har vatten-munstycke, händer något utanför detta begränsade område så hjälper det föga...
Och det enklaste verkar vara vattensprinkler som ansluts till vattensystemet, ingen pump behövs då. Negativt är vattenskadorna.
Men jag kan tänka mig att det inte går för sig på grund av något reglemente??
Vad säger Brandskyddet?
Ett annat system finns: släckningsdimma= krav på en kraftig pump
Dock en stor fördel, minimala vattenskador!
Tankegångar och förslag från er sida?
Mekaniker
Och det är ju inte enbart pelletsbrännaren som orsakande part.
Jag har i flera år tänkt på hur det skulle vara bäst att skydda sig från brand i det utrymme som kallas för pannrum.
Idag finns det ju vissa tillämpningar samt krav på hur en pelletsbrännare skall släckas men det gäller ju enbart den del av brännaren som har vatten-munstycke, händer något utanför detta begränsade område så hjälper det föga...
Och det enklaste verkar vara vattensprinkler som ansluts till vattensystemet, ingen pump behövs då. Negativt är vattenskadorna.
Men jag kan tänka mig att det inte går för sig på grund av något reglemente??
Vad säger Brandskyddet?
Ett annat system finns: släckningsdimma= krav på en kraftig pump
Dock en stor fördel, minimala vattenskador!
Tankegångar och förslag från er sida?
Mekaniker
Då långt fler bränder uppstår pga. glömde stearinljus, överhettat friturolja och trasiga elektroniska apparater (TV/radio osv.) känns det som att börja i helt fel ända att skydda mot det som sker mest sällan.
Det är knappast något vett i att skydda sig mot brand i pelletsen när risken för detta kanske ligger på 1-5% av risken för att andra delar i huset orsaker brand, ska man då ha ett brandskydd vore det viktigare att HELA huset skyddas.
Då många bränder har startats vid att folk har levande ljus i mängder vid strömavbrott måste detta släckningsystem klara sig utan extern strömförsörjning och då en hel del har egen brunn kan man alltså inte förlita sig på vattentrycket.
Detta betyder i enkelhet att det måste vara t.ex. halon-skydd eller släckningsdimma som kan förlita sig på en egen batteribank.
Det är knappast något vett i att skydda sig mot brand i pelletsen när risken för detta kanske ligger på 1-5% av risken för att andra delar i huset orsaker brand, ska man då ha ett brandskydd vore det viktigare att HELA huset skyddas.
Då många bränder har startats vid att folk har levande ljus i mängder vid strömavbrott måste detta släckningsystem klara sig utan extern strömförsörjning och då en hel del har egen brunn kan man alltså inte förlita sig på vattentrycket.
Detta betyder i enkelhet att det måste vara t.ex. halon-skydd eller släckningsdimma som kan förlita sig på en egen batteribank.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Naturligtvis uppstår fler bränder av andra orsaker än pelletseldning men,
Pelletseldning (och andra värmekällor med öppen låga) är ju en brandrisk.
Man måste ju så klart jobba för att minimera riskerna och begränsa skadorna även om pelletseldning i sig står bara för en liten del av alla bränder.
Min åsikt är att en (1) brand är en för mycket.
Jag har funderat en hel del på tekniska lösningar för att automatiskt släcka en brand i min pelletsanläggning och tar tacksamt emot alla förslag på lösningar.
Har (naturligtvis) en brandvarnare monterad i taket just över pelletsbrännaren. Den varnar och kan hjälpa oss om vi är hemma, men vad händer då ingen finns på plats?
Har också katter och en hund som förmodligen är hemma om det skulle ske ett brandtillbud även fast vi är borta.
Pelletseldning (och andra värmekällor med öppen låga) är ju en brandrisk.
Man måste ju så klart jobba för att minimera riskerna och begränsa skadorna även om pelletseldning i sig står bara för en liten del av alla bränder.
Min åsikt är att en (1) brand är en för mycket.
Jag har funderat en hel del på tekniska lösningar för att automatiskt släcka en brand i min pelletsanläggning och tar tacksamt emot alla förslag på lösningar.
Har (naturligtvis) en brandvarnare monterad i taket just över pelletsbrännaren. Den varnar och kan hjälpa oss om vi är hemma, men vad händer då ingen finns på plats?
Har också katter och en hund som förmodligen är hemma om det skulle ske ett brandtillbud även fast vi är borta.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
En lite bättre variant av brandvarnare som jag funderat över borde vara en ihopkopplingsbar t ex denna kanske skulle fungera.Rayyan skrev: Har (naturligtvis) en brandvarnare monterad i taket just över pelletsbrännaren. Den varnar och kan hjälpa oss om vi är hemma, men vad händer då ingen finns på plats?

Denna borde ju gå att koppla till en automatuppringare så att man får larm även när ingen inte är hemma. En lämplig uppringare, för SMS, kan vara 36-2405 hos Clas Ohlson.

Eller så kan man ju bygga om en mobiltelefon, det har jag gjort för att få larm om brännaren stannar (har redogjort för detta på annan plats i forumet).
Sedan är ju frågan vart man skall skicka SMS?
- Till grannen/grannarna?
- Till sig själv?
Och hur löser man det med nyckel?
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Att skicka SMS med larm är redan där för sent.
Man ska se till att brand inte kan uppstå först och främst.
Sedan ska man se till att den blir minimal OM den ändå uppstår.
I sin enkelhet kan den bestå av en av dessa spriklare som har en glaspatron med sprit som plugg, denna placerar man då strax över där elden skulle slå upp och kopplar ihop denna med en dunk med vatten, 10L eller så.
Dunken har ett utluftningssystem som gör att den inte torkar ut i tid och otid.
Då har man ett energioberoende system med intensiv släckkapacitet och begränsat vattenskada.
Under tiden kan ett SMS vara på sin plats.
Man ska se till att brand inte kan uppstå först och främst.
Sedan ska man se till att den blir minimal OM den ändå uppstår.
I sin enkelhet kan den bestå av en av dessa spriklare som har en glaspatron med sprit som plugg, denna placerar man då strax över där elden skulle slå upp och kopplar ihop denna med en dunk med vatten, 10L eller så.
Då har man ett energioberoende system med intensiv släckkapacitet och begränsat vattenskada.
Under tiden kan ett SMS vara på sin plats.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Prima virke
Citat:
slut citat
Verkar som en bra lösning. Har du en mer detaljerad beskrivning och kanske leverantör för prylarna?
OK. en dunk har man väl tillgång till men jag tänkte på sprinklersystem o.s.v.
slut citat
Verkar som en bra lösning. Har du en mer detaljerad beskrivning och kanske leverantör för prylarna?
OK. en dunk har man väl tillgång till men jag tänkte på sprinklersystem o.s.v.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Takmonterad pulversprinkler
http://www.kiddebutik.se/?p=productMore&iProduct=12
http://www.kiddebutik.se/?p=productMore&iProduct=12
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Det håller jag med om men ändå en lite bättre variant än att "tuta" i endast pannrummet.Icecap skrev:Att skicka SMS med larm är redan där för sent.
Intressant, kan du utveckla det lite map uppbyggnad, var hitta prylar mm mm?Icecap skrev:I sin enkelhet kan den bestå av en av dessa spriklare som har en glaspatron med sprit som plugg, denna placerar man då strax över där elden skulle slå upp och kopplar ihop denna med en dunk med vatten, 10L eller så.
Dunken har ett utluftningssystem som gör att den inte torkar ut i tid och otid..
Tycker om att det går att begränsa det vattenbesprutade området!Icecap skrev:Då har man ett energioberoende system med intensiv släckkapacitet och begränsat vattenskada...
Tack! Då var inlägget ej helt fel i ditt tyckeIcecap skrev:Under tiden kan ett SMS vara på sin plats.
Också intressant - synd att det sprider pulver över hela pannrummet!?LO skrev:Takmonterad pulversprinkler
http://www.kiddebutik.se/?p=productMore&iProduct=12.
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Brandsläckarens uppbyggnad var bara "min fantasi", jag kombinerade (i tankarna) de saker jag har sett på olika ställen till ett fungerande(?) system.
Jag har inget av detta byggt, jag känner till min brännares säkerhetssystem i detalj och har testat det och för mig är det absolut pålitligt.
Så detaljer, inköpsställen osv. kan jag inte hjälpa med men jag skulle nog, via internet, klara av att hitta allt på ganska kort tid.
Jag har inget av detta byggt, jag känner till min brännares säkerhetssystem i detalj och har testat det och för mig är det absolut pålitligt.
Så detaljer, inköpsställen osv. kan jag inte hjälpa med men jag skulle nog, via internet, klara av att hitta allt på ganska kort tid.
Är inte PK!
Är inte PK!
Icecap skrev:Brandsläckarens uppbyggnad var bara "min fantasi", jag kombinerade (i tankarna) de saker jag har sett på olika ställen till ett fungerande(?) system.
Snälla. Hjälp oss att hitta.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Kolla först med den lokala rörmockaren, jag är övertygad om att han vet om en hel del.
Jag har 3 barn varav ett är 2½ månad, eget firma och fulltids anställning... tid hänger inte på träden precis...
3'dje träff på en googling på "sprinklersystem" gav denna och sedan är det 218000 fler träffar att kolla på...
Jag har 3 barn varav ett är 2½ månad, eget firma och fulltids anställning... tid hänger inte på träden precis...
3'dje träff på en googling på "sprinklersystem" gav denna och sedan är det 218000 fler träffar att kolla på...
Är inte PK!
Är inte PK!
Surfade lite
Nog har ju Icecap rätt alltid= Många svar på kort fråga
- Kidde automatsläckaren är egentligen det billigaste som går att få?
- Seriekoppla alla brandvarnare så att de "väcker de döda" vid behov, sms- koppla dem också
Vad jag hittat:
Automatsprinkler för restaurangkök (spisar) http://www.softonex.com/uk/www/page.php?cat=8
Brandvarnare som kopplas till brännaren= Bionas egen ide samt modifierad för övrig användning
Enbart finsk sida www.ktarke.net
Hembygge av punktsläckare som består av ett expansionskärl samt vaxpropp
Har för länge sedan sett en sån sida men var??
Finns garanterat mera, vem hittar?
- Kidde automatsläckaren är egentligen det billigaste som går att få?
- Seriekoppla alla brandvarnare så att de "väcker de döda" vid behov, sms- koppla dem också
Vad jag hittat:
Automatsprinkler för restaurangkök (spisar) http://www.softonex.com/uk/www/page.php?cat=8
Brandvarnare som kopplas till brännaren= Bionas egen ide samt modifierad för övrig användning
Enbart finsk sida www.ktarke.net
Hembygge av punktsläckare som består av ett expansionskärl samt vaxpropp
Har för länge sedan sett en sån sida men var??
Finns garanterat mera, vem hittar?
-
- Pannrumshärskare!