Stor skillnad rökgastemp ½ vs. 1 m ner?

oXydex
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:22
Ort: Björkeberg, Linköping, Östergötland

Inlägg av oXydex »

Står i min signatur ;)

Jag har stålrör i min btw så behöver inte fundera på samma vis som du förhoppningsvis :D
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Om tegel kan suga fukt även utan sprickor?
Wikipedia skrev:De fordringar som bör uppställas på ett fullgott murtegel är att det är väl genombränt och vid slag med hårt föremål ger en ren klang, att det har plana ytor och raka kanter, att det visar en likformig och finkornig struktur om man bryter det, att massan ska vara fritt från kalk- och stenstycken, lerbollar och dylikt, att icke uppta mer än 16 procent av sin vikt vatten samt att hastigt uttorka, att av atmosfärens påverkan varken förvittra eller ge utfällningar av salter, samt att icke förstöras genom påverkan av eld och vatten.
Såsom jag bedömmer det: Ingen fara :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Bergatorparen ursäktar sin alltför låga rökgastemperatur med lite fikonsnack. :lol: Men ska man sälja kåken så spelar det ingen roll alls. :)

Saken är ju den att ska man få vattnet från förbränningen upp ovanför skorstenstoppen så behövs det 50-60 grader för att vara på den säkra sidan.
Stänger man dragbegränsaren och mäter då också får man ett sant värde på hur mycket värme man förlorar i skorstenen.
Många förfasar sig över att man förlorar mycket värme osv. med en riktig rökgastemperatur. Nästan all värme som går ut i skorstenen stannar i huset och bidrar till uppvärmningen.
Måste vara en minimal förtjänst att minska värmen på den rök som går ut från skorstenen från 50 grader till 30.
Verkar dumt att snåla in här och sedan betala 15000 minst för en glidgjutning av skorstenen.

Jag har 9 meter skorsten 145x145 mm. Vid 9 kW effekt ligger rökgasen under 40 grader 80 cm ned i skorstenen.
Vid 12 kW är det fortfarande för lite, 45-50 grader.
Rökgas ut från pannan ligger då på 155 grader
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mangelun
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 11:17
Ort: Boxholm

Inlägg av Mangelun »

Jag tror på det Bergatorparen säger! Min gamla panna matar jag med ca 8 kW/h och har en rökgastemperatur i rökröret efter pannan på ca 225 grader. Inne i skorstenen i källaren och efter dragbegränsaren har jag ca 80 grader rökgastemperatur. Det bådar för en väldigt låg temperatur i skorstenstoppen men det här har jag kört med några vintrar nu och sotaren sa i höstas att skorstenen är fin inuti.
Senast redigerad av Mangelun den sön 09 jan, 2011 22:30, redigerad totalt 2 gång.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:Bergatorparen ursäktar sin alltför låga rökgastemperatur med lite fikonsnack. :lol: Men ska man sälja kåken så spelar det ingen roll alls. :)
Fikon kan du själv varaBild

De flesta nya pannor har sällan mer än mellan 100 och 120 graders rökgastemperatur. Skall du sedan få 60 grader temperatur mellan 75 och 100 cm ner i skorstenen, så har du två val: Att elda för kråkorna eller att sätta in insatsrör om du isolerar runt - i den mån ett sådant ryms. Jag har kört med låg rökgastemperatur i skorstenen hos mig sedan 2004 när jag satte in nya pannan, och jag har varit uppe och kollat jämnt och trutet: Inga fikon, ingen fukt och skorstenen blir varm. Man kan lägga handen på utsidan av skorsten i rummet på ovanvåningen och faktiskt känna att den på utsidan håller 40 - 45 grader och då måste ju insidan vara avsevärt varmare eftersom det är två lager tegel och två lager murbruk plus ett lager putsbruk däremellan. Och insidan av skorstenspipan är snustorrBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Mangelun skrev: rökgastemperatur i rökröret efter pannan på ca 225 grader. Inne i skorstenen i källaren och efter dragbegränsaren har jag ca 80 grader rökgastemperatur. .
Mangelun:Sitter dragbegr i toppen av s.stenen?

Då lärde du kanske ha 60 C eller mer i toppen och det är väl bra BergaTorparn :wink: ...Men 25 C som Lindskog har +(inget insatsrör heller) var nog lite för lite...Han får nog göra en (glidgjutningssats" till våren :cry: :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror kanske Mangelun har den typen dragbegränsare som du gjuter på plats strax över pannan. Inte så dumt, men besvärligt att genomföra :wink:

60 grader en meter ner är ju vad man rekommenderar - men låt oss inte glömma att det är ett snittvärde. Fär vissa skorsterna kan det vara lagom, medan för andra är det för lite. Nästa stöga jag köper kommer jag att förse med insatsrör i skorstenen såvida jag inte slänger upp en Schiedelskorsten - vill säga :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Mangelun
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 11:17
Ort: Boxholm

Inlägg av Mangelun »

ronald skrev:Mangelun:Sitter dragbegr i toppen av s.stenen?
:lol: Nix, den sitter på samma nivå som rökröret går in i skorsten. Ca 8 meter nedanför toppen. Och, ja, den är gjuten i skorstenen.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

oXydex skrev:Står i min signatur ;)
:oops:

Re: bergatorparen / tegel: OK
Torsten skrev:Stänger man dragbegränsaren och mäter då också får man ett sant värde på hur mycket värme man förlorar i skorstenen.
Många förfasar sig över att man förlorar mycket värme osv. med en riktig rökgastemperatur. Nästan all värme som går ut i skorstenen stannar i huset och bidrar till uppvärmningen.
Nja... den värmeenergi som uppenbart följer med rökgasen ut genom skorstensmynningen lär inte dessutom ha kommit huset tillgodo. Att både ha kakan och äta den vore trevligt, men jag tror tyvärr inte det går ;)

Håller dock med om att man måste ta med kostnaden för en ev. renovering m.m. i kalkylen.
ronald skrev:Men 25 C som Lindskog har +(inget insatsrör heller) var nog lite för lite...Han får nog göra en (glidgjutningssats" till våren
Ja, det är ju det jag får se... Sotaren var här i början av säsongen och då såg det fint ut. Dock är det här min första säsong i huset; förra ägaren körde troligen med högre effekt, kanske med lite direktspjäll öppet, definitivt ingen dragbegränsare (eftersom jag monterade den)... vad jag försöker säga är att förutsättningarna ändrats.

Dock så är ju mina 25 (som alltså snarare är 30 i slutet av eldningscykeln) uppmätta ca en halv meter ner, inte en hel som "föreskrifterna" gäller. Och därför frågade jag om någon kunde ge vägledning i om det kan skilja mycket på denna lilla bit?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

M.Lindskog skrev: Nja... den värmeenergi som uppenbart följer med rökgasen ut genom skorstensmynningen lär inte dessutom ha kommit huset tillgodo. Att både ha kakan och äta den vore trevligt, men jag tror tyvärr inte det går ;)
Jag skrev nästan all värme som går UT i skorstenen.
Skorstenen fungerar som en kakelugn och den mesta värmen som går UT i skorstenen avlämnas i bostaden.
Snåljåpen som tror han får stor pelletsförbrukning gnider med 120 grader ut från pannan och har 30 grader en halvmeter ned i skorstenen.
Den som är rädd om skorstenen och dess framtida kostnader ökar kanske effekten på brännaren så han har 155 grader ut från pannan och 50 grader en halvmeter ned i skorstenen.
Hur många pelletssäckar per år förlorar den sistnämnde på att öka temperaturen på röken
ut från skorstenen från 30 till 50 grader?
Skulle tro att det tar många hundra år att tjäna in en glidgjutning på det viset.

Att det är sådan våldsam hysteri kring den här frågan beror på att många tror att de 150 grader som går ut från pannan är förlorade.

Det skiljer kanske 3-4 grader i röktemperatur en halv meter ned och en meter ned i skorstenen.

Att göra mätningen med öppen dragbegränsare ger resultat som varierar kraftigt beroende på vilket drag man har och hur öppen dragbegränsaren är. Jag skulle stänga dragbegränsaren och mäta.
Enklast är att linda in en trådlös stektermometer från Jula i en plastpåse och trycka in den under kajgallret. Då kan man följa röktemperaturen inifrån och se om det ändras under eldningscykeln och vilket det verkliga värdet på röktemperaturen blir när man stänger dragbegränsaren ett tag.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

... och jag skrev ut genom skorstensmynningen vilket tydligt borde visa att det var möjligt att tolka det du skrev på fler sätt än ett. Men OK, tack för att du förtydligar.

Så väljer jag att svara nu.

Jag kunde dock ha valt att svara "att elementär trevlighet ska vara så svårt :?", syftandes på användandet av glåpord. JA, jag har 30 grader i skorsten och 120 ut från pannan. Men NEJ jag är inte någon enögd snåljåp som inte förmår se "the big picture" och därför håller nere brännareffekten. Notera t.ex. att jag tydligt skrev Håller dock med om att man måste ta med kostnaden för en ev. renovering m.m. i kalkylen.. Här syftar jag naturligtvis på renovering av skorstenen. Notera också att jag kör min brännare på den högsta effekt som den klarar av med den flamriktare jag monterat; detta efter goda råd från en klok herre... Så nej, jag är inte snål, jag villl bara ogärna elda upp brännaren tillsammans med pelletsen ;)

Samtidigt vill jag dock inte förstöra min skorsten, därav att jag redan köpt en trådlös stektermometer (fast ajdå, jag köpte en från Clas Ohlson :shock:), klätt in den i plast och sänkt ner givaren under kajnätet. Jag tänkte det var mer tillförlitligt än att fråga den lokala siaren om vilken temp där är... ;)
Hur många pelletssäckar per år förlorar den sistnämnde på att öka temperaturen på röken ut från skorstenen från 30 till 50 grader?
En intressant fråga!

Nu vet jag att rökgas inte är kemiskt identisk med luft, men låt oss för enkelhets skull utgå från att så är fallet. Om vi utgår från att luften har en densitet på 1,2 kg/m3 & en värmekapacitivitet på 1000J/kgK (varierar förstås med luftens fuktinnehåll, tryck mm, men detta är de siffror jag finner vid en snabb sökning) så går det åt 1200 J /1 J = 1 Ws/ = 1,2 kWs = 1,2/3600 kWh = 0,000333 kWh för att värma 1 m3 luft 1 grad. 20 grader differens innebär alltså 20 x 0,000333 = 0,00667 kWh / m3 luft.

Återstår att bestämma flödet genom skorstenen. Jag hittade här en uppgift om att det går åt drygt 6m3 luft / kg pellets. Det innebär alltså att för varje kg pellets som eldas så försvinner 6 x 0,00667 kWh = 0, 04 kWh värmeenergi under ovan angiva förutsättningar. Detta ska jämföras med energiinnehållet på 4,8 kWh/kg. Dvs. 0,04/4,8 ≈ 0,8% av förbrukningen går ut i extra förluster om snåljåpen växlar över till att bli kajornas kompis nummer ett ;)

Det finns med säkerhet mängder av fel i denna uträkning. Jag ser fram emot att få detta förklarat på mer eller mindre trevliga sätt :)

EDIT: Felstavning korrigerad
Senast redigerad av M.Lindskog den mån 10 jan, 2011 12:43, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nu börjar jag känna Torsten så väl, att jag vet att han gillar att diskutera och tjafsa, men det sitter en snåljåp här i Bergatorp med som faktiskt inte har förlorat på att dra ner rökgastemperaturen. Jag har spenderat mycket tid i sällskap med äldre människor, och eftersom jag alltid varit intresserat av teknik, så har jag frågat och fått svar. En sak har människor alltid varit överens om: Gjutna skorstenar måste underhållas oavsett. Den som inte kalkylerar med att skorstenen, liksom resten av stöga, måste ha sitt underhåll, bör bo i hyresrätt eller ha fjärrvärme - eller båda delarna. Allt slits både av bruk och av tidens tand. Därför är underhåll av egendom den enskilt största av de traditionella industrierna - även idag!Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag har inte på något sätt påstått att M Lindskog skulle vara någon snåljåp.

Däremot finns det en del snåljåpar som håller ned rökgastemperaturen från pannan eftersom dom inspirerade av felriktade tips tror att ALL värme som går ut i rökröret är ren förlust. Man gör kråkorna glada. Röken värmer kajornas achlen brukar tipsen gå ut på.

Om man tjafsar om man påpekar detta felaktiga tänkesätt så vet inte jag?
Och varför raljerar man om svaren då man inte läst innantill vad som skrivits?

Finns riktlinjer om minst 60 grader en halvmeter ned i skorstenen med stängd dragbegränare.

Var och en gör som han vill så blir det bäst.

Edit: Uträkningen är riktigt intressant. Skulle innebära att man förlorar 2-3 säckar per år på att ha en riktig rökgastemperatur. Om en glidgjutning kostar 16000 så tar det 130 år att tjäna in till den genom att sänka rökgastemperaturen.
Tack för de svåra mattebitarna. Tror jag kan öka effekten på brännaren lite till. :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Då har det blivit klarhet i frågan. (man behöver ju inte bli grinig när man får svar på det man frågar)

Som jag sa tidigare i tråden finns det massor med undanflykter för den som vill fortsätta med för låg rökgastemperatur.
En glidgjutning är en reparation som att svetsa igen rosthål på en gammal bil. En riktig skorsten är en bättre skorsten och har man skyddshuv så är inte glidgjutning nödvändig om man sköter skorstenen.

En glidgjutning kan spricka också om det är dyr glidgjutmassa för 500 kr per meter skorsten.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Jag för min del har inte alls blivit grinig av att få svar på den fråga jag ursprungligen ställde. Jag kan dock bli grinig av vad jag uppfattar som ett nedlåtande bemötande. Det är skilda saker det.

Men som väl är är saken utagerad, Torsten har ju tydligt skrivit att han inte menar att jag är någon snåljåp.

Re: Sakfrågan så har jag fått lite mer kött på benen. Är dock fortfarande inte helt 100 på vilken nytta jag har av information jag får om jag mäter tempen med stängd dragbegränsare. Det är som sagt inte normala driftsförhållanden.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar