Jag har stålrör i min btw så behöver inte fundera på samma vis som du förhoppningsvis

Såsom jag bedömmer det: Ingen faraWikipedia skrev:De fordringar som bör uppställas på ett fullgott murtegel är att det är väl genombränt och vid slag med hårt föremål ger en ren klang, att det har plana ytor och raka kanter, att det visar en likformig och finkornig struktur om man bryter det, att massan ska vara fritt från kalk- och stenstycken, lerbollar och dylikt, att icke uppta mer än 16 procent av sin vikt vatten samt att hastigt uttorka, att av atmosfärens påverkan varken förvittra eller ge utfällningar av salter, samt att icke förstöras genom påverkan av eld och vatten.
Fikon kan du själv varaTorsten skrev:Bergatorparen ursäktar sin alltför låga rökgastemperatur med lite fikonsnack.Men ska man sälja kåken så spelar det ingen roll alls.
![]()
Mangelun:Sitter dragbegr i toppen av s.stenen?Mangelun skrev: rökgastemperatur i rökröret efter pannan på ca 225 grader. Inne i skorstenen i källaren och efter dragbegränsaren har jag ca 80 grader rökgastemperatur. .
oXydex skrev:Står i min signatur
Nja... den värmeenergi som uppenbart följer med rökgasen ut genom skorstensmynningen lär inte dessutom ha kommit huset tillgodo. Att både ha kakan och äta den vore trevligt, men jag tror tyvärr inte det gårTorsten skrev:Stänger man dragbegränsaren och mäter då också får man ett sant värde på hur mycket värme man förlorar i skorstenen.
Många förfasar sig över att man förlorar mycket värme osv. med en riktig rökgastemperatur. Nästan all värme som går ut i skorstenen stannar i huset och bidrar till uppvärmningen.
Ja, det är ju det jag får se... Sotaren var här i början av säsongen och då såg det fint ut. Dock är det här min första säsong i huset; förra ägaren körde troligen med högre effekt, kanske med lite direktspjäll öppet, definitivt ingen dragbegränsare (eftersom jag monterade den)... vad jag försöker säga är att förutsättningarna ändrats.ronald skrev:Men 25 C som Lindskog har +(inget insatsrör heller) var nog lite för lite...Han får nog göra en (glidgjutningssats" till våren
Jag skrev nästan all värme som går UT i skorstenen.M.Lindskog skrev: Nja... den värmeenergi som uppenbart följer med rökgasen ut genom skorstensmynningen lär inte dessutom ha kommit huset tillgodo. Att både ha kakan och äta den vore trevligt, men jag tror tyvärr inte det går![]()
En intressant fråga!Hur många pelletssäckar per år förlorar den sistnämnde på att öka temperaturen på röken ut från skorstenen från 30 till 50 grader?