Pelletsåtgång och driftstopp

lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Allan skrev:Nu måste jag kasta mig in i diskussionen! Hurra - äntligen någon som kommer upp i vår förbrukning! Fast deras kåk verkar ju bra mycket större än vår. Välisolerad vind stod det - lyckliga dom. När jag stack ner huvudet i vad jag trodde var en trossbotten, var det helt tomt! Man kunde se från vägg till vägg. Alltså, ingen isolering mot vindsutrymmet!

Sedan har jag rör som går i väggarna och golvvärme i hall och badrum (mosaik), säkerligen utan isolering. Till yttermera visso har jag misstankar mot kulverten till garaget. Det är nämligen påfallande snöfritt där, och torkar snabbt efter regn!

Huset är också gammalt, inte från detta sekel och inte från det förra heller! Lerstensväggar och eternittak med spån under. Behöver jag säga tvåglasfönster?
10 ton till 130 kvm + 50 i biutrymmen, är rätt saftigt! Så klaga inte, Anna! Jag häller också i tre säckar om dagen, ungefär, när det är nollgradigt.
Fy f-n Vilken förbrukning....
jag som tycker det går mycket hos mej.
Jag bor i hus byggt 58.aldrig tillägsiso.dock sprutade vi vinden med ekofiber!!Mycket stor skillnad.värmer tre plan med källaren inräknad,dock bara ca 12-15c där nere.Men tre plan på 95kvm.tvåglasfönster.gammal diom el o ved sen 90.samt en Janfire minor.eldar pellets From slutet av dec tom mitt på maj.Ifjol med denna kalla vinter vi hade i Jämtland låg snittförbrukningen på 24kg/dygn.

lennart
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Allan skrev:Nu måste jag kasta mig in i diskussionen! Hurra - äntligen någon som kommer upp i vår förbrukning! Fast deras kåk verkar ju bra mycket större än vår. Välisolerad vind stod det - lyckliga dom. När jag stack ner huvudet i vad jag trodde var en trossbotten, var det helt tomt! Man kunde se från vägg till vägg. Alltså, ingen isolering mot vindsutrymmet!

Sedan har jag rör som går i väggarna och golvvärme i hall och badrum (mosaik), säkerligen utan isolering. Till yttermera visso har jag misstankar mot kulverten till garaget. Det är nämligen påfallande snöfritt där, och torkar snabbt efter regn!

Huset är också gammalt, inte från detta sekel och inte från det förra heller! Lerstensväggar och eternittak med spån under. Behöver jag säga tvåglasfönster?
10 ton till 130 kvm + 50 i biutrymmen, är rätt saftigt! Så klaga inte, Anna! Jag häller också i tre säckar om dagen, ungefär, när det är nollgradigt.
Fy f-n Vilken förbrukning....
jag som tycker det går mycket hos mej.
Jag bor i hus byggt 58.aldrig tillägsiso.dock sprutade vi vinden med ekofiber!!Mycket stor skillnad.värmer tre plan med källaren inräknad,dock bara ca 12-15c där nere.Men tre plan på 95kvm.tvåglasfönster.gammal diom el o ved sen 90.samt en Janfire minor.eldar pellets From slutet av dec tom mitt på maj.Ifjol med denna kalla vinter vi hade i Jämtland låg snittförbrukningen på 24kg/dygn.

lennart
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Sg skrev:Om jag skall lägga mig i förbrukning, så anser jag att man bör räkna om totalförbrukning till ett mått som går att jmf med andra husägare, exempelvis antal kg pellets per kvadratmeter och månad som ett genomsnitt under året. Data som behövs är total yta på huset och normaliserad till 20 gr =Area eff (m2). Total förbrukning av pellets per år= Förb (kg).

Normaliseringen görs utifrån hur många m2 som uppvärms till en viss temp. Ex 100 m2 som uppvärms till 22 gr ger en effektiv yta på 100*1,05*1,05 enligt principen att varje grad ger en ökad energiåtgång på 5 % (detta kan ju var fel, men i så fall gör alla samma fel). Jag räknar också med arean på biytor som dels värms upp av spillvärme och dels av elemet. Denna effektiva yta bli mindre då de flesta har lägre temp än 20 gr. Exempel 18 gr på 100 m2 -> 100*0,95*0,95

Area eff/Förbr/12 = xxx kg per m2 och månad.

De som hittills gjort detta i en annan tråd har fått en förbrukning mellan 2 och 6 kg pellets per m2 och månad. Då få personer gjort denna beräkning har jag ingen uppfattning om vad som är normalt, men hittills ligger medel på 3- 3,5, vad jag kan bedömma.

Hoppas det gick att förstå
Fick läsa igenom det här några gånger innan jag fattade. (Hoppas jag!) Uttrycket normalisering har jag sett förut, utan att försöka förstå. Betyder det här att man lägger 20 som utgångsvärde?
Om man lägger in mitt hus i dina formler borde det bli så här:
Jag räknar med 20 resp 13 graders temperatur och en årsförbrukning på 10 ton.

Mitt hus: 130 * 1 = 130
Biutrymmen 50 * 0,95 * 0,95 * 0,95 * 0,95 * 0,95 * 0,95 * 0,95 = 34,9
Totalt 164,9

Fick ändra din formel: Area eff/Förbr/12 = xxx kg per m2 och månad

till: Förbr/12/Area eff

10000/12/164,9 = 5,05

Detta skulle alltså vara genomsnittsförbrukningen per kvm och månad.
Vad kan man kalla detta begrepp enklare? Förslag!

(Kan man uttrycka alla de här 0,95, som 0,95 upphöjt till 7? Har ingen matematisk räknare hemma, så jag kan inte kolla.)

Om man ber Anna räkna ut sin förbrukning på detta sätt, blir det nog inte så farligt. Kåken är ju stor!
Senast redigerad av Allan den fre 30 dec, 2005 23:54, redigerad totalt 1 gånger.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Allan skrev: Har ingen matematisk räknare hemma, så jag kan inte kolla.)
Du har väl en "Calculator" i din programvara på datorn...?

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

pitch skrev:
Allan skrev: Har ingen matematisk räknare hemma, så jag kan inte kolla.)
Du har väl en "Calculator" i din programvara på datorn...?

/Pitch
Jo, tänk, det hade jag! Tittade på den där kalkylatorn häromdagen och konstaterade att den inte hade några matematiska funktioner.

Nu provade jag menyerna till den, och det visade sig att det fanns häftigare grejor under, med trigonometri och allt möjligt!
Svaret på min matematiska fråga var: Ja.

Tack Pitch!
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
TbodaGreven
Ungskog

Inlägg av TbodaGreven »

HEHE 3 säckar..!!! du skall vara glad du hystar i 4,5 vid noll........ :cry:
Nibe Combi 100 VX -96 Torsbyugnen TB 160 -97
(Hög Förbrukning) Stort hus :)
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Gud, så pinsamt! :oops:

Här håller man på och räknar med formler och donar, och kan inte skilja på pallar och ton!
Tänkte idag (när jag beställde ny pellets från SBE för 2320kr/ton(!) att jag nog förbrukat ganska exakt 10 pallar pellets 2005. Dvs. 10 ton.
Plötsligt kom jag på att det bara är 832 kg på en pall!

Men herregud, då har jag ju bara förbrukat 8,32 ton! Inga uträkningar stämmer längre - men det är ju bara bra! Fast litet pinsamt är det.

Om man räknar ut förbrukningen per kvm och månad, blir den inte längre 5,05, utan 4,2! Strax litet bättre! :)
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

I bland blir de nog lite mycket räknade.. :lol:

Men de va strongt att berätta de.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
dalkar
Gallringsobjekt

Re: Pelletsåtgång och driftstopp

Inlägg av dalkar »

anpal skrev:Hej. Behöver lite hjälp. Vi har installerat en Ecotec i en CTC Total från 84. Har problem med en pelletsåtgången. Vi förbrukar ca 3-3,5 16 kg säckar per dygn. Verkar inte klokt. Har ett tvåvåningshus på ca 250 kvm, 130 per våning. 2-glas fönster. Betonghus.

Vi kör på 14 KW enligt rekommendation från installatören, 7 sek gångtid,
6 sek stopptid, har också problem med att det sotar igen och visar ingen låga. Båda baffelplåtarna är i och motdragslucka installerad. Enligt installatören är denna förbrukning helt ok, just nu ca 2 minus ute. Enligt våra beräkningar kommer vi knappt att tjäna något på att byta från olja till pellets.

Vill höra lite synpunkter på detta.

Anna

Hej!

Jag har en CTC Total -84 med en Iwabo s1 installerad.
värmer 260 kvm.. men det är på gränsen att den klara det
när tempraturen sjunker under - 12 grader kallt

El-patronerna i panna går in och stöttar om panntempen sjunker..
( Det är väll lika för er?)

Har haft brännaren inställd på 10 kw och ökat den till 12 kw
med följd att rökgastempen blir något för hög.
Båda baffel plåtarna sitter i.

Har i dag sotat ur pannan jäkligt noga och fick ner rökgas tempen
vid 12 kw till 200 grader ( Men hur länge..)

Det är så att CTC-total pannan inte är den bästa om man har
mycket att värma men man vill helst köra slut på den innan man byter..

Förbrukningen vid ca - 2 grader är ca 30 kg/dygn
- 20 grader ca 60 kg/dygn+ el

/ Dalkar
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Pelletsåtgång och driftstopp

Inlägg av pitch »

dalkar skrev:
anpal skrev:Hej. Behöver lite hjälp. Vi har installerat en Ecotec i en CTC Total från 84. Har problem med en pelletsåtgången. Vi förbrukar ca 3-3,5 16 kg säckar per dygn. Verkar inte klokt. Har ett tvåvåningshus på ca 250 kvm, 130 per våning. 2-glas fönster. Betonghus.

Vi kör på 14 KW enligt rekommendation från installatören, 7 sek gångtid,
6 sek stopptid, har också problem med att det sotar igen och visar ingen låga. Båda baffelplåtarna är i och motdragslucka installerad. Enligt installatören är denna förbrukning helt ok, just nu ca 2 minus ute. Enligt våra beräkningar kommer vi knappt att tjäna något på att byta från olja till pellets.

Vill höra lite synpunkter på detta.

Anna

Hej!

Jag har en CTC Total -84 med en Iwabo s1 installerad.
värmer 260 kvm.. men det är på gränsen att den klara det
när tempraturen sjunker under - 12 grader kallt

El-patronerna i panna går in och stöttar om panntempen sjunker..
( Det är väll lika för er?)

Har haft brännaren inställd på 10 kw och ökat den till 12 kw
med följd att rökgastempen blir något för hög.
Båda baffel plåtarna sitter i.

Har i dag sotat ur pannan jäkligt noga och fick ner rökgas tempen
vid 12 kw till 200 grader ( Men hur länge..)

Det är så att CTC-total pannan inte är den bästa om man har
mycket att värma men man vill helst köra slut på den innan man byter..

Förbrukningen vid ca - 2 grader är ca 30 kg/dygn
- 20 grader ca 60 kg/dygn+ el

/ Dalkar
Gör som jag...leta efter en bra installatör och byt ut panna och brännare till något som fungerar...det kan ju iofs vara jävligt att hitta en bra, inte alltför girig, installatör men det finns säkert någon där ute som är lämplig och får uppdraget...jo, jag ÄR bitter...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
spyrius
Prima virke

testar

Inlägg av spyrius »

snillet skrev:
GoForIt Pellets skrev:
snillet skrev: Tala inte på eländet...
Den där konstruktionen har vi hos oss, det ligger en idé på 10 års planen att dra nya utanpålinnade rör i 2 rörs koppling istället.

Nu är det enrörskoppling med rören ingjutna i plattan (platta på mark).

Nu kommer det fult språk:
JÄDRA SKIT E VA DE E :!:

:shock: :lol:
Ja, jag vet att vi har samma lösning ungefär.
Men det ger lite god, om än ofrivillig, golvvärme på sina håll.. :lol:
Jo :-)

I vår hall har dom klinkat, å rören som går vidare till sovrummet ligger under klinkersen cirka 40cm från yterdörren :D , perfekt för skotorkning :wink:
:roll: :roll: :roll: :roll: :mrgreen:
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
rutis
Ungskog

Inlägg av rutis »

Alla snackar om avgastemperaturen.. Varför kollar ni inte temperaturen vid utlopp på skorstenen eftersom det är det som avgör vilket värde ni får. Jag köpte en stektermometer på jula med trådlös display (ca. 200:-). Jag hängde ner givaren i sin sladd ca. en meter ner i skortenen och knöt fast elektroniken högst upp på skortenen. Nu kan jag i pannrummet se vilken temperatur avgaserna har när dom lämnar huset.

En skorsten (utan insatsrör) är det bästa man kan ha eftersom den absorberar 21-35 grader per meter beroende på kvalité på murarn. Den värmen kommer att göra skorstensstocken till ett element som värmer huset i sin tur dessutom håller den vinden mögelfri.
En varm skorsten med ventilationskanaler ventilerar dessutom huset som det var tänkt när huset byggdes, det är vad de som installerar värmepumpar går miste om och dessa är de som kan få ett "sjukt hus" så småningom.
Om tempen sänks till under 65 grader en meter från skorstentopp riskerar ni att få kondens i skorstenen med fuktskador i huset som följd. Därför är det viktigt att upprätthålla temperaturen. Om man har ett rör i skorstenen har däremot lite taskigt läge om man kombinerar det med hög temperatur och då ska man naturligtvis justera ner effekten på brännaren.
Problemet med rör är att röret har isolering på utsidan och då absorberar inte skorstenen någon värme och det kan medföra skorstensskador med tiden då det inte finns någon värme som "torkar ut" skorstenen. Dessutom riskerar man att få samma problem som de som installerat värmepump kan få.

I det hus jag nyligen flyttade in i rev jag genast ur de rör som installerats för oljepannans skull och använde keramiskt bruk för att mura om skorstenen på insidan. Nu har jag en varm och go skorsten som värmer de golv som ligger närmst den och frugan är jätteglad över att ex. tvätten torkar snabbt i källaren. Huset har återfått sin ventilation och vi är inte längre så förkylda som vi brukade vara.
Skriv svar