Rabattsystem är INTE et lätt ämne.
Har själv erfarenhet av import och vidareförsäljning och följande är mina iakttagelser:
Man har en rabatt hos tillverkaren som är olika stor beroende på försäljningsvolym i det land man befinner sig i och det rådande prisläget i det landet man befinner sig i....tillverkaren GER inte bort något av sin vinst i onödan.När vi säljer vidare som "grossist", både till andra grossister/rörisar/slutanvändare så baseras rabattsatserna på samma vis.
Jo tidigare du är i kedjan desto större rebatt får du, men även en SLUTKUND som köper stora mängder får samma eller högre rabatt än en röris. Rabattsatsen är alltså i grunden enbart relaterad till HUR MYCKET firman TJÄNAR på kunden.Som importör grossist vill man ju även lägga priserna rätt för en "presumtivt" luckrativ kund, alltså går man i inledningsskedet av relationen iin med specialpriser istället för rabattsatser och ser hur kundrelationen utvecklas.Hade slutkunder alltid kunnat handla för de rabatterade priserna som rörisar och stora grossister har så hade rörisen blivit tvungen att ta ut rätt pengar för arbetskostnaden istället för att "hämta hem på gungorna det man förlorar på karusellen" som det så fint heter
Jag är fullt införstådd med att DET HADE EKONOMISKT fungerat att göra så.
Men det är lika sannolikt att vi skulle hamna där som att vi går över till anarki efter valet.

.
Där jag jobbar säljer vi alltså till ALLA kunder som vill köpa.
Men till olika pris.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.