Ockerpriser vid nyinstallation

kenhje
Lärjunge!

Re: Ockerpriser vid nyinstallation

Inlägg av kenhje »

Hakon skrev: Kvittar hur jag räknar så får jag bara ockerpriser på arbetskostnaden.
Efter att man följt disk i denna tråd skulle det vara intressant att se en specifikation på jobbet, materiel, arbetstid mm.
Vi begär alltid in offerter med specifikation + timpris på löpande för oförutsedda tillägg. De flesta el och rörjobb är löpande för de blir billigast så.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Hakon skrev: Varför tog du inte en snickare från början? :lol: Du är ju villig att betala för yrkesskicklighet.
Av den enkla anledningen att jag VILLE göra det själv!

Att jag har två kusiner som är snickare och de har hjälpt mig med konstruktionen, och vissa delar av fabrikationen, det var ju ett krav för att det skulle kunna bli nått. Jag har nämligen inte byggt nått fuskbygge a la gör det själv program på TV.
Hade jag inte haft kontakter i byggsvängen hade jag gladeligen betalat för att få en skicklig snickare att göra jobbet!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Hakon
Ungskog

Inlägg av Hakon »

Jesper@Fordson skrev:
Hakon skrev:Jesper@Fordson
Jag ville ha ett bra argument ang varför dessa ockerpriser.
Kundens fel att rörmokaren lämnar ett fast pris?Är det inte rörmokaren som lämnar priset?Jag har som många andra aldrig begärt ett fast pris,men det är det enda som vi får :?
Så du tar bara kunder du kan blåsa?Resten hoppar du över?
Stamkunder bättre pris?Så första gången du gör ett jobb hos en ny kund tar du hutlöst betalt,nästa gång har du sänkt priset skojar du?
Om folk inte har råd att betala?Säger sig självt att du inte gör ett jobb till dom, du lär ju inte få jobbet eftersom du e för dyr
Snyggt arbete gör väl fler än du,fast dom inte tar hutlöst betalt?
Kan du inte göra ett snyggt arbete utan ocker,gick du inte tre års utbildning?
Trevligt inlägg.

Jodå jag har utbildning.

Ja jag ger bra priser till stammisar men i regel är det ju inte så att man byter panna hos någon som första jobbm

Med folk som inte kan betala menar jag sådana som dig som skriker över att det är för dyrt och gnäller.Det måste ju betyda att du inte har råd och då är det ju ingen ide att ödsla tid på dig utan man drar till med ett rövarpris så blir det tyst.Oftast så säljer man inte på priset utan kvaliten på jobbet och hur det ser ut och vilket bemötande.Och dom dom valt mig trots att jag är hutlöst dyr (hur fan ni nu kan veta det) är i regel jättenöjda med mina jobb.Se till att skaffa ett jobb själv så du kan betala för dig istället för att gnälla om att andra inte skall få tjäna pengar.

Och ge fan i att på stå att jag skulle ta ockerpriser när du inte vet ens vad jag tar för att montera en panna.Det är som sagt inte jag som tar 20.000:- för att byta denna panna och jag vet inte heller om det är motiverat utan att ha några info om det specifika fallet.Och för övrigt så har jag aldrig blåst någon.Det är bara idioter som tror sig kunna och beställer grejer själv utan att ha kunnade som blåser sig själva.

Tur att jag inte behöver ha kunder som dig utan folk som vill ha bra jobb,bra service och kan betala.

Tack för mig
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nu tog visst hjärnan slut,då blev det en massa hårda ord.
patsi
Prima virke

Inlägg av patsi »

Hej!
Försökte att köpa en pelletspanna i höstas utav flera rörfirmor
i värmland, de var inte ens intresseade utav att lämna en offert
pga. att jag ville göra installationen själv.
Enda jag fick var ett pris på pannan 23`till 24 tusen.
(utav dom få som var intresserede).
Köpte istället utav min vvs...... för 19000.
Och gjorde installationen själv.(med hjälp av en kompis)
på 2 dagar.
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
Hakon
Ungskog

Inlägg av Hakon »

patsi skrev:Hej!
Försökte att köpa en pelletspanna i höstas utav flera rörfirmor
i värmland, de var inte ens intresseade utav att lämna en offert
pga. att jag ville göra installationen själv.
Enda jag fick var ett pris på pannan 23`till 24 tusen.
(utav dom få som var intresserede).
Köpte istället utav min vvs...... för 19000.
Och gjorde installationen själv.(med hjälp av en kompis)
på 2 dagar.
Bra jobbat,visar att det inte e så svårt .Verkar som om du sparat en bra slant på att inte krusa. 8)
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Rabattsystem är INTE et lätt ämne.

Har själv erfarenhet av import och vidareförsäljning och följande är mina iakttagelser:

Man har en rabatt hos tillverkaren som är olika stor beroende på försäljningsvolym i det land man befinner sig i och det rådande prisläget i det landet man befinner sig i....tillverkaren GER inte bort något av sin vinst i onödan.När vi säljer vidare som "grossist", både till andra grossister/rörisar/slutanvändare så baseras rabattsatserna på samma vis.
Jo tidigare du är i kedjan desto större rebatt får du, men även en SLUTKUND som köper stora mängder får samma eller högre rabatt än en röris. Rabattsatsen är alltså i grunden enbart relaterad till HUR MYCKET firman TJÄNAR på kunden.Som importör grossist vill man ju även lägga priserna rätt för en "presumtivt" luckrativ kund, alltså går man i inledningsskedet av relationen iin med specialpriser istället för rabattsatser och ser hur kundrelationen utvecklas.Hade slutkunder alltid kunnat handla för de rabatterade priserna som rörisar och stora grossister har så hade rörisen blivit tvungen att ta ut rätt pengar för arbetskostnaden istället för att "hämta hem på gungorna det man förlorar på karusellen" som det så fint heter :wink:

Jag är fullt införstådd med att DET HADE EKONOMISKT fungerat att göra så.

Men det är lika sannolikt att vi skulle hamna där som att vi går över till anarki efter valet.

:) .

Där jag jobbar säljer vi alltså till ALLA kunder som vill köpa.

Men till olika pris.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MagnusM
Ungskog

Inlägg av MagnusM »

Olika rabattsystem där man utifrån mängd erhåller olika rabatter är en mycket vanlig företelelse och helt ok eftersom reglerna är (hyffsat) välkända tex bensinkort, köp 3 betala för två, mängdrabatter osv osv

Detta har inte så mycket med den "sjuka" och bluffprissättning som många hantverkare tjänar pengar på (speciellt materialpriser gentemot slutkund) . Jag har otaliga exempel på rörisar som tex vägrar att komma och installera utrustning som jag har köpt på annat håll.

Jag tror rörisar mfl tjänar så mycket pengar att de inte är intresserade att göra jobb för det jag tycker det borde kosta.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att det finns rörisar som "täljer guld" på att installera pelletspannor/VP vid att ta ut ockerpris är nog säkert men jag tror att antalet är ganska lågt.

Sen detta med att skaffa grejorna själv o få en röris att greja:
Jag är ju själv egen företagare och jag skulle vara mycket tveksam till att någon gav mig en grej i handen och bad mig programmera en viss funktion. Jag har ju inget koll på om grejen ens kan uppfylla de krav jag har, därnäst måste jag använda en hel del tid på att sätta mig in i vad jag ska åstakomma och hur enheten fungerar, vem ska betala det?

Jag krävar det av kunden, detta betyder att den totala utvecklingskostnad för ett kretskort med fungerande program blir högre än om jag hade gjort allt, hade jag grejat det hela visst jag ju hur det fungerade och att det pallade.

Så som jag ser det: det är inte lönt för en röris(/hantverkare) att greja med folks eget inköp, slutpriset till kunden blir för högt vilket ger dåligt rykte fastän det är motiverat.

Visst finns det kunniga kunder som handlar rätt grejor osv, jag tror att dessa nog kan locka till sig en röris men det finns en del som skaffar skitmatriell och när röris har kopplat in och det skiter sig är det röris som hänger på garantin osv.

Jag jämför det med att jag fixar programmet och att komponenter på kretskortet bränner och att jag då sitter med ansvaret.... Hade det varit jag som hade grejat kretskortet var det en sak men om det var någon annan som hade vald komponenter osv vill jag inte sitta med det ansvar.

Så jag tror att röris(/hantverkaren) helt enkelt säger nej till alla med eget matriell för att inte riskera att sitta med den "svarte petter" som kan komma av dåligt matriell.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:
Sen detta med att skaffa grejorna själv o få en röris att greja:
Jag fixade det mesta av grejorna via dahl men lite tog jag av rörkrökarn trodde jag iaf :oops: men det va järnhandlaren som tog den vinsten..
Min röris va bara o hämtade det han behövde sen debiterade järn handlaren kunden för materialet för det är jobbet ja vill leva på sa rörkrökarn o matrialet får nån annan tjäna på.. Inga lager el tjafsande om priser sa han.. Ibland om det va större jobb så kunde han hjälpa kunden med vilka delar som behövdes så fick kunden beställa från t.ex rinkabyrö.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hakon
Ungskog

Inlägg av Hakon »

Jag kan hålla med att det är inte rätt att man själv ska behöva köpa hem matrial.Ex panna eller VP, cirkapumpar osv,och sedan begära att en utomstående röris ska stå för jobbet.Tycker det e helt ok att rörfirman tar ut förtjänst på ex en såld panna, det ska dom ha.Är det sedan garantianspråk så går man till firman som sålt och monterat.Problemet är att många rörfirmor skapar själv sitsen med att kunder köper hem pannan och sedan vill ha hjälp att montera.Ha bättre pris från rörfirma på delar och strunta i att ge oss fasta priser på inst.Många rörfirmor vill inte speca ett kostnadsförslag,det kan väl inte vara omöjligt att speca dom dyra bitarna som rörfirman vet att det kommer att gå åt.Ex panna VP, tryckkärl ,cirkapumpar osv.Timmarna kan dom ge löpande,en röris vet mellan tummen å pekfingret hur mycket en standard inst tar i tid,givetvis efter en titt på den aktuella anl.
Jag ser ju själv att många fler än jag har reagerat på dessa höga sk totalkostnader.

Detta gäller ju allt man ska investera i,en ny värmeanl är för många en ganska stor investering oavsett vad man har för privatekonomi.
Även om man har det gott ställt vill väl ingen betala mer än vad som är motiverat .
Man blir inte rik på inkomsterna utan utgifterna (nu menar jag i privatekonomin).
Skriv svar