Kul Jägarn kör hårt....kommer lägga in en jag också men jag måste fixa batterier till vågen först.
Läste förresten på skogstyrelsens sida att ved inte torkar på sommaren, vi får väl se.
grym bodmatwil skrev:Kolla in denna vedbod. Här lär veden torka!
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... x?id=22427
Energiinnehållet stämmer om man räknar på vikten, Det är samma som med pellets då energiinnehållet är i vikten inte volymen..leifa.k skrev: Det är väl ingen som räknar ved i kg och energiinnehåll? Det är väl alltid volym det pratas om? Det är bara pelletseldarna som räknar i kilo? Enkelt är att göra som Novator, 1l. blandved = 1kW i tanken/pannan färdigt med verkningsgrader och allt, bra lathund iallafall.
50Kg som väger mera??Ved Profilen skrev: Sedan kastar jag in 50 kilo ved i samma vedmagasin som väger mera
Ved Profilen..
He He !! Kanske var något korkat uttryckt.matwil skrev:50Kg som väger mera??Ved Profilen skrev: Sedan kastar jag in 50 kilo ved i samma vedmagasin som väger mera
Ved Profilen..Nu krävs en förklaring av rang!
![]()
När jag gick skolan fick vi lära oss att 50Kg är 50Kg.
Veden ska va torr men tung inte nån rötskadad gamal vindfälla..Ved Profilen skrev:
Det jag menade är att 115 Liter torr ved blir det ganska bra effekt utav. Men av samma mängd ved som inte är torr väger ju mera. Dessutom blir ju effekten också sämre även förbränningen.
Ved Profilen..