Jag köpte mej en ny klyv jag...Höll på att bli min död!

Här diskuteras allt kring vedeldning
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Jag köpte mej en ny klyv jag...Höll på att bli min död!

Inlägg av lennart wiklund »

Efter att stått och jävlas alldeles får många år med farsans gamla skruvklyv,ja då slog jag till.
Det vart en från kellfri.
70cm ved tar den,fyrklyvskniv med i priset.6800+moms.

klyver nästan allt vilken fröjd.
Kopplade in klyven igår,men kabeln var lite för kort,så den var ganska sträckt.
Efter att ha klyvt en timma ca så hade väl klyven rört sig lite grann,med följeden att kabeln vart ännu mera sträckt.Detta resulterade i att kontaktstycket till kabeln slets ur sitt hölje,varvid kablarna stack fram....

Jag min dumme faan tänkte mej inte för alls :oops: dit med fingrarna,sedan minns jag inget mera...
Kvicknade i efter kanske fyra-fem sekunder,svårt att veta.
Skakis som bara den,ont i bröstet hade jag med.
Jag ringde 112 för att höra om det var farligt för hjärtat!
När jag berätta att det var 380volt för larmoperatören,ja då skickade de ambulans direkt!

Telefonkontakt ville de ha med mej hela tiden tills ambulansen var framme.
Hur som helst det gick bra denna gång,de ville köra in mej till Östersunds sjukhus,men det ville inte jag.ingen som kunde passa barnen för gumman är i Norge.Så jag fick ligga i ambulansen i ca en timma med Ekg.
Fina grejjor de har,ekg går via radiolänk direkt till jourhavande läkare på sjukhuset.Efter klartecken från denne läkare så fick jag stanna kvar hemma,med löfte att återkomma om jag kände nåt onormalt.

Alexandra min 10åriga dotter sa att jag hade gjort två kullerbyttor när det small till.Hon vart väldigt rädd då hon såg vad som hände.

Idag har jag varit och köpt 10 meter extra kabel,samt limmat fast denna typ delade koppling på klyven,så nu skall den vara säker!

Man ser så här i efterhand vad det kan brista i tankebanorna när man har jobbat i lite högt tempo samt är uppskruvad i varv.Vem faskiken tänker att man skall ta i en kabelanslutning som ör öppen med kabelskor synliga??
Det ända men jag har idag är en brännskada på höger pekfinger,samt ont i varenda muskel i bröstet!Känns som om jag tränat en vecka nonstop.

Hur som helst,klyven fungerar kalasbra,lättsamt samt snabbt går det.



lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

uffa vilken :shock: du verkade åka på tur att det gick bra iaf
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kabel ja... men har du jordfelsbrytare?

MVH Patrik
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Patrik skrev:Kabel ja... men har du jordfelsbrytare?

MVH Patrik

Nej :oops: :oops:
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Patrik skrev:Kabel ja... men har du jordfelsbrytare?

MVH Patrik
Skulle inte ha hjälpt på något vis. En jordfelsbrytare är inget beröringsskydd på blottade ledningar.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Huga vilken historia :shock:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Visst hade en jordfelsbrytare hjälpt, den löser ut(bryter strömen) vid en fel ström i till jord på 30mA (0.03Amper).
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Njae om jordfelsbrytaren,
Det beror på hur en får kontakt med faserna, det skall till en "obalans"
innan den bryter..
Å andra sidan vet man ju inte vid sådna här tillfälle hur man kommer att beröra parteerna så visst skall man ha JFB.

/Pellfan
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det skadar ju inte att ha en jordfelsbrytare i vilket fall som helst på en kabel som ligger ute på marken....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Tror nog den hjälper
http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

Det är ju en läckage ström som man får i sig ifall ledare blottas och den jordas via dig. eller ?

Att tilläga är att skull man klämma tag i en 380V kabel och få ett olyckligt tag så krampar musklerna i handen och kramar kabeln hårdare och sedan ja....

Du hade tur Grattis :D
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Finns det jordfelsbrytare som man sätter på hansken på ett 380 utag?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev:Finns det jordfelsbrytare som man sätter på hansken på ett 380 utag?
Det är bättre att lägga pengarna på en jordfelsbrytare som monteras i elcentralen istället. Då skyddar den ju "allt" och inte bara vedklyven om det nu finns någon för 3-fas handsken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vedmannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 22:12

Inlägg av Vedmannen »

Jag behövde trefasuttag till min klyv, så elektrikern monterade ett sådant med en separat elcentral ink jordefelsbrytare och ett 16A enfasuttag. Kostade 2700 ink moms och allt.
Att koppla hela huset till en jordfelsbrytare rekommenderade han inte. Om den löser ut av misstag (?) så kan man bli stående med tinad frys och varm kyl.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Att koppla hela huset till jordfelsbrytaren är förvisso att rekommendera. Frågar du ditt försäkringsbolag får du nog också höra att de hellre ersätter maten i kylen än en nedbrunnen kåk. Dessutom är det inte helt ovanligt att kompressorer som löper amok är just den antändande komponenten. Fast de kan bli överhettade utan att jordfelsbrytaren löser ut i tid.

Vill man göra det riktigt fint kan man naturligtvis ha två jordfelsbrytare, en för frysen och en för allt annat, exempelvis.

Idag ska uttag för utomhusbruk skyddas av jordfelsbrytare.
För övrigt har vi numera 230/400 V, inte 220/380 V.

I ett sådant här fall skyddar jordfelsbrytaren praktiskt taget alltid. Tar du i en fas, går strömmen från fasen till jord, genom dig, och jordfelsbrytaren löser ut.
Lägger du handen på två faser går strömmen till stor del från den ena till den andra fasen. Men den strömmen är inte så farlig, för den passerar inte hjärtat utan bara genom handen. En del ström kommer dock att ta den "längre" vägen genom kroppen till jord, och löser därmed ut jordfelsbrytaren.
Detsamma gäller om du lägger handen mellan fas och nolla.
Lägger du handen mellan fas och jord löser jordfelsbrytaren direkt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

apersson850 skrev:Att koppla hela huset till jordfelsbrytaren är förvisso att rekommendera. Frågar du ditt försäkringsbolag får du nog också höra att de hellre ersätter maten i kylen än en nedbrunnen kåk.


Jag har ganska nyligen fått hela kåkens elinstallationer genomgångna och helt ny elcentral med jordfelsbrytare och fick över 1000 spänn lägre hemförsäkring. 8)

apersson850 skrev:För övrigt har vi numera 230/400 V, inte 220/380 V.
Mja, här ute på vischan har jag mellan 217 och 223 volt, lite skumt med tankte på att jag har ett ställverk typ 1km bort...
apersson850 skrev:I ett sådant här fall skyddar jordfelsbrytaren praktiskt taget alltid. Tar du i en fas, går strömmen från fasen till jord, genom dig, och jordfelsbrytaren löser ut.
Lägger du handen på två faser går strömmen till stor del från den ena till den andra fasen. Men den strömmen är inte så farlig, för den passerar inte hjärtat utan bara genom handen. En del ström kommer dock att ta den "längre" vägen genom kroppen till jord, och löser därmed ut jordfelsbrytaren.
Detsamma gäller om du lägger handen mellan fas och nolla.
Lägger du handen mellan fas och jord löser jordfelsbrytaren direkt.
...och lägger du ena handen på en fas och den andra på en annan fas eller nollan så är du rökt! :mrgreen:
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Skriv svar